beantwoord

NS Businesscard en treinreis aanmelden

Als werknemer van NS heb ik een Businesscard. Tegenwoordig wordt van ons verwacht dat wij onze treinreis aanmelden. Hiervoor heb ik een ‘Mijn NS’ account aangemaakt met het kaartnummer van de businesscard. Sinds kort (deze week) geeft Mijn NS aan dat het OV chipkaartnummer onjuist is. Wat doe je in zo'n geval? Dan reis je zonder je reis aan te melden. Slecht voorbeeld doet ook goed volgen...

icon

Beste antwoord door Denice NS 9 juni 2021, 10:26

Hi MAT66.

Vanuit NS Zakelijk heb ik begrepen dat je met een NS Business Card je reis niet kan aanmelden en dat het daarom ook niet hoeft :smile: .

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4

Ach ja storing 1001 op Mijn NS.  In ieder geval mooi dat de NS-leiding het personeel heeft opgedragen om de reizen te registreren. Ik heb overigens geenszins het idee dat er veel geregistreerd wordt. Vragen op informatie hierover worden zoals zoveel zaken op dit forum niet beantwoord.

Hi MAT66.

Vanuit NS Zakelijk heb ik begrepen dat je met een NS Business Card je reis niet kan aanmelden en dat het daarom ook niet hoeft :smile: .

Reputatie 7
Badge +3

Ten eerste natuurlijk vreemd dat het niet kan met een NS Business Card, maar dan zou er misschien nog wel als advies gegegeven kunnen om in zo'n geval te kiezen dat iemand met een los