Facturen Mijn NS

• 27 oktober 2020
  • 11 reacties
  • 391 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Een hardnekkig probleem wat NS blijkbaar niet kan oplossen is het probleem dat een deel van de reizigers momenteel geen toegang hebben tot hun facturen. NS geeft aan dat het een IT-probleem is en dat reizigers maar moeten wachten totdat het probleem is opgelost. 

Reiziger @thunbi schrjjft het volgende:

Meer dan een maand geleden merkte ik dat ik niet meer kon inloggen op ‘mijnNS’. Na contact met de klantenservice (meerdere malen), kan ik inmiddels via de laptop wel weer inloggen op 'mijnNS’, maar krijg ik mijn persoonlijke pagina niet te zien. Daar heb ik dus ook helemaal niets aan…

reactie MarkNS:

Hoi thunbi, welkom op de NS Community.

Op basis van het omschreven probleem, vrees ik dat er niet heel veel anders opzit dan de afhandeling van de melding aan IT af te wachten. Er ligt momenteel een enorme druk op IT waardoor het inderdaad een aanzienlijke tijd kan duren voordat er een oplossing is. 

Ik vind niet dat je de problemen van NS op deze manier bij de reiziger kan droppen. Deze klant moet zijn reiskosten declareren bij zijn werkgever en kan dat dus niet omdat NS niet in staat is om een factuur te leveren. 

Als NS ivm AVG geen facturen per mail wil leveren, dan dient NS de facturen uit te draaien en per post te versturen. Ik snap dat dat veel werk is maar reizigers en werkgevers maandenlang op facturen laten wachten kan natuurlijk niet. Temeer daar NS geen reële inschatting kan geven van de duur van het probleem. 

Vraag: Wanneer gaat NS de facturen dus per post versturen.  

11 reacties

Om met de deur in huis te vallen, we gaan deze niet per post versturen. We werken aan een oplossing en ook per individu bekijken we het probleem als dit wordt gemeld. Ondanks dat er veel signalen binnen de community zijn dat het nog steeds niet werkt worden de it-meldingen wel allemaal afgehandeld totdat het is opgelost.

Werkgevers sluiten over ongeveer 1 1-2 maand de boeken over 2020. Declaraties van werknemers over 2020 worden dan niet meer in behandeling genomen. 

Kan NS garanderen dat iedereen de facturen uiterlijk 1 december kan downloaden???

Nee, maar ik kan je wel garanderen dat we er hard aan werken. Ik zal je signaal doorgeven dat het jaar bijna voorbij is.

Ik heb even geïnformeerd en er is geen algemene storing gaande. Ik snap wel dat je het beeld hebt van een algemene storing omdat er veel mensen hier last van hebben. Sommige problemen zijn niet zo eenvoudig op te lossen en daarbij duurt het soms even wat langer dan gewenst, maar er is dus geen sprake van een algemene storing voor het inzien van facturen.

Badge +3

Er is inderdaad geen algemene storing maar er zijn dus wel veel mensen die (al maanden) geen toegang hebben tot hun facturen.

Die werden tot voor kort op verzoek gewoon nagestuurd, maar dat mag dus ineens niet meer (althans niet naar consumenten, zakelijke klanten krijgen ze gewoon wel).

In vrijwel alle gevallen is de oorzaak dat er dubbele registraties van klanten in de systemen staan, en ‘ontdubbeling’ is een IT-kwestie (eerstelijns medewerkers kunnen dat zelf niet meer), en daar gaat zomaar een week of vier overheen.

Vooropgesteld dat dit gehaald wordt zou iedereen in december weer bij zijn facturen moeten kunnen… Fingers crossed :rolling_eyes:

Tot mijn spijt moet ik dat wel bevestigen. We mogen inderdaad geen facturen nasturen en indien een klant dubbel in het systeem staat of stond kan het heel lang duren voordat onze it afdeling dat heeft opgelost.

Er is inderdaad geen algemene storing maar er zijn dus wel veel mensen die (al maanden) geen toegang hebben tot hun facturen.

Die werden tot voor kort op verzoek gewoon nagestuurd, maar dat mag dus ineens niet meer (althans niet naar consumenten, zakelijke klanten krijgen ze gewoon wel).

In vrijwel alle gevallen is de oorzaak dat er dubbele registraties van klanten in de systemen staan, en ‘ontdubbeling’ is een IT-kwestie (eerstelijns medewerkers kunnen dat zelf niet meer), en daar gaat zomaar een week of vier overheen.

Vooropgesteld dat dit gehaald wordt zou iedereen in december weer bij zijn facturen moeten kunnen… Fingers crossed :rolling_eyes:

Sorry, Gezien al de ervaringen die ik inmiddels op dit forum heb, heb ik er absoluut geen vertrouwen in. NS zou er goed aan doen om in ieder geval Plan B klaar te hebben als de IT-oplossing faalt. Dat dat dan toch versturen van facturen per post of met ontheffing van de AVG toch per mail wordt, het zij zo. Die ontheffing zou ik derhalve maar snel aanvragen.

Badge +3

Een ontheffing is helemaal niet nodig, want in de AVG staat niets over de veiligheid van e-mails en er is recent ook niets veranderd aan de wet.

Dat heeft NS dus zelf bepaald (misschien werden er fouten gemaakt waardoor e-mails in 'verkeerde handen' zijn gevallen?), maar waarbij zakelijke klanten blijkbaar anders zijn dan consumenten. :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Als je ziet dat van de 100 openstaande vacatures er 71 bij IT zijn krijg je wel een beetje het idee dat er daar een paar handjes te kort zijn.

Badge

Als je ziet dat van de 100 openstaande vacatures er 71 bij IT zijn krijg je wel een beetje het idee dat er daar een paar handjes te kort zijn.

Tja en dan hebben we ook nog te maken met CORONA die ook de IT’ers niet overslaat.

Reputatie 7
Badge +3

En dan kunnen IT’ers vaak nog thuis werken. Het wordt wat lastiger voor jou om die trein vanaf huis te besturen. :joy:

Reageer