beantwoord

Facturen per mail ontvangen

• 16 oktober 2018
  • 38 reacties
  • 795 Bekeken

Ik heb dit punt al ergens voorbij zien springen, maar dat was een post van 2 jaar oud. Dus bij deze:

Iets binnen Mijn NS zit mij een beetje dwars. Ik krijg geen mails over mijn facturen. Ik ben in het bezit van een Altijd Vrij en een OV-Fiets abonnement. Het Altijd Vrij abonnement wordt meestal wel op of rond dezelfde tijd afgeschreven. Echter dat OV-fiets abonnement niet. En voordat ik er erg in heb is het geld verdwenen.

Dus mijn voorstel/wens is dat er toch nog is een keertje een vinkje of een switch komt die er voor kan zorgen dat je gewoon "old school" je maandelijkse facturen per mail kunt ontvangen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 november 2018, 11:01

@marv87 Mijn excuses voor de vertraging, ik ben een paar dagen vrij geweest en had helaas geen tijd om eerder te reageren.

Volgens mijn gegevens is je abonnement verlengt en is de bijbehorende factuur 3 dagen later in je Mijn NS account gezet. Deze vertraging komt doordat je in principe tot de verlengdatum kunt opzeggen. Pas 1 dag na de verlenging is zeker dat er kosten moeten worden afgeschreven en kunnen we de factuur pas aanmaken. Het bedrag dat wordt afgeschreven voor je abonnement staat in principe wel vast, dat geven we ook aan in de eerste e-mail die je krijgt zo'n 5 weken voor de verlenging. De daadwerkelijke factuur maken we echter pas later aan om te voorkomen dat er onterecht kosten in rekening worden gebracht.
Bekijk origineel

38 reacties

Hallo mellow-yellow-jello en welkom bij de NS Community.

Voor zover ik weet sturen we geen facturen na in verband met de wet op privacy. Met NS Flex krijg je wel een melding als er een nieuwe factuur is aangemaakt maar we sturen je deze niet toe. Je kunt ze wel zelf ten allen tijde downloaden uit het Mijn NS account.

Edit: We versturen geen facturen per e-mail omdat er reisgegevens op staan. Deze gegevens zijn privacygevoelig en mogen dus niet verstuurd worden.
Hallo mellow-yellow-jello en welkom bij de NS Community.

Voor zover ik weet sturen we geen facturen na in verband met de wet op privacy. Met NS Flex krijg je wel een melding als er een nieuwe factuur is aangemaakt maar we sturen je deze niet toe. Je kunt ze wel zelf ten allen tijde downloaden uit het Mijn NS account.

Edit: We versturen geen facturen per e-mail omdat er reisgegevens op staan. Deze gegevens zijn privacygevoelig en mogen dus niet verstuurd worden.

Wat een onzin weer, bij NS Flex versturen jullie wel facturen per mail. Of gelden daar andere privacy regels???
Dat klopt helaas niet, marv87. We sturen je alleen een melding dat er een factuur klaar staat. De daadwerkelijke factuur kun je alleen ophalen uit je Mijn NS account.
@Jouke NS kan die functie misschien (ooit) toegepast worden bij andere abonnementen. Alleen dat is voor mij al verheldering. Vooral met dat OV-fiets abonnement..
Dat verzoek ga ik indienen, mellow-yellow-jello. Of en wanneer dit een optie wordt kan ik niet nagaan.
Badge +3
NS heeft eenzijdig het sturen van facturen voor het gebruik van de OV-fiets afgeschaft. Zie bijvoorbeeld deze topics:
https://community.ns.nl/ov-fiets-48/nieuwe-voorwaarden-ov-fiets-46617
https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496
Het onderwerp facturen voor het gebruik van de OV-fiets is een gebed zonder end. Het lijkt me dan ook een kansloos verhaal dat NS ooit weer facturen gaat versturen.

