beantwoord

Facturen per mail ontvangen

  • 16 oktober 2018
  • 38 reacties
  • 795 Bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Hoewel ik het fijn zou vinden om een factuur te krijgen per mail gaat het mij er nu vooral om dat je een bericht moet krijgen dat er een incasso komt, zodat je weet dat je moet inloggen om een factuur te bekijken.
Ik heb al contact gezicht met de geschillen commissie en mijn vraag of dit zo als de NS doet mag voorgelegd aan de AFM.

Het argument van privacy blijf ik raar vinden, het gaat om mijn gegevens waarvan ik mag bepalen wie die mag zien. Als ik vind dat ik die mag inzien per mail dan lijkt mij daar geen probleem te ontstaan.
Ik ben bezig met een collega van de verantwoordelijke afdeling om te achterhalen waarom er voor Traject Vrij en OV-fiets geen aankondiging wordt verstuurd. Voor alle andere abonnementen geldt dat de tarieven het hele jaar gelijk is, daarom voldoet een melding aan het begin van het nieuwe contractjaar.
Inmiddels kan ik, denk ik, een sluitende reactie geven. Om te beginnen bij het begin, zoals Sivan NS al aangaf gaan wij geen facturen versturen per e-mail. Je krijgt bij de contractverlenging een melding dat we een nieuwe factuur voor je klaarzetten en je kunt de facturen inzien via Mijn NS. Dit is voldoende, zoals Sivan NS al aangeeft, om aan onze wettelijke plicht te voldoen.

Wat betreft de notificatie van een nieuwe factuur. Technisch gezien is het erg lastig om maandelijks een melding te versturen dat er een nieuwe factuur klaar staat omdat dit niet is verwerkt in de ontwikkeling van het systeem. Voor NS Flex is dit anders, omdat dit gelijk is meegenomen. Voor alle traditionele abonnementen en OV Fiets zal er ook geen notificatie komen. De techniek om dit toe te passen is te complex en, omdat we je jaarlijks al attenderen op een verlenging, ook niet nodig. Voor Traject Vrij ligt dit anders. Omdat de kosten naast je vaste traject kunnen oplopen willen we wel kijken of hier mogelijkheden voor het attenderen op een nieuwe zijn. De wens om dit toe te passen is er in elk geval, per wanneer dit werkelijkheid wordt kan ik niet aangeven. Mijn collega's zijn hiermee bezig.
Beste Jouke, dank voor je bericht. Dat stemt positiever dan de reactie van Sivan waarin aangegeven werd dat er besloten is het niet te doen.
Om te beginnen bij het begin, zoals Sivan NS al aangaf gaan wij geen facturen versturen per e-mail. Je krijgt bij de contractverlenging een melding dat we een nieuwe factuur voor je klaarzetten en je kunt de facturen inzien via Mijn NS.

Hier wil ik dan wel even op reageren, zojuist kreeg ik inderdaad de mail dat mijn contract verlengt is en er een factuur klaar staat. Ik heb gelijk ingelogd om deze te bekijken zodat ik deze kan printen en declareren voordat de incasso plaatsvindt.
Helaas staat op mijnNs nog geen factuur, kan iemand mij uitleggen waarom niet als jullie aangeven dat jullie geen facturen sturen omdat bij de jaarverlenging je wel een bericht krijgt als de factuur klaar staat?

Of vinden jullie het echt service dat een klant ondanks de mail, daarna nog maar een paar keer moet inloggen in de hoop dat de factuur er staat? Sorry maar dat is toch echt het pesten van je klanten.
Ik begrijp dus dat er wel melding is gemaakt dat er een factuur is maar deze staat niet voor je klaar, marv87?
Reputatie 5
Hoe doen jullie dit dan bij mensen die helemaal geen computers of andere digitale apparaten hebben zoals nog vele ouderen of digibeten.
Krijgen die dan geen facturen en moeten maar vertrouwen dat het goed gaat bij de NS.
Of krijgen die het wel en is de privacy gewoon een handvat om kosten te besparen want volgens wet moeten ook deze personen op de hoogte zijn.
Volgens mij moet de keus zijn aan de klant en niet aan de NS of hij deze Schriftelijk of per email of via mijn NS wil ontvangen.
Ik zelf vindt digitaal voor mij goed werken maar ik heb medeouderen die niets digitaal doen.
Ik begrijp dus dat er wel melding is gemaakt dat er een factuur is maar deze staat niet voor je klaar, marv87?
Klopt
@marv87 Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres? Dan duik ik hier in. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
@marv87 Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres? Dan duik ik hier in. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
Pb gestuurd, ik probeerde ook gelijk of de facturen er nu wel staan. Maar krijg nu alleen maar foutmeldingen in mijnNS bij het ophalen van de facturen. Ook mijn oude facturen kan ik niet meer raadplegen..
@marv87 Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres? Dan duik ik hier in. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
Weet je al iets meer? Waarom jullie aankondiging van de factuur/incasso niet overeenkomt met de factuur in mijnNS

En hoe gaat het met je vragen waarom er bij traject vrij geen incasso/factuur aankondiging komt en bij Ns Flex wel?
@marv87 Mijn excuses voor de vertraging, ik ben een paar dagen vrij geweest en had helaas geen tijd om eerder te reageren.

Volgens mijn gegevens is je abonnement verlengt en is de bijbehorende factuur 3 dagen later in je Mijn NS account gezet. Deze vertraging komt doordat je in principe tot de verlengdatum kunt opzeggen. Pas 1 dag na de verlenging is zeker dat er kosten moeten worden afgeschreven en kunnen we de factuur pas aanmaken. Het bedrag dat wordt afgeschreven voor je abonnement staat in principe wel vast, dat geven we ook aan in de eerste e-mail die je krijgt zo'n 5 weken voor de verlenging. De daadwerkelijke factuur maken we echter pas later aan om te voorkomen dat er onterecht kosten in rekening worden gebracht.
Beste Jouke,

Hopelijk heb je genoten van je vrije dagen. Ik heb inderdaad 4 dagen na de aankondiging vsn de factuur deze gekregen in mijnNS. 2 dagen voor de daadwerkelijk incasso.
Ik hoop dar je begrijpt dat twee dagen voor een incasso van bijna 2 duizend euro veel te kort is. Komt niet in de buurt van de incassotermijn van 10 dagen en met mij is geen kortere termijn afgesproken.

De NS geeft zelf aan dat de sepa aankondiging vormgegeven is door de factuur in mijnNS, maar dan zou deze toch ook minstens 10 dagen voor de incasso geplaatst moeten worden.

Ik bedenk niet dat de factuur de vooraankondiging moet zijn, dat geven jullie aan. Maar kom dan aub niet met excuses dat de factuur niet eerder gestuurd kan worden. Al deze reden heeft de NS zelf ongeldig gemaakt met het standpunt dat de factuur in mijnNS de vooraankondiging is.

Reageer