beantwoord

geldigheid keuzedagen

Geachte heer, mevrouw,

Ik kan via mijn NS zien dat er 3 keuzedagen zijn overgezet naar mijn NS Flex abonnement. Ga ik naar producten, krijg ik de melding dat er geen producten zijn.

Ik kan ook niet zien tot wanneer de keuzedagen geldig zijn.

Kunt u dit voor mij op nagaan.

Mvrgr,

Wally Frijters

icon

Beste antwoord door MoDe 4 juni 2021, 13:43

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Je kunt met jouw vraag het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Je kunt met jouw vraag het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

NS Flex kent geen keuzedagen, dus Mijn NS zal deze ook niet tonen.

Maar als er nog keuzedagen voor u klaar staan kunt u die nog wel ophalen bij een automaat (station of supermarkt e.d.), met de vraag of deze wel werken als er een NS Flex abonnement op uw kaart staat.

Reputatie 7
Badge +4

Maar als er nog keuzedagen voor u klaar staan kunt u die nog wel ophalen bij een automaat (station of supermarkt e.d.), met de vraag of deze wel werken als er een NS Flex abonnement op uw kaart staat.

De keuzedagen kunnen alleen op een OV-chipkaart gezet worden waar  een klassiek Dalvoordeelabonnement of oud VDU op staat. Dus voor 60 euro per jaar, vooruitbetaald.

Als er een abonnement met Flex op de OV-chipkaart is geplaatst, zijn die niet met keuzedagen te combineren. NS kan ze ook niet naar een Flexabonnement hebben omgezet. Ze zullen derhalve ook niet zichtbaar zijn, dat klopt dus.

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat bij opzeggen van een VDU of Dal Voordeel je de keuzedagen kon behouden/opgebruiken (voor zover ze al klaar stonden) of laten restitueren.

Bij NS Flex lijkt het me het verstandigst/meest logische om ze dan allemaal in te trekken en terug te betalen.

Dat laatstekan goed gebeurd zijn, en wat je dus ziet in Mijn NS, maar dan zou er een negatief bedrag bij moeten staan.

Reputatie 7
Badge +4

Er is inderdaad een vaag gebied, ook met keuzedagen die een jaar geldig zijn. En wat als iemand de laatste jaarkeuzedag wil gebruiken na het beëindigen van het abonnement? Dat geldt ook voor keuzedagen met een geldigheid die kan aflopen na het opzeggen van een abonnement. Het kan dan niet anders zijn dat er ouderen zullen zijn die wel een geldige keuzedag hebben, maar een verlopen abonnement. Die keuzedag zou geldig moeten zijn, dat kan alleen als er beleid is dat er een instructie voor is.  Deze situatie van het niet synchroon lopen gold natuurlijk al voor. de papieren keuzedagen die altijd geldig zijn tot en met 31 december.

NS is er niet helemaal helder over hoe het dan werkt. De geldigheid van het abonnement en de keuzedagen loopt niet synchroon. Ik kan de keuzedagen niet op mijn Flexkaart zetten.

Extra keuzedagen werden doorgaans als e-ticket verstrekt. Het is speculatie maar als het plaatsen van elektronische keuzedagen inmiddels wel kan, dan zal dit op de kaart gebeuren met het nummer dat bekend was bij NS. Het abonnement opgezegd, Flex er op geplaatst en op die manier toch drie keuzedagen omdat dit het bekende nummer was? Ik heb daar nog nooit van gehoord. 

Badge +3

Een e-ticket keuzedag (in feite Dagkaart Voordeeluren, of tegenwoordig Dag Dal Vrij) kan in principe door iedereen gebruikt worden, want die ‘verzilver’ je op naam en datum.

Kom je bij controle een strenge conducteur tegen, dan zal die natuurlijk graag een ov-chipkaart willen zien met een passend abonnement, en als je dat opgezegd hebt op zijn minst een 60+ legitimatie.

Keuzedagen die ‘klaar staan’ op een automaat kan je natuurlijk alleen laden op de juiste ov-chipkaart, en zolang daar geen NS Flex op staat zal dat prima gaan, ook zonder geldig VDU of Dal Voordeel.