Overigens lijkt het me niet correct dat @Jouke NS stelt dat facturen niet meer via de e-mail verzonden mogen worden sinds de invoering van de AVG. Dat moet NS dan maar eens voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik krijg van meerdere bedrijven en instellingen facturen via de e-mail en voor zover ik kan nagaan is dat gewoon toegestaan, ook sinds de invoering van de AVG/GDPR.
Dat klopt helaas niet, marv87. We sturen je alleen een melding dat er een factuur klaar staat. De daadwerkelijke factuur kun je alleen ophalen uit je Mijn NS account.
Een essentieel punt is dat bij de factuurnotificatie het bedrag staat. Dat is het meest relevante van de factuur, zoals ook deze vraag van TS.
Dat je de details zoals de reizen kan opvragen op mijnNS is inderdaad logisch.
Verder is het bij een SEPA machtiging gewoon verplicht een factuur notificatie te sturen. Dus wellicht kan je bij het doorgeven van dit verzoek aangeven dat de NS daar nu dus niet aan voldoet
Badge +3
Dat verzoek ga ik indienen, mellow-yellow-jello. Of en wanneer dit een optie wordt kan ik niet nagaan.
Dat gaat niet gebeuren heeft o.a. Sivan al meer dan een jaar geleden redelijk resoluut gezegd. Naar aanleiding van die hele (behoorlijk felle) discussie zijn per april 2018 de voorwaarden voor o.a. OV-fiets achteraf aangepast, niet netjes!

Zelfs een mailtje "we gaan rond datum x een niet nader te noemen bedrag incasseren, zie Mijn NS waarvoor dat is" (zonder bedrag of andere gegevens dus) kan er niet af. Met privacy heeft het niets te maken, want mijn energieleverancier, telecomprovider, zorgverzekeraar e.d. sturen wel gewoon mails met bedragen, incassokenmerk en specificaties.

En de omschrijving van de incasso is ook nog steeds bijzonder vaag (iets over een bestelling), ondanks dat men hier naar zou kijken.

Gelukkig wordt OV-fiets altijd rond dezelfde dag van de maand geïncasseerd, dus na een paar keer weet je wel waarvoor het is. 😞
Ik snap dat dit in de oude situatie niet wenselijk was, Robert B echter is er misschien met NS Flex nu wel meer mogelijk.

@marv87 Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik ga ervan uit dit goed is uitgezocht door de collega's die controleren of we aan de wet voldoen. Ik kan er hoogstens melding van maken.
@marv87 Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik ga ervan uit dit goed is uitgezocht door de collega's die controleren of we aan de wet voldoen. Ik kan er hoogstens melding van maken.

Graag, ik hoor graag hoe de collega's die dit uitgezocht hebben zien dat de NS aan de prenotificatie verplichting voldoet.

Wat is een incasso vooraankondiging (Pre-notification)?

Volgens de regels van de Europese incasso is een incassant verplicht om voor iedere incasso die gaat plaatsvinden een vooraankondiging naar de debiteur te sturen. Deze vooraankondiging moet minimaal 14 dagen van tevoren worden verstuurd, maar een kortere periode kan met de debiteur worden overeengekomen. De incassant kan hiervoor bestaande documentatie gebruiken, zoals de nota of factuur.
In geval van een doorlopende incasso is het ook mogelijk om voordat de eerste incasso gaat plaatsvinden, een vooraankondiging te sturen met daarin een incassoschema voor een bepaalde periode
@marv87 Ik ga proberen te achterhalen waarom er een verschil in werkwijze zit tussen de Reizen op Saldo abonnementen en de NS Flex abonnementen.

Het versturen van facturen gaat niet meer veranderen, dat is in andere topics ook aangegeven. Wellicht is het wel mogelijk om voor de Reizen op Saldo abonnementen ook een aankondiging van een nieuwe factuur te versturen, dat zoek ik nu uit.
Dag Jouke, het gaat niet om het verschil tussen reizen op saldo en reizen op rekening. Ook bij Traject Vrij reis je op rekening. Hopelijk kan je dat nog meenemen!
Mijn punt is vooral dat het verplicht is die notificatie te sturen, graag hoor ik dus een inhoudelijke reactie daarop waarom de NS vind dat dat niet nodig zou zijn en het liefst dat dit voortaan wel gaat gebeuren.
Ha Marv. Ik lees even mee. Volgens de regels van de Europese incasso is een incassant (wij in dit geval) inderdaad verplicht om voor iedere incasso die gaat plaatsvinden een vooraankondiging naar de debiteur (onze klant) te sturen. Deze vooraankondiging moet minimaal 14 dagen van tevoren worden verstuurd. Dat doen wij, door middel van het verlengbericht dat wij sturen. Daarmee voldoen wij aan die eis. Of heb jij het over iets anders?
Fijn dat jullie erkennen een vooraankondiging te moeten sturen. De aankondiging van de jaarlijkse verlenging is niet genoeg omdat jullie maandelijks bedragen incasseren (reizen buiten traject en ov fiets) en dus iedere maand een aankondiging moeten sturen van het te incasseren bedrag.
Daarnaast klopt de jaarlijkse aankondiging ook niet helemaal qua bedrag omdat daar alleen de kosten van het abonnement in staan en niet de kosten voor reizen buiten traject die in die maand plaatsgevonden hebben.
Ik heb je vraag voorgelegd aan onze juriste en product owners. Ik kom bij je terug.
Badge +3
Uit de eerdere discussie (die met name over OV-fiets ging) gaf NS aan dat het voldoende is om voorafgaand aan de incasso een factuur beschikbaar te maken in Mijn NS. Zonder factuur geen incasso. De factuur is dus de 'vooraankondiging'.

