beantwoord

Factuur NS Flex

• 6 oktober 2020
  • 9 reacties
  • 413 Bekeken

Hi!

Ik heb een vraag m.b.t. factuur van een NS Flex abonnement.

Ik gebruik NS Flex al een paar maandjes. Maar ik weet nog steeds niet hoe een factuur van jullie eruit ziet. Er wordt gewoon automatisch een bedrag afgeschreven elke maand.

Ook zou ik graag meer duidelijkheid willen voor welke periode ik betaal. Bijvoorbeeld op 5 oktober ontvang ik een factuur van de afgelopen maand. Is dat dan van 1 september tot 30 september?

Want als ik op mijn NS profiel kijk, word het bedrag alleen maar hoger (heel september en eerste 6 dagen van oktober) en ik vroeg me af of september en oktober nog gesplitst worden?

Ook krijg ik geen factuur of berichtje ontvangen op de data dat vermeld wordt (5 oktober) maar veel later.

icon

Beste antwoord door Mark NS 6 oktober 2020, 21:45

Hoi Kelseyoumna, welkom op de NS Community. 

NS Flex facturen zijn te downloaden via Mijn NS. Je komt daar door nadat je inlogt, in het menu bovenin te kiezen voor facturen. Je ontvangt geen facturen per mail, je ontvangt enkel een bericht per mail wanneer er een nieuwe factuur klaarstaat om te downloaden. Op die facturen staan alle kosten gespecificeerd. 

Voor welke periode dat is, is afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. Als je rond iedere 5de van de maand een factuur ontvangt, zal je abonnement ook op of rond de 5de van de maand gestart zijn. Dan betaal je reiskosten voor de periode vanaf de 5de van de vorige maand tot de 5de van de huidige maand en eventuele abonnementskosten vooruit voor de 5de van de daarop volgende maand. 

Als je over specifieke facturen meer informatie wil of problemen ervaart met het inzien van gegevens en facturen in Mijn NS, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice door te bellen of door een bericht te sturen via de chat, Facebook of Twitter. 

Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Kelseyoumna, welkom op de NS Community. 

NS Flex facturen zijn te downloaden via Mijn NS. Je komt daar door nadat je inlogt, in het menu bovenin te kiezen voor facturen. Je ontvangt geen facturen per mail, je ontvangt enkel een bericht per mail wanneer er een nieuwe factuur klaarstaat om te downloaden. Op die facturen staan alle kosten gespecificeerd. 

Voor welke periode dat is, is afhankelijk van de ingangsdatum van het abonnement. Als je rond iedere 5de van de maand een factuur ontvangt, zal je abonnement ook op of rond de 5de van de maand gestart zijn. Dan betaal je reiskosten voor de periode vanaf de 5de van de vorige maand tot de 5de van de huidige maand en eventuele abonnementskosten vooruit voor de 5de van de daarop volgende maand. 

Als je over specifieke facturen meer informatie wil of problemen ervaart met het inzien van gegevens en facturen in Mijn NS, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice door te bellen of door een bericht te sturen via de chat, Facebook of Twitter. 

Reputatie 7
Badge +1

Als voorbeeld ziet mijn NS Flex factuur er zo uit:

Pagina 1 en soms 2 bij langere facturen staat een breakdown van de kosten die deze maand betaald moeten worden. Op de overige pagina's staan de precieze bedragen weergeven per reis en de exacte kosten voor de toeslagen.

Op de factuur zie je ook precies wat je abonnementsmaand is. Mijn abonnementsmaand start bij mij dus elke maand op de 12e zoals hierboven te zien is. De startdatum van jouw abonnementsmaand is de dag waarop je eerste abonnement ooit is in gegaan.

Rond de 12e (soms pas op de 14e) van elke maand krijg ik via de email binnen dat mijn factuur klaar staat en dat het bedrag omstreeks de 17e wordt afgeschreven.

Stel dat ik bijvoorbeeld op de 7 november een wijziging maak van Dal Vrij naar Weekend Vrij. Het volledige bedrag voor het Dal Vrij abonnement werd al op 12 oktober afgeschreven en het abonnement loopt dan tot en met 11 november. Maar ik heb op 7 november een wijzing gemaakt naar een goedkoper abonnement. De kosten voor het Dal Vrij abonnement van 7 november t/m 11 november wordt verrekend met de kosten voor het Weekend Vrij abonnement van 7 november t/m 11 november.

