Geen restitutie dubben gekochte kaartjes | NS Community
beantwoord

Geen restitutie dubben gekochte kaartjes


Ik vind het serieus bijzonder dat ik geen restitutie kan krijgen op dubbel gekochte kaartjes. Afgelopen donderdag wil ik met de trein van Leeuwarden naar Groningen gaan. Nu had ik kaartjes gekocht met 40% korting, en ik besefte me later dat dit niet correct was. Omdat het al 4 uur was. We waren onderweg naar een festival, dus ik heb snel 5 nieuwe kaartjes gekocht. (binnen 6 minuten na de eerste transactie). 

 

Transactiecode 46811994 en 46811634

 

Nu wilt de NS geen restitutie geven omdat ik dezelfde dag had moeten bellen. Kaartjes zijn op naam, ik ga toch geen 2 x met 5 man van Leeuwarden naar Groningen, ik heb bewijs dat ik naar het festival ben gegaan, mijn vrienden ook etc. 

Iemand een idee om hier mee te helpen? 

 

Gr. GIjs 

icon

Beste antwoord door Tamzin 25 June 2022, 09:33

Bekijk origineel

13 reacties

In principe heeft u nergens recht op, in de voorwaarden van e-tickets staat duidelijk dat deze na aankoop niet kunnen worden geannuleerd of gewijzigd.

De klantenservice kan u eventueel tegemoet komen maar dat is geenszins verplicht. Als ze het niet voor 100% vertrouwen of als het niet de eerste keer is zullen ze het niet doen, e-tickets zijn nu eenmaal zeer fraudegevoelig.

De vraag die zij zich zullen stellen is waarom u meereiskaartjes met 40% korting koopt zonder dat u met iemand meereist en inderdaad waarom u daar pas zoveel later contact over opneemt.

Verder stelt u dat u al onderweg was. E-tickets die u pas koopt terwijl u al in de trein zit zijn sowieso niet geldig, dat moet verplicht voor vertrek anders wordt frauderen wel erg simpel. Dus dat helpt ook niet.

De verdere details kennen we op dit forum natuurlijk niet en kunnen dit de dus ook niet verder beoordelen

In principe heeft u nergens recht op, in de voorwaarden van e-tickets staat duidelijk dat deze na aankoop niet kunnen worden geannuleerd of gewijzigd.

Ok kan ik begrijpen, maar ikv erwacht wel iets van een coualance

De klantenservice kan u eventueel tegemoet komen maar dat is geenszins verplicht. Als ze het niet voor 100% vertrouwen of als het niet de eerste keer is zullen ze het niet doen, e-tickets zijn nu eenmaal zeer fraudegevoelig.

Dit is de eerste keer, en ik boek binnen 6 minuten, eerst de kortingkaartjes, dit is om 16:02, en ik besef me dat dit niet kan. Toen eerst een conducteur gezocht, om bij te betalen, maar deze kon ik niet vinden. 6 minuten later snel nieuwe kaartjes gekocht. 

 

De vraag die zij zich zullen stellen is waarom u meereiskaartjes met 40% korting koopt zonder dat u met iemand meereist en inderdaad waarom u daar pas zoveel later contact over opneemt.

Ik heb een flex voordeel pas, en nog iemand heeft deze van de groep, dus is het logisch. 

Verder stelt u dat u al onderweg was. E-tickets die u pas koopt terwijl u al in de trein zit zijn sowieso niet geldig, dat moet verplicht voor vertrek anders wordt frauderen wel erg simpel. Dus dat helpt ook niet.

Ja maar trein vertrok om 16:17, dus hier heb ik toch niets verkeerd gedaan? 

En ja, door de haast en festival ben ik niet gelijk gaan bellen, dit is zeker mijn fout, en ik was ne niet bewust van het feit dat dit niet lukt. 

De verdere details kennen we op dit forum natuurlijk niet en kunnen dit de dus ook niet verder beoordelen

Wat voor extra informatie is nog meer benodigd? 

De vraag die zij zich zullen stellen is waarom u meereiskaartjes met 40% korting koopt zonder dat u met iemand meereist en inderdaad waarom u daar pas zoveel later contact over opneemt.

Ik heb een flex voordeel pas, en nog iemand heeft deze van de groep, dus is het logisch. 