Dat betekent dus dat je eigenlijk zelf maar regelmatig in Mijn NS moet kijken of er een factuur is (net als thuis in je eigen brievenbus kijken). Erg onhandig, en er zijn ook mensen die geen Mijn NS account hebben/willen, blijkbaar (bijv. alleen een OV-fiets abonnement).

Graag dus (nogmaals) de vraag om even een reminder mailtje te sturen met "Er staat een factuur voor u klaar in Mijn NS". Bij een mislukte incasso heb je ook direct een mail in je inbox tenslotte. Pro-actief is altijd beter dan gedoe achteraf.

Dat moet toch niet al te lastig zijn? Vanuit de Community krijg ik ook gewoon mailtjes als iemand een privébericht stuurt of mijn @ naam gebruikt... dus die ene mail per maand kan daar ook nog wel bij.
@Robert B gelukkig kan ook het inzicht van de NS wijzigen en heeft Sivan hierboven al aangegeven dat ze een vooraankondiging moeten sturen en ze dat ook al doen bij de jaarlijkse verlenging. Maar nog niet bij de maand factureren.
Het hele idee van vooraankondiging is natuurlijk dat de klant proactief geïnformeerd wordt over een aanstaande incasso, het plaatsen van een factuur op een site waar je zelf moet kijken lijkt mij niet daaraan te voldoen.

Maar Sivan is het aan het uitzoeken, dus laten we dat eerst afwachten voordat we met tussen oplossingen komen.
De NS heeft met NS Flex al wel de juiste keuzes gemaakt om voor iedere incasso een aankondiging te sturen.
Badge +3
Ik hoop dat NS andere lieden inzet dan degenen die bij OV-fiets de procedure hebben gewijzigd zonder de nota bene vastgelegde procedure om wijzigingen door te voeren te volgen. Dat blijft een blamage van de kant van NS.
Reputatie 5
Dat betekent dus dat je eigenlijk zelf maar regelmatig in Mijn NS moet kijken of er een factuur is (net als thuis in je eigen brievenbus kijken).

De digitale versie van mijn brievenbus (aan mijn eigen adres), lijkt mij toch mijn e-mail inbox (die ik ook zelf moet controleren). Dit lijkt er meer op of NS een brievenbus voor je aan de muur van hun kantoor schroeft en er vanuit gaat dat je af en toe 'even' langsgaat om te kijken of daar iets in zit. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat een jurist zal stellen dat dit als een aankondiging mag worden gezien. Maar goed, ik ben heel benieuwd naar de reactie die Sivan (hopelijk) krijgt.
Inmiddels heb ik meer informatie.

De factuur die je als klant in Mijn NS omvangt geldt bij de ‘klassieke’ abonnementen als vooraankondiging. Een vooraankondiging van een automatische incasso is inderdaad verplicht vanuit de SEPA-wetgeving. NS heeft hierover geprocedeerd bij de Geschillencommissie en hebben gelijk gekregen. De commissie heeft aangegeven dat wij tot niet meer verplicht zijn dan het plaatsen van de maandelijkse factuur in Mijn NS. Dit onderzoek is gedaan naar aanleiding van een klacht, die dus is afgewezen.

