beantwoord

Mijn NS verkeerde gegevens

  • 6 augustus 2017
  • 94 reacties
  • 4247 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties


Ik ben er nog steeds mee bezig. Ik snap dat het lijkt alsof het er niet veel gebeurd, maar dat is niet het geval.Wellicht kun je dit onderbouwen door aam te geven wat er wel gebeurd is in de afgelopen 5 maanden.
Lijkt mij geen issue dat meer dan 5 maanden zou moeten (mogen) duren


Ik vraag mij ook af waarom tot op heden er geen status update heeft plaatsgevonden. Ik werk zelf op een afdeling die de AVG op orde dient te brengen in ons bedrijf. Als ik dit topic lees krijg ik toch wel een heel vreemd gevoel. Ik heb even teruggebladerd en zag op blad 3 het topic van die 2 broers. Ik snap niet hoe zoiets mogelijk is bij zo'n groot bedrijf.

Werken jullie nog met windows 95 of zo???
Ik durf niet te zeggen met welk besturingssysteem ze op de desbetreffende afdeling werken. Wel durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat dat geen windows 95 is. Ik snap je punt echter wel. Ik kan wederom geen update geven.
Waarschijnlijk nog DOS ??

Maar serieus, kan de afdeling dan niet eens openheid geven wat er gebeurt is ? Een onderbouwing lijkt me wel wenselijk ipv dat er "hard gewerkt wordt" .

Het lijkt nu alsof het inderdaad helemaal niet belangrijk is, want anders had het allang opgelost geweest.
Ik snap je punt want ik hou ook van openheid. Ik wou dat ik iets kon terugkoppelen, maar dat is helaas niet het geval.
Ik blijf er achteraan gaan, maar helaas kan ik weer geen update geven.
Wederom niets wat ik kan terug koppelen.
@Erryt NS : Vraagje: dit is natuurlijk zo langzamerhand wel een treurig topic aan het worden. Is de autoriteit persoonsgegevens inmiddels op de hoogte van dit blijkbaar niet oplosbare datalek?
Ik ben het met je eens dat het treurig is dat dit nog steeds speelt. Ik had dit liever ook anders gezien. Of de autoriteit persoonsgegevens op de hoogte is durf ik niet te zeggen.
Dit wordt wel heel treurig. Eerder gaf je aan niet te weten of de Autoriteit persoonsgegevens op de hoogte is. Lijkt mij handig als jullie dit dan wel uitzoeken en in gang zetten aangezien het melden juist verplicht is.
Ik snap je punt. Ik had het liever ook anders gezien.
Helaas kan ik weer niets terug koppelen. Ik blijf ermee bezig.
Ik heb weer niets om te melden. Ik heb wel weer een reminder gestuurd.
Ik had een priv├ębericht gestuurd naar aheuvel. Dit was een paar weken geleden. Ik heb helaas nog niets terug gekregen. Ik wacht zijn bericht af.
Helaas heb ik nog geen reactie ontvangen. Ik hoop snel deze te krijgen om deze case op te kunnen lossen.
Ik ga deze case helaas loslaten omdat ik al langere tijd geen berichten meer heb ontvangen van aheuvel. Indien hij zich weer meldt zal ik het verder oppakken. Ik durf momenteel niet te zeggen of het probleem is opgelost omdat ik niet in zijn account kan en mag kijken.
Zonder verder in de technische details te treden, nieuwhier, kan ik je verzekeren dat NS er alles aan doet om zo zorgvuldig mogelijk met de gegevens van onze reizigers om te gaan. De rest van je reactie is gebaseerd op aannames en ga ik dus verder niet voorzien van een reactie.
Laat ik dat laatste even uitleggen, De activist. Na wederom een aanname, dat we Erryt hebben afgevoerd, denk ik dat er duidelijkheid nodig is. Erryt heeft, naast modereren van de NS Community, andere taken. Op dit moment heeft hij daar zijn handen vol mee, wat betekent dat andere moderators hiermee bezig gaan. Dat gezegd hebbende denk ik dat alles over dit topic wel gezegd is. Alle opmerkingen die niet inhoudelijk met het probleem te maken hebben zullen vanaf heden worden verwijderd, conform huisregels.
Om bij het begin te beginnen: ja, er kunnen dingen fout gaan in een organisatie, ook wanneer je zo groot bent als NS. Kort gezegd is het probleem van aheuvel ontstaan door een menselijke fout. Normaliter kunnen we dit vrij eenvoudig oplossen nadat het gemeld is. Onze IT-ers kunnen de onjuiste handeling dan terugdraaien en we melden het bij de juiste autoriteiten. In dit geval is er echter iets veranderd in de situatie van aheuvel waardoor een correctie niet meer mogelijk was. Onze technici hebben hier lange tijd aan gewerkt maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Let wel, we hebben het hier over een uitzondering op een uitzondering. De kans dat een gemiddelde reiziger hiermee te maken krijgt is verwaarloosbaar. Desalniettemin begrijp ik ook dat er van NS verwacht mag worden dat we het oplossen. Erryt heeft aangegeven dat het probleem was opgelost en heeft hierbij gewacht op aheuvel om dit te bevestigen. Dit gebeurde niet waardoor het topic heel lang heeft gelopen. We nemen de feedback die we van jullie als members hebben gekregen mee naar de mensen die betrokken zijn en gaan dit de volgende keer anders oppakken.

Laat ik nog wel benadrukken dat wij erg zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens van onze klanten en wanneer er ergens iets misgaat zullen we dit zelf ook direct aankaarten bij de autoriteit persoonsgegevens. Dit zal echter altijd een menselijke fout zijn. De situatie die in het geval van aheuvel is voorgekomen zal in geen geval veroorzaakt kunnen worden door een geautomatiseerd proces.
Reputatie 6

Daarnaast is er blijkbaar technisch een mogelijkheid dat dit gebeurt. Zolang de oorzaak onbekend is, is er daarmee dus ook een bekend risico dat dit zich herhaalt. Is dat risico bekend gemaakt bij andere klanten? Is dit - zoals al eerder in dit topic is gevraagd - gemeld bij de AP? Heeft NS maatregelen genomen om dit probleem te omzeilen zolang er geen oplossing is, zodat de persoonsgegevens van andere klanten weer adequaat beveiligd zijn?

Adequate beveiliging van persoonsgegevens is een eis om die gegevens te mogen verwerken. NS zal het verwerken van deze gegevens dus moeten staken tot een oplossing is gevonden als dat niet acuut gebeurt. Dat betekent denk ik terugvallen op anonieme ov chipkaarten en/of papieren kaartjes en abonnementen. Uiteraard is dat onwenselijk, maar het lijkt me noodzakelijk zolang NS niet in staat is digitale verwerking van deze persoonsgegevens adequaat te beveiligen. Is daar al over nagedacht door de verantwoordelijke bewindslieden bij NS?

De vraag stellen is hem beantwoorden lijkt mij in dit geval. Je loopt ook al wat langer mee op dit forum en er zijn tal van voorbeelden op dit forum waaruit duidelijk blijkt dat NS niet aan de eisen van de AVG voldoet.


Mijn vraag was inderdaad meer een statement dat NS hier volgens mij nog zeer urgent werk te doen heeft. Ik vrees dat inderdaad ook ik het antwoord ken.

Reageer