Nee, want met een Flex Voordeel Abo mag u ook in de daluren uitsluitend reizen door in te checken met uw OV-kaart. E-tickets met 40% korting mag u niet gebruiken in combinatie met uw Voordeel Abo, die zijn uitsluitend voor degenen die meereizen met een abonnementhouder. De reden is dat anders uw inchecktijd oncontroleerbaar is en u zou kunnen sjoemelen met de spitsuren.

 

Ja maar trein vertrok om 16:17, dus hier heb ik toch niets verkeerd gedaan? 

Dat is dan geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Je zit na 16 uur in de trein en koopt dan pas kortingskaartjes die niet tussen 16-18.30 uur geldig zijn. Je bent zelf niet eens ingecheckt, waardoor de kortingskaartjes ook buiten de spits niet eens geldig zouden zijn. Je hebt om op het perron te komen geldige vervoerbewijzen nodig, die hadden jij en jouw gezelschap niet eens. Dat je de kaartjes kocht voor vertrek van de trein doet niet ter zake. Je was al in de trein. De conducteur heeft jullie al heel coulant behandeld door zelf nieuwe kaartjes te laten kopen i.p.v. €50 pp (+ de ritprijs van degenen zonder flex) te rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees nergens dat ze al in de trein zaten. Is ook lastig, want Leeuwarden heeft poortjes. (al zijn daar natuurlijk wel “oplossingen” voor). Ik lees ook nergens dat er een conducteur bij betrokken is geweest.

Ik vind het eerlijk gezegd wel flauw dat hier geen coulance wordt toegepast. Dat je dat op dezelfde dag zou moeten aanvragen is nieuw voor me. Als er binnen een paar minuten twee dezelfde transacties worden gedaan, een met korting en een zonder korting, lijkt het me logisch dat hier sprake is van een vergissing.

Helaas kun je natuurlijk nooit spreken van recht op coulance.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees nergens dat ze al in de trein zaten. Is ook lastig, want Leeuwarden heeft poortjes. (al zijn daar natuurlijk wel “oplossingen” voor). Ik lees ook nergens dat er een conducteur bij betrokken is geweest.

Je hebt gelijk, wat betreft conducteur, hij had deze gezocht maar kon deze niet vinden.

In de reactie op Tamzin ontkent hij niet dat ze al in de trein zaten, geeft alleen aan dat de trein om 16.17 uur zou vertrekken. Met dalkaartjes die om 16.02 uur gekocht zijn kom je niet door de poortjes.

Toch fijn dat jij mij steeds wijst op dingen die volgens jou niet kloppen...

Reputatie 7
Badge +3

In de reactie op Tamzin ontkent hij niet dat ze al in de trein zaten, geeft alleen aan dat de trein om 16.17 uur zou vertrekken.

Hij bevestigt het ook niet. Het is maar net hoe je de conversatie leest.

Met dalkaartjes die om 16.02 uur gekocht zijn kom je niet door de poortjes.

Exactly my point.

Ik lees nergens dat ze al in de trein zaten. Is ook lastig, want Leeuwarden heeft poortjes. (al zijn daar natuurlijk wel “oplossingen” voor). Ik lees ook nergens dat er een conducteur bij betrokken is geweest.

Je hebt gelijk, wat betreft conducteur, hij had deze gezocht maar kon deze niet vinden.

Als TS in Leeuwarden woont weet hij ongetwijfeld dat er in de treinens naar Groningen geen vaste. conducteurs zijn.

 

In de reactie op Tamzin ontkent hij niet dat ze al in de trein zaten, geeft alleen aan dat de trein om 16.17 uur zou vertrekken. Met dalkaartjes die om 16.02 uur gekocht zijn kom je niet door de poortjes.

Mijn inziens blijft het een zeer vaag verhaal (losse kortingkaartjes kopen als je een Flex abonnement hebt???). Het is me niet duidelijk wat er nu gebeurd is maar ik kan me voorstellen dat de Klantenservice hier zijn vraagtekens bij heeft.

Ik lees nergens dat ze al in de trein zaten. Is ook lastig, want Leeuwarden heeft poortjes. (al zijn daar natuurlijk wel “oplossingen” voor). Ik lees ook nergens dat er een conducteur bij betrokken is geweest.