Wettelijk zijn wij niet verplicht facturen te sturen aan particulieren. Wel zijn we verplicht een vooraankondiging te sturen. Wij hebben ervoor gekozen deze te sturen in de vorm van een factuur. De vooraankondiging wordt verstuurd naar en zodoende beschikbaar gesteld in Mijn NS. We zijn niet verplicht deze factuur per post of e-mail te sturen. Dit is marktconform en we voldoen aan de SEPA-regels voor de vooraankondiging van de automatische incasso. Jij als consument hebt ons toestemming gegeven voor het maandelijks incasseren van de verschuldigde bedragen via de automatische incasso op het moment dat je het abonnement afsloot.
Dag Sivan,

Ik blijf het erg klant onvriendelijk vinden dat julie voor deze oplossing blijven kiezen. Zoals Olav93 hierboven al mooi beschreef hebben jullie dus gekozen om bij het NS kantoor een brievenbus te maken en alle klanten te verplichten daarin te kijken.

Toch nog twee vragen:
1) hoe sturen jullie de vooraankondiging naar mensen die geen NS account hebben. Volgens mij geldt voor het afsluiten van een traject-vrij abonnement geen verplichting tot het hebben van een NS account en zullen jullie ook aan de verplichting tot de vooraankondiging voor deze klanten moeten voldoen.
Het verplichten van een NS account lijkt mij ook niet acceptabel omdat je daarbij extra voorwaarden moet accepteren die niet gelden als je alleen een traject-vrij abonnement afsluit.

2) Heb je voor mij de details van de casus van de geschillencommissie? Ik neem aan dat de uitspraak van deze commissie openbaar is dus zou ik deze graag inzien.

Groet
Marv
Hoi Marv.

Dat kan ik begrijpen. Deze feedback hebben we eerder al doorgezet.

De factuur staat alleen in Mijn NS, dus wil je deze inzien, dan zul je een account moeten aanmaken. We verplichten je niet tot Mijn NS, dat is alleen nodig wanneer je je factuur wil inzien. Met mijn telefoonabonnement is het ook zo dat ik mijn factuur alleen kan inzien door in te loggen op de website of in de app.

Ik heb de uitspraak van de commissie online proberen te zoeken, maar kan deze niet vinden. Ik kan je daarom het document niet toesturen, en de details ook niet. De uitspraak was op 13 mei 2015 en het betrof de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.
Dag Sivan,

Dank voor je reactie en de datum van de geschillencommissie openbaar vervoer. Ik zal daar zelf eens navraag doen. Ik vraag me af of deze geschillencommissie gerechtigd is voor dit soort uitspraken, ik had verwacht dat het om de geschillencommissie van de AFM zou gaan aangezien het niets met openbaar vervoer te maken heeft en puur met de SEPA machtiging.
Maar ik heb de geschillencommissie gevraagd om de stukken en/of bevestiging van de uitspraak.
Ik wacht helaas nog op een reactie van mijn collega's. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Sivan,

Dank voor je reactie en de datum van de geschillencommissie openbaar vervoer. Ik zal daar zelf eens navraag doen. Ik vraag me af of deze geschillencommissie gerechtigd is voor dit soort uitspraken, ik had verwacht dat het om de geschillencommissie van de AFM zou gaan aangezien het niets met openbaar vervoer te maken heeft en puur met de SEPA machtiging.
Maar ik heb de geschillencommissie gevraagd om de stukken en/of bevestiging van de uitspraak.

De geschillencommissie is wel bevoegd dit soort uitspraken te doen maar uitspraken van deze commissie zijn niet algemeen bindend omdat deze commissie geen rechtsbevoegdheid heeft. Hun uitspraken gelden altijd uitsluitend voor specifieke individuele gevallen. Zie de eerdere uitspraak over het gebruik van andermans persoonlijke OV-chipkaart bij Arriva in Arkel.

Anderzijds betekent die beperking niet dat de NS wel verplicht is om facturen te versturen, het argument van de privacywet is sterk en aan wie ze nodig heeft stelt NS facturen zonder kosten ter beschikking. Wil jij zoiets aanvechten dan rest de gang naar de rechter. Ik denk echter dat je in het gunstigste geval bereikt dat je kunt eisen dat ze schriftelijk verstuurd moeten kunnen worden maar dat NS dan wel de extra kosten daarvan in rekening mag brengen net zoals bij papieren bankafschriften. Het versturen van facturen via email zal net als bij banken, de belastingdienst of nutsbedrijven niet worden toegestaan omdat de privacybeveiliging via email onvoldoende is.

Reageer