beantwoord

Mijn NS: waarom kan je geen opmerking opnemen bij een reis zonder check-uit/in?

• 8 januari 2015
  • 26 reacties
  • 704 Bekeken

Ik moet doordat ik via trajectvrij reis nu iedere dag controleren of ik niet vergeten ben uit te checken. Nu gebeurt het vaak dat de gegevens op de site van de NS pas later bijgewerkt zijn dan ov-chipkaart.nl, echter als ik dan bij mijn 'halve' reis (met de melding Niet in- of uitgecheckt) een opmerking wil plaatsen dan wordt die niet opgeslagen.

Zouden jullie daar eens naar willen kijken? Juist voor de gemelde vergeten check-uit zou ik graag een opmerking willen plaatsen zodat ik nog weet dat ik het al controleert heb op ov-chipkaart.nl of als er andere redenen zijn.

Groet
Ronald
icon

Beste antwoord door Marjan NS 9 januari 2015, 11:57

Hallo Marv87,

Het duurt 24 uur voordat alle reisgegevens volledig worden weergegeven in het Mijn NS account. Na 24 uur is het ook mogelijk om een vergeten check uit te corrigeren in je Mijn NS account. Wil je eerder zien of je bent vergeten uit te checken dan kan dit bij een kaartautomaat. Bij een kaartautomaat kan je wel gelijk zien of je vergeten bent in of uit te checken.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

26 reacties

Hallo Marv87,

Het duurt 24 uur voordat alle reisgegevens volledig worden weergegeven in het Mijn NS account. Na 24 uur is het ook mogelijk om een vergeten check uit te corrigeren in je Mijn NS account. Wil je eerder zien of je bent vergeten uit te checken dan kan dit bij een kaartautomaat. Bij een kaartautomaat kan je wel gelijk zien of je vergeten bent in of uit te checken.

Groet,
Marjan
Dat is echter niet de vraag, Marjan. De vraag die Marv87 stelt is waarom hij tot de gegevens volledig zijn geen opmerkingen kan plaatsen bij een reis (zodat hij hier kan noteren dat de reisgegevens nog niet zijn bijgewerkt en het niet echt een vergeten check-in betreft).
Reputatie 1
Badge
dat lijkt mij wel duidelijk: het hep dan nog geen sin.
Kan pas waarde hebben als echt definitief alle gegevens binnen zijn en verwerkt door de centrale computer. Dus anders veels te veel loze meldingen die achteraf onnodig bleken. In dit geval (heb hier al eerder luchtig op gewezen met de huidige smartefone mentaliteit) moeten mensen gewoon leren dat soms wat geduld nodig is.
Overigens lijkt eens per week controleren mij ook zat genoeg. En kan je altijd op het schermpje zien of er niks raars met je saldo is gebeurd.
srt, ook jij hebt volgens mij de vraag niet goed begrepen. Het gaat hier niet om het indienen van een claim bij de NS, maar om het registreren van een opmerking voor eigen gebruik. In dit geval wil Marv87 graag voor zichzelf noteren dat hij reeds heeft geconstateerd dat er wel degelijk een check-out heeft plaatsgevonden, in een ander geval zal het er wellicht om gaan dat ik graag voor mijn eigen administratie bij een reis wil vastleggen dat het een familiebezoek betrof. Dat de NS haar zaken pas laat op orde heeft, is nog geen reden om de reiziger dan ook maar te dwingen te wachten met diens administratie.
Aangezien het hier bovendien Traject Vrij betreft, zullen meldingen op het scherm met betrekking tot het saldo volstrekt irrelevant zijn.
Beste MarjanNS,

Zoals theofiel aangeeft is mijn vraag niet waarom ik de transactie nog niet zie maar waarom als ik bij de transactie (Van alleen de in- of alleen de uitcheck) een opmerking plaats dat die dan niet opgeslagen wordt. Lijkt mij gewoon een fout in MijnNs.

Het gaat me niet om het aanvragen van restitutie, maar puur om 'savonds als ik thuis achter de PC zit alvast de opmerkingen bij mijn reis te kunnen plaatsen, ook als de NS nog maar de helft van de in/uit check binnen heeft.
Als het niet zou werken, is dat ook nog te verkopen. Echter snap ik dan niet waarom er wel een veldje getoond wordt om je opmerking in te vullen maar waarom de opgegeven opmerking niet opgeslagen wordt.

groet
Ronald
De opmerking wordt niet opgeslagen, omdat reisgegevens nog tot 24 uur na de gemaakte reis kunnen worden bijgewerkt. Als je na het verloop van deze 24 uur een opmerking bij de reistransactie plaatst, blijft deze gewoon zichtbaar. Ik zal je suggestie verder intern doorgeven, maar ben bang dat dit niet aan te passen is vanwege het vorenstaande.
Dag Inge,

Als het niet kan, waarom wordt het veld dan wel getoond zodat je wat kan invullen?

Is het dan niet beter om het veld niet te tonen, of minstens een melding te geven? Het kostte mij redelijk wat tijd voordat ik door had dat dit de reden was de de ingevoerde opmerkingen steeds verdwenen waren.

Groet
Ronald
Inge, Marjan,

Zojuist nog even getest:
- Een reistransactie met In+Uitcheck kan ik na enkele uren wel een opmerking bij opslaan
- Een reistransactie met alleen een Uitcheck kan ik ook na 36 uur geen opmerking bij opslaan

Volgens mij heeft het dus niets te maken met de 24 uur die je moet wachten, maar enkel met het feit dat je alleen bij een transactie met zowel een In+Uit check een opmerking kan plaatsen.

