beantwoord

Mijn NS reishistorie bij afwijkende systeemtijd

Hi,

In de reishistorie op 'Mijn NS' (consumer) lijkt mijn lokale systeemtijd (deels) gebruikt te worden om de tijden in het overzicht te bepalen. Met een lokale systeemtijd die een uur achterloopt (andere tijdzone) lopen alle tijden in de reishistorie ook ineens een uur achter. Klik je door naar een declaratieoverzicht of aanvraag GTBV, dan komen wel netjes de timestamps naar voren die horen bij de daadwerkelijke in/uitchecktijden. Kan NS deze tijden ook in het reguliere overzicht gebruiken? Dit is erg verwarrend bij de aanvraag van GTBV namelijk en ik kan me geen use-case bedenken waarin je wil dat dit soort absolute tijden zich aanpassen aan de lokale tijdzone van de gebruiker.

Henk.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 25 april 2019, 19:35

Ik geloof dat ik het begrijp. Ik ga dit aangeven bij de collega's die Mijn NS beheren en vragen het op te lossen. Er lopen helaas een aantal dingen via Mijn NS op dit moment die veel tijd in beslag nemen. Ik ga dus geen updates geven maar als ik een reactie krijg ga ik dat hier wel delen.
Bekijk origineel

10 reacties

De website is inderdaad nogal slordig. Zelfs de NS reisplanner gebruikt lokale i.p.v. Nederlandse tijd. In combinatie met de actuele vertrektijden pagina wordt het helemaal een potje; de reisplanner start met je lokale tijd, plant wel in Nederlandse tijd, maar op actuele vertrektijden staan dan weer omgerekende lokale tijden.

Sowieso vind ik dat bij alle timestamps op websites de gebruikte tijdzone erbij moet staan. Het is al erg genoeg dat we niet wereldwijd UTC gebruiken.
Oh inderdaad, de reisplanner houdt ook de lokale tijd aan als vertrektijd. Al vind ik de lijst van dichtstbijzijnde stations ook leuk met een afwijkende locatie. Maar ik kan me voorstellen dat dat geen prioriteit heeft.

In dit geval in de reishistorie is het erg vervelend, want het is gewoon fout. Ik heb niet om 19.20 ingecheckt maar om 20.20, ook als mijn lokale tijd bij het opvragen van die pagina een afwijkende tijdzone is.
Tja, wat is fout? Je kunt ook zeggen dat de trein van Roermond naar Maastricht niet om 03:00 uur 's nachts vertrekt maar om 15:00 Nederlandse tijd. Terwijl het aan de andere kant van de wereld nu toch echt 03:00 in de nacht is.

Jouw reishistorie wordt telkens omgerekend naar lokale tijd. Ik zou dat ook heel onhandig vinden, maar "fout" is een kwestie van definitie.
Zal de volgende keer bij de GTBV claim ook de geplande vertrektijd invullen in lokale tijd 😁
Dit klinkt erg ingewikkeld en toch zo eenvoudig. Als ik het goed begrijp zit er een verschil in de gebruikte tijdzone tussen de reishistorie en het formulier voor bijvoorbeeld Geld terug bij Vertraging binnen Mijn NS, Henk_NL?
Nee, wat er gebeurt is dat de reishistorie de tijd die bij in/uitchecks staat aanpast op basis van de tijdzone van mijn computer. Een incheck die gedaan is om 20.30 staat daarom ineens in het overzicht als 19.30. Klik je daarna door om GTBV in te dienen of een declaratieoverzicht te downloaden, dan wordt wel netjes de Nederlandse tijdzone aangehouden.

Je zou verwachten dat in dit geval de tijden altijd worden gepresenteerd in de Nederlandse tijdzone zoals die was op het moment van in/uitchecken, ongeacht mijn systeeminstellingen.
Ik geloof dat ik het begrijp. Ik ga dit aangeven bij de collega's die Mijn NS beheren en vragen het op te lossen. Er lopen helaas een aantal dingen via Mijn NS op dit moment die veel tijd in beslag nemen. Ik ga dus geen updates geven maar als ik een reactie krijg ga ik dat hier wel delen.
Dankje Jouke, ik hoor het wel, en anders trek ik zelf wel weer een keer aan de bel. Kijk eigenlijk nooit naar dit soort dingen, maar toevallig nu eens een keer omdat ik aan mezelf twijfelde. Mocht dat ooit weer gebeuren, dan valt het me vast weer op en weet ik je te vinden 😉
Graag ook voor de klok v.d. reisplanner en actuele vertrektijden. Waarom zou een vertrektijd op een Nederlands station ooit in een andere tijdzone getoond moeten worden? Het zorgt alleen maar voor verwarring. Leuk dat ik om 3 uur 's nachts vanaf Roermond naar Maastricht kan in Mountain Daylight Time (Denver, CO, USA), maar persoonlijk vind ik het toch wat misleidend.

Oh inderdaad, ook die tijden passen zich allemaal aan op basis van de tijdzone van de gebruiker. Da's niet handig nee.

Reageer