Er zijn helemaal geen vaste conducteurs op de treinen Leeuwarden-Groningen dus dat er geen conducteur bij betrokken is lijkt me aannemelijk.

 

Ik vind het eerlijk gezegd wel flauw dat hier geen coulance wordt toegepast. Dat je dat op dezelfde dag zou moeten aanvragen is nieuw voor me. Als er binnen een paar minuten twee dezelfde transacties worden gedaan, een met korting en een zonder korting, lijkt het me logisch dat hier sprake is van een vergissing.

Leg me maar eens uit waarom iemand met een Flex Dal Voordeel een los meereisticket koopt met 40% korting? Dat roept toch wel vragen op, dus zonder meer duidelijke informatie kan ik het niet goed beoordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Leg me eerst maar eens uit waarom iemand met een Flex Dal Voordeel een los eticket koopt met 40% korting? Dat roept toch vragen op.

Dat roept inderdaad vragen op. Maar TS zou niet de eerste zijn die deze vergissing maakt, dat is hier al vaker voorbij gekomen.

Maar ik vraag me ook af of dat überhaupt een factor is geweest in de afwijzing door de klanteNService.

Misschien dat @Gijs2022 de openstaande vragen nog kan beantwoorden, we kunnen hier anders wel blijven speculeren. Al zal het allemaal weinig uitmaken voor de restitutie. Eenmaal afgewezen blijft volgens mij afgewezen. Gelukkig is € 6,70 per persoon tegenwoordig hooguit twee biertjes op een festival, dus in die zin valt het allemaal mee 🍺 Hopelijk beviel Guns N’ Roses. Ik had er graag weer bij willen zijn, maar Groningen was me net te ver.

Leg me eerst maar eens uit waarom iemand met een Flex Dal Voordeel een los eticket koopt met 40% korting? Dat roept toch vragen op.

Dat roept inderdaad vragen op. Maar TS zou niet de eerste zijn die deze vergissing maakt, dat is 

Bij een klassiek abonnement zag je dat vaker omdat mensen dan voor kort ritje geen €10 borg op hun kaart wilde zetten of de spitsbeperking probeerden te ontlopen (dat was dus normaliter geen "vergissing").

Badge +3

Ik vind het serieus bijzonder dat ik geen restitutie kan krijgen op dubbel gekochte kaartjes. Afgelopen donderdag wil ik met de trein van Leeuwarden naar Groningen gaan. Nu had ik kaartjes gekocht met 40% korting, en ik besefte me later dat dit niet correct was. Omdat het al 4 uur was. We waren onderweg naar een festival, dus ik heb snel 5 nieuwe kaartjes gekocht. (binnen 6 minuten na de eerste transactie).

Iemand een idee om hier mee te helpen?

Welkom @Gijs2022 bij de NS Community,

Als je de kaartjes/odernummers van de e-tickets (op naam en datum) hebt en er niet mee hebt kunnen reizen tussen Leeuwarden en Groningen (omdat het tussen 16:00-18:30 was, dus spits) dan zou de NS Klantenservice die tegen elkaar weg kunnen strepen.

De later bestelde duurdere kaartjes (en dat zijn er dus precies 5) geven eigenlijk al aan dat je te goeder trouw was, en al helemaal als dat voltarief e-tickets zijn voor Leeuwarden - Groningen.

Volhouden dus, want als je binnen enkele minuten soortgelijke (maar duurdere) kaartjes koopt/bestelt voor precies hetzelfde dan zijn die eerder gekochte e-tickets nogal overbodig.

Dat is mijn mening. Kan goed zijn dat de beste NS je naar Arriva verwijst, tenzij jullie via Meppel wilden reizen (zeer onwaarschijnlijk)

Hoe dan ook, je hebt nergens recht op maar een meedenkende Klantenservice medewerker zou je zomaar kunnen treffen. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Blijft een vreemd verhaal want waarom kopen ook degenen die flex hebben meereiskaartjes en checken ze niet in? Om 16.02 uur ingecheckt hadden de 2 op hun flex-voordeelabonnement kunnen reizen in de spits en de andere 3 (helaas) op vol tarief. Nu hebben ze naast de niet te kunnen gebruiken kortingskaartjes 5 vol tarief tickets gekocht.

Reageer