Als voorbeeld ziet mijn NS Flex factuur er zo uit:

Pagina 1 en soms 2 bij langere facturen staat een breakdown van de kosten die deze maand betaald moeten worden. Op de overige pagina's staan de precieze bedragen weergeven per reis en de exacte kosten voor de toeslagen.

Op de factuur zie je ook precies wat je abonnementsmaand is. Mijn abonnementsmaand start bij mij dus elke maand op de 12e zoals hierboven te zien is. De startdatum van jouw abonnementsmaand is de dag waarop je eerste abonnement ooit is in gegaan.

Rond de 12e (soms pas op de 14e) van elke maand krijg ik via de email binnen dat mijn factuur klaar staat en dat het bedrag omstreeks de 17e wordt afgeschreven.

Stel dat ik bijvoorbeeld op de 7 november een wijziging maak van Dal Vrij naar Weekend Vrij. Het volledige bedrag voor het Dal Vrij abonnement werd al op 12 oktober afgeschreven en het abonnement loopt dan tot en met 11 november. Maar ik heb op 7 november een wijzing gemaakt naar een goedkoper abonnement. De kosten voor het Dal Vrij abonnement van 7 november t/m 11 november wordt verrekend met de kosten voor het Weekend Vrij abonnement van 7 november t/m 11 november.

Hi!

Zo'n factuur kan ik niet vinden op Mijn NS. Weet je toevallig waar ik dit kan vinden? Ik zie dat nergens in mijn menu-scherm wanneer ik de app openen. En bedankt voor jouw uitleg! Het is nu heel duidelijk!

Reputatie 7
Badge +1

Je facturen zijn niet in de app beschikbaar. Je moet hiervoor dus inloggen in je Mijn NS op een webbrowser. Als je inlogt op een computer/laptop zie je een rij met knoppen boven je naam staan, waarbij er bij een van de knoppen 'facturen' staat. Via een mobiele webbrowser is deze knop te vinden in het dropdown menu als je op de knop 'startpagina' drukt, eveneens net boven je naam. 

Badge +3

@loklok8 waar komt die € 0,00 van GVB vandaan? Als je daar een abonnement hebt zou dat geheel buiten Flex om moeten gaan eigenlijk (je checkt dan in op je GVB abonnement)!

Reputatie 7
Badge +1

Dat was eenmalig een passage door het metrostation van Amsterdam Centraal heen, wilde namelijk iemand uitzwaaien, dus daar komt dat vandaan.

Ik heb verder die maand niet gereisd met de GVB.

Badge +3

Dat was eenmalig een passage door het metrostation van Amsterdam Centraal heen, wilde namelijk iemand uitzwaaien, dus daar komt dat vandaan.

Aha, dan werkt dat bij metro dus ook (uitchecken binnen bepaalde tijd zonder te reizen). Bij een bus zou dat je het starttarief kosten volgens mij, dus € 0,98 of wat Flex er van maakt (bij @Momo € 0,90 ooit, tarief van een paar jaar eerder, moest eigenlijk € 0,96 zijn).

Reputatie 7
Badge +3

Paar jaar eerder Robert? Zo snel gaat de tijd nu ook weer niet, was vorig jaar 11 augustus. Maar was inderdaad €0,90. Een niet zo slimme actie om “uit te checken” met een andere kaart dan ik mee had ingecheckt in de bus. En dan buiten staan, deuren van de bus dicht en er dan achter komen. :hushed:  Nou ja, met uitcheck gemist weer hersteld, al duurde het 2 a 3 weken voor de gemiste uitcheck daar te zien was. Ook kwam dat bedrag van €0,90 en de correctie van - €0,90 pas op de factuur van 16 september en niet op die van 16 augustus. Het korte treinritje ook op 11 augustus kwam wel op de augustus factuur.

Badge +3

Haha, ik bedoelde dat het tarief van € 0,90 verouderd was. Vorig jaar zou dat € 0,96 moeten zijn.

Dat van die twee kaarten was ik vergeten, maar een in- en uitcheck bus schijnt dus het basistarief te kosten (een reis van 0 km). De vergeten uitcheck zou € 4,00 moeten zijn (instaptarief), bij sommige streeklijnen hoger.

Reageer