beantwoord

Facturen per mail ontvangen

  • 16 oktober 2018
  • 39 reacties
  • 1142 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

Fijn dat jullie erkennen een vooraankondiging te moeten sturen. De aankondiging van de jaarlijkse verlenging is niet genoeg omdat jullie maandelijks bedragen incasseren (reizen buiten traject en ov fiets) en dus iedere maand een aankondiging moeten sturen van het te incasseren bedrag.
Daarnaast klopt de jaarlijkse aankondiging ook niet helemaal qua bedrag omdat daar alleen de kosten van het abonnement in staan en niet de kosten voor reizen buiten traject die in die maand plaatsgevonden hebben.
Ha Marv. Ik lees even mee. Volgens de regels van de Europese incasso is een incassant (wij in dit geval) inderdaad verplicht om voor iedere incasso die gaat plaatsvinden een vooraankondiging naar de debiteur (onze klant) te sturen. Deze vooraankondiging moet minimaal 14 dagen van tevoren worden verstuurd. Dat doen wij, door middel van het verlengbericht dat wij sturen. Daarmee voldoen wij aan die eis. Of heb jij het over iets anders?
Dag Jouke, het gaat niet om het verschil tussen reizen op saldo en reizen op rekening. Ook bij Traject Vrij reis je op rekening. Hopelijk kan je dat nog meenemen!
Mijn punt is vooral dat het verplicht is die notificatie te sturen, graag hoor ik dus een inhoudelijke reactie daarop waarom de NS vind dat dat niet nodig zou zijn en het liefst dat dit voortaan wel gaat gebeuren.
@marv87 Ik ga proberen te achterhalen waarom er een verschil in werkwijze zit tussen de Reizen op Saldo abonnementen en de NS Flex abonnementen.

Het versturen van facturen gaat niet meer veranderen, dat is in andere topics ook aangegeven. Wellicht is het wel mogelijk om voor de Reizen op Saldo abonnementen ook een aankondiging van een nieuwe factuur te versturen, dat zoek ik nu uit.
@marv87 Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik ga ervan uit dit goed is uitgezocht door de collega's die controleren of we aan de wet voldoen. Ik kan er hoogstens melding van maken.

Graag, ik hoor graag hoe de collega's die dit uitgezocht hebben zien dat de NS aan de prenotificatie verplichting voldoet.

Wat is een incasso vooraankondiging (Pre-notification)?

Volgens de regels van de Europese incasso is een incassant verplicht om voor iedere incasso die gaat plaatsvinden een vooraankondiging naar de debiteur te sturen. Deze vooraankondiging moet minimaal 14 dagen van tevoren worden verstuurd, maar een kortere periode kan met de debiteur worden overeengekomen. De incassant kan hiervoor bestaande documentatie gebruiken, zoals de nota of factuur.
In geval van een doorlopende incasso is het ook mogelijk om voordat de eerste incasso gaat plaatsvinden, een vooraankondiging te sturen met daarin een incassoschema voor een bepaalde periode
Ik snap dat dit in de oude situatie niet wenselijk was, Robert B echter is er misschien met NS Flex nu wel meer mogelijk.

@marv87 Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik ga ervan uit dit goed is uitgezocht door de collega's die controleren of we aan de wet voldoen. Ik kan er hoogstens melding van maken.
Badge +3
Dat verzoek ga ik indienen, mellow-yellow-jello. Of en wanneer dit een optie wordt kan ik niet nagaan.
Dat gaat niet gebeuren heeft o.a. Sivan al meer dan een jaar geleden redelijk resoluut gezegd. Naar aanleiding van die hele (behoorlijk felle) discussie zijn per april 2018 de voorwaarden voor o.a. OV-fiets achteraf aangepast, niet netjes!

Zelfs een mailtje "we gaan rond datum x een niet nader te noemen bedrag incasseren, zie Mijn NS waarvoor dat is" (zonder bedrag of andere gegevens dus) kan er niet af. Met privacy heeft het niets te maken, want mijn energieleverancier, telecomprovider, zorgverzekeraar e.d. sturen wel gewoon mails met bedragen, incassokenmerk en specificaties.

En de omschrijving van de incasso is ook nog steeds bijzonder vaag (iets over een bestelling), ondanks dat men hier naar zou kijken.

Gelukkig wordt OV-fiets altijd rond dezelfde dag van de maand ge├»ncasseerd, dus na een paar keer weet je wel waarvoor het is. 😞
Dat klopt helaas niet, marv87. We sturen je alleen een melding dat er een factuur klaar staat. De daadwerkelijke factuur kun je alleen ophalen uit je Mijn NS account.
Een essentieel punt is dat bij de factuurnotificatie het bedrag staat. Dat is het meest relevante van de factuur, zoals ook deze vraag van TS.
Dat je de details zoals de reizen kan opvragen op mijnNS is inderdaad logisch.
Verder is het bij een SEPA machtiging gewoon verplicht een factuur notificatie te sturen. Dus wellicht kan je bij het doorgeven van dit verzoek aangeven dat de NS daar nu dus niet aan voldoet
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft eenzijdig het sturen van facturen voor het gebruik van de OV-fiets afgeschaft. Zie bijvoorbeeld deze topics:
https://community.ns.nl/ov-fiets-48/nieuwe-voorwaarden-ov-fiets-46617
https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496
Het onderwerp facturen voor het gebruik van de OV-fiets is een gebed zonder end. Het lijkt me dan ook een kansloos verhaal dat NS ooit weer facturen gaat versturen.

Overigens lijkt het me niet correct dat @Jouke NS stelt dat facturen niet meer via de e-mail verzonden mogen worden sinds de invoering van de AVG. Dat moet NS dan maar eens voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik krijg van meerdere bedrijven en instellingen facturen via de e-mail en voor zover ik kan nagaan is dat gewoon toegestaan, ook sinds de invoering van de AVG/GDPR.
Dat verzoek ga ik indienen, mellow-yellow-jello. Of en wanneer dit een optie wordt kan ik niet nagaan.
@Jouke NS kan die functie misschien (ooit) toegepast worden bij andere abonnementen. Alleen dat is voor mij al verheldering. Vooral met dat OV-fiets abonnement..
Dat klopt helaas niet, marv87. We sturen je alleen een melding dat er een factuur klaar staat. De daadwerkelijke factuur kun je alleen ophalen uit je Mijn NS account.
Hallo mellow-yellow-jello en welkom bij de NS Community.

Voor zover ik weet sturen we geen facturen na in verband met de wet op privacy. Met NS Flex krijg je wel een melding als er een nieuwe factuur is aangemaakt maar we sturen je deze niet toe. Je kunt ze wel zelf ten allen tijde downloaden uit het Mijn NS account.

Edit: We versturen geen facturen per e-mail omdat er reisgegevens op staan. Deze gegevens zijn privacygevoelig en mogen dus niet verstuurd worden.

Wat een onzin weer, bij NS Flex versturen jullie wel facturen per mail. Of gelden daar andere privacy regels???
Hallo mellow-yellow-jello en welkom bij de NS Community.

Voor zover ik weet sturen we geen facturen na in verband met de wet op privacy. Met NS Flex krijg je wel een melding als er een nieuwe factuur is aangemaakt maar we sturen je deze niet toe. Je kunt ze wel zelf ten allen tijde downloaden uit het Mijn NS account.

Edit: We versturen geen facturen per e-mail omdat er reisgegevens op staan. Deze gegevens zijn privacygevoelig en mogen dus niet verstuurd worden.

Reageer