beantwoord

Deel van reis declareren?

  • 2 December 2021
  • 5 reacties
  • 328 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Weet iemand of het mogelijk is om in mijnNS een gedeelte te declareren van het traject dat je gereisd hebt? Ik krijg reiskosten vergoed tussen Rotterdam en Eindhoven en v.v. Laatst ben ik vanuit Eindhoven langs geweest bij iemand in Maastricht voordat ik terug ging naar Rotterdam. Ik wil bij het declareren van de terugreis dus niet het deel Maastricht - Eindhoven declareren, maar wel het deel Eindhoven - Rotterdam. Weet iemand of dit kan en zo ja hoe ik dit doe? Alvast veel dank voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door iMark 2 December 2021, 11:16

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zonder een extra uit- en incheck is dat eigenlijk niet te doen voor een gedeelte van een traject. 

Voor mijn werk kan ik woon-werkverkeer declareren. Maar soms ga ik na het werk niet direct naar huis maar naar een andere bestemming. Een duurdere reis wordt dan gewoon vergoed omdat het niet op een andere manier te doen is. Aan de hand van de tijden van de incheck na het werk is dan na te gaan dat het verkeer na het werk is geweest. De werkgever kan me niet verplichten direct naar huis te gaan.

Omdat ik ook buskosten kan declareren als dat aan de orde is maak ik mijn declaraties altijd via Mijn OV-chipkaart.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Als je niet tussendoor hebt uitgecheckt en na 35 minuten opnieuw ingecheckt, kun je de reis niet zelf in stukjes knippen om te declareren.

Reputatie 7
Badge +1

Bijkomende complicatie in dit geval is dat je boven de MAX zit en dus een dagkaart voordeliger (zou zijn geweest). Inderdaad valt het ook in andere gevallen bijna niet te doen dit apart te splitsen. Moet je voor die declaratie precies ook nog een copie van uitdraai aanleveren? of volstaat het tellen van de gedane reizen?

Reputatie 7
Badge +3

De OV-chipkaart is hier niet op berekend. Met e-tickets of kaartjes uit de automaat zou het wel kunnen. Maar dan weer alleen vol tarief, tenzij je onderweg een keer de trein verlaat om in te checken op het station vanaf waar je met korting kunt reizen.

 

Badge +3

Als je niet tussendoor hebt uitgecheckt en na 35 minuten opnieuw ingecheckt, kun je de reis niet zelf in stukjes knippen om te declareren.

Dat gebeurt bij een ‘overstap’ altijd.

Als je op de terugweg Maastricht - Rotterdam in Eindhoven naar buiten de poortjes gaat en meteen weer incheckt dan wordt Eindhoven - Rotterdam een aparte regel in je Reishistorie, die je dus kunt declareren.

De prijs voor Eindhoven - Rotterdam zal dan wel veel lager zijn dan een reis naar Rotterdam die begint in Eindhoven, want je krijgt langeafstandskorting vanaf Maastricht, en er is een maximumprijs (bij meer dan 200 km).

Voorbeeld (2e klas voltarief):
Eindhoven - Rotterdam kost € 19,70
Maastricht - Eindhoven kost € 18,20
Maastricht - Rotterdam kost € 27,40

Bij ‘overstappen’ (binnen 35 minuten) op Eindhoven betaal je dus voor Maastricht - Rotterdam nog maar € 9,20 bij voor het deel van de reis vanuit Eindhoven.

Je werk/opdrachtgever zal dus blij zijn als je zelf wilt betalen voor het retourtje Eindhoven - Maastricht, en al helemaal als je pas later op de avond (40% korting) vanuit Maastricht naar Rotterdam reist en in Eindhoven even ‘overstapt’, want dan kost het nog maar € 5,52 :sweat_smile:

Reageer