En je zegt het zelf, Keuzedagen die (nog) klaar staan op een kaart met NS Flex laden zal wel mis gaan of helemaal niet kunnen, maar een automaat (zeker die bij supermarkten) zal ze bij ‘bestelling ophalen’ gewoon tonen, toch?

In tegenstelling tot papieren Keuzedagen zijn de digitale geldig voor een heel contractjaar, ook al zeg je het abonnement tussentijds op. Dus niet tot 31 december.

Ben ook wel benieuwd wat er allemaal mogelijk is, en wat je met resterende Keuzedagen zou moeten als je NS Flex hebt? De enige zinnige optie is volgens mij om ze te laten vervallen en restitueren. Of omzetten in e-ticket couponcodes inderdaad.

Deze zin is dus onduidelijk:

Ik kan via mijn NS zien dat er 3 keuzedagen zijn overgezet naar mijn NS Flex abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

Helder allemaal, ik vraag me alleen af hoe het zal gaan in de wat hypothetische situatie die ik boven schets. Het moet haast zo zijn dan die keuzedagen op de kaart geplaatst werden met het juiste nummer, waarbij het abonnement verstreken kan zijn. Of de waarneming van TS klopt niet.

Overigens vind ik het juist dat een conducteur bij een papieren keuzedagen om de chipkaart vraagt. Dat is niet bijzonder streng maar gewoon correct en niet ‘conflictmijdend’. Het is de enige manier om te zorgen dat de papieren keuzedagen daadwerkelijk terecht komen bij degenen waarvoor ze bedoeld zijn. De boekjes met kaarten voor een evenement zullen inmiddels wel verbruikt of verlopen zijn, moeten we maar hopen. Ik heb van Loes begrepen dat het te achterhalen is, maar niet iedereen neemt die moeite.

We kunnen Keuzedagen die klaar staan om op te halen niet verwijderen. Als je je abonnement opzegt en je hebt nog Keuzedagen die al geldig zijn, dan blijven die beschikbaar en te gebruiken in de periode waarin ze geldig zijn. 

Badge +3

We kunnen Keuzedagen die klaar staan om op te halen niet verwijderen. Als je je abonnement opzegt en je hebt nog Keuzedagen die al geldig zijn, dan blijven die beschikbaar en te gebruiken in de periode waarin ze geldig zijn. 

Dan heeft iemand die NS Flex genomen heeft waarschijnlijk een probleem. Of zeg je dat een Keuzedag die op een kaart met NS Flex geladen wordt gewoon werkt (dat zou zomaar kunnen, zie Samenreiskorting laden bij een Arriva automaat en die dag ineens op saldo reizen).

Maar waar zou @Wally Frijters in Mijn NS de Keuzedagen kunnen vinden? Ik denk nergens, maar dan wel bij een automaat natuurlijk.

Naar wat ik heb begrepen overruled de Keuzedag NS Flex en is deze wel te gebruiken. Ik heb het zelf nog niet bij een reiziger gezien, maar de meesten die hun abonnement omzetten doen dat omdat ze het oude abonnement natuurlijk niet genoeg gebruikten. Via Mijn NS zou je de de Keuzedagen moeten kunnen zien bij je 'dashboard’ bij het betreffende kaartnummer en dan door te klikken op ‘Tonen op te halen producten'. Zoals MoDe al aangaf, kan onze klantenservice het beste even met Wally meekijken. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat overrulen is natuurlijk heel belangrijk. Bovendien is het daarmee helder dat het abonnement waar het oorspronkelijk was verbonden er niet meer op hoeft te staan. Dat moest wel zo zijn, gezien de termijn van geldigheid die boven het jaar uitstijgt. Zo lang ze maar op de kaart met het nummer waar het oorspronkelijke abonnement op stond gaan  komen, is er niet zo veel aan de hand. Het is natuurlijk wel erg rommelig en verwarrend voor de doelgroep. Maar goed, de veronderstelling was juist, dat is dan ook weer mooi. :innocent:

Badge +3

Voor de volledigheid, en voor @Wally Frijters 

Via je Mijn NS Dashboard/Startpagina kom je de optie ‘Tonen op te halen producten’ volgens mij nergens meer tegen. Ik kan dat niet testen of bevestigen want heb geen Keuzedagen.