Groet
Ronald
Vreemd. Ik heb zelf net de proef op de som genomen in mijn eigen Mijn NS-account bij een vergeten check-out die in februari 2014 heeft plaatsgevonden. Ik kan bij deze transactie een opmerking plaatsen en deze blijft ook staan als ik uitlog en opnieuw inlog. Ik zal je feedback niettemin doorzetten.
Hoi Inge,

Ik heb dit ook gecheckt met een vergeten checkout van november 2014 en daar blijft de opmerking inderdaad ook wel staan. Toch vreemd, wellicht dat je in het weekend langer dan 24 uur moet wachten 🙂. Ik zal het maandag nog eens proberen bij de reis van van donderdag.
Kleine update. Ook na 4 dagen wordt de ingevulde opmerking niet opgeslagen. Ik zal het met een week nog eens proberen.
Ik heb nog wat verder zitten spelen. Vandaag volgens de site mijnNS ben ik vergeten uit te checken maar ik kan nu wel een opmerking invullen en opslaan.

Zover ik kan zien gaat het dus vooral fout bij een vergeten check-in. Ook bij mijn oudere reishistorie waar ik wel een opmerking kon plaatsen ging het om een vergeten checkout. Het lijkt erop dat het probleem zich dus specifiek afspeelt bij een vergeten check-out. Wellicht kunnen jullie dat nog doorgeven aan de ontwikkelaars van de site zodat dat gefixed kan worden.

Groet
Ronald
Ik heb nog wat testjes gedaan en kan 100% reproduceerbaar vaststellen dat je geen opmerking kan vastleggen bij reishistorie als er een vergeten check-in is. Hopelijk kunnen jullie ontwikkelaars dat in de volgende versie ook oplossen. (Misschien gelijk meenemen om ook via MijnNs een vergeten checkin te kunnen corrigeren)
Zojuist nog een keer gecontroleerd, deze bug bestaat nog steeds. Kunnen jullie aangeven wat jullie gaan doen om dit op te lossen?
Werd zojuist via dit topic op je vraag gewezen, Ronald. Ik zal je laten weten als ik hier info over heb.
Beste Bart, Twee weken gaf je aan om hier verder naar te kijken? Al iets kunnen vinden?
Hoi Marv. Ik zie dat dit nog niet is opgepakt. Excuses hiervoor. Ik heb helaas niet zo snel een antwoord op het probleem dat jij noemt. Om die reden ga ik dit uitzetten bij onze beheerders.
Hoi Marv. Ik krijg dit zojuist teruggekoppeld:

"Ik heb onderstaand issue onderzocht en geprobeerd te reproduceren. Als ik een opmerking toevoeg, dan kan ik deze wel opslaan maar deze is niet meer zichtbaar als ik de reistransacties opnieuw oproep. Het lijkt er dus op dat hier iets verloren gaat in de communicatie met het achterliggende systeem, hier zullen we naar kijken.
Als ik onderstaande reactie van de klant lees dan zie ik alleen een opmerking over het opslaan. Betekent dit dat de klant de opmerking helemaal niet kan opslaan? Zo ja, met welke browser werkt hij? Of kan hij de opgeslagen opmerking niet meer terugvinden als hij de reistransacties opvraagt?"

Zou je mijn collega's willen antwoorden? Kunnen zij weer verder met uitzoeken!
Hoi Sivan,

Het klopt helemaal dat het opslaan geen foutmelding geeft, maar zodra je de gegevens opnieuw opvraagt dat de opmerking niet meer getoond wordt. Mijn ervaring matchen dus exact met wat jij teruggekoppeld hebt gekregen.

Groet
Ik ga dit terugkoppelen!
Het issue is 17-9 aangemeld bij ons ontwikkelteam zodat zij hier naar kunnen kijken en tot een oplossing kunnen komen. Omdat zij nu middenin een aantal grote releases zitten moet dit nog ingepland worden bij het team. Als ik meer weet over een planning dan hoor je dit van me.

update 1-10: het issue heeft een hoge prioriteit gekregen.
update 23-10: Het issue is onderzocht en staat voor begin november op de planning om opgeleverd te worden.
Goed nieuws! Er is een fix gemaakt. en de planning is om deze volgende week op productie te hebben staan. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de testresultaten. Zodra er meer bekend is, laat ik jullie dit uiteraard weten.
Het probleem met het notitieveld bij reistransacties is opgelost. Klanten kunnen weer notities vastleggen en deze blijven zichtbaar.
mooi, goed nieuws. Ik ga heb binnenkort wel een keertje proberen als ik weer vergeten ben in te checken.. Ik zal mijn ervaringen hier laten weten.
Mijn eerste testjes geven toch aan dat er iets nieuws mis gaat nu helaas.
- Als ik een opmerking plaats bij een reis dan wordt deze (zodra ik de pagina opnieuw open) ook getoond alsof ik voor deze reis 'privé' aangeklikt had. Als je een reis eenmaal als 'Zakelijk' gelabeld hebt dan blijft dat wel correct staan.

- Ik had op '03-12-2014 18:26 Hilversum' nog een checkuit zonder checkin staan. Het lukt mij nog steeds niet om een opmerking bij die reis te plaatsen. Ik weet niet of de oplossing in mijn-ns gedaan is of in het opslaan van reisgegevens dus kan ik niet vaststellen of de bug ook voor reizen van voor de oplossing opgelost moet zijn. Maar aangezien ik verwacht dat de fout opgelost in is mijnNS zou het ook voor ouder reizen opgelost moeten zijn en dat is het dus niet.

- De meeste storende bug is volgens mij wel dat je nu een eenmaal opgegeven opmerking niet meer kan wijzigen en/of verwijderen.. Dit kon voorheen wel.

Reageer