Maar via https://www.ns.nl/selfservice/producten (oude omgeving) kan het nog wel!

Voor de volledigheid, en voor @Wally Frijters 

Via je Mijn NS Dashboard/Startpagina kom je de optie ‘Tonen op te halen producten’ volgens mij nergens meer tegen. Ik kan dat niet testen of bevestigen want heb geen Keuzedagen.

Maar via https://www.ns.nl/selfservice/producten (oude omgeving) kan het nog wel!

Ik heb ook geen Keuzedagen, dus geen op te halen producten om te tonen, maar ik kan dit direct zien als ik inlog.

Badge +3

Hey, dat zie ik (nu) ook! Excuses.

Bij mij ook ‘Er staan geen producten op deze kaart’, terwijl ik NS Flex heb.

Als ik naar Mijn Procucten ga dan staat dat er wel natuurlijk.

Off-topic: Reishistorie is ook wat gammel, maar zelfde principe. Er zijn geen reistransacties, maar als je Naar reishistorie gaat dan zijn die er ineens wél. :thinking:

Kan dus goed zijn dat je Keuzedagen niet getoond worden maar er wel zijn… :sweat_smile:

Reputatie 2

Ik zie hier mensen met 16.000 reacties en meer dan 20.000 reacties en zelfs die snappen het soms niet meer. Hoe kan NS nu verwachten dat een normale gebruiker van MijnNS het nog wel snapt??

Ik lees hier alleen maar over storingen in mijn NS. Volgens mij is dit systeem inmiddels wel aan vervanging toe.

Badge +3

Ik zie hier mensen met 16.000 reacties en meer dan 20.000 reacties en zelfs die snappen het soms niet meer. Hoe kan NS nu verwachten dat een normale gebruiker van MijnNS het nog wel snapt??

Ik lees hier alleen maar over storingen in mijn NS. Volgens mij is dit systeem inmiddels wel aan vervanging toe.

Je hebt helemaal gelijk, het is soms een raadsel voor iedereen om bepaalde zaken te vinden* of te verklaren. Meestal lukt het wel, maar dit topic is dus een nieuw geval.

* Zoals de einddatum van een persoonlijke ov-chipkaart. Die is te vinden maar je moet maar weten hoe en waar, of contact opnemen met de Klantenservice.

Dat heeft verder meestal niet zo veel met storingen te maken, want dan krijg je vaak helemaal niets te zien, of (database) foutmeldingen waar reizigers en ook de klantenservice echt helemaal niets mee kunnen, behalve afwachten.

De NS Community zelf (hier dus) heeft ook de nodige onhebbelijkheden, waarbij een oplossing (of iets wat daar op lijkt) soms erg lang op zich laat wachten.

Hoe dan ook, bij NS Flex zijn de ‘kinderziektes’ er na enkele jaren wel uit (voor de meesten), maar dat neemt niet weg dat er nog enkele keren per week wel iemand tegen een uitzondering aan loopt. In dit geval dus ‘waar zie ik mijn overgebleven Keuzedagen?’ (voor zover die nog bestaan).

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog een OV-chipkaart zonder abonnement maar met 1 keuzedag. De keuzedag is bij MijnNS te vinden onder ‘op te halen producten’. Reizen op saldo staat aan, geen flex. Mogelijk helpt dit mensen met opgezegde VDU/dalvoordeelabonnementen verder.

Op te halen producten
De volgende producten kunnen worden opgehaald:
  • Keuzedag 6 geldig tm 31-10-21 2e klas
Reputatie 6
Badge

Kan dit bevestigen uit de erfenis van mijn zus vorig jaar-zij had ook keuzedagen en die bleven doorlopen en nieuw uitkomen na opzeggen van het onderliggend ABO, Maar dat was dus geen FLEX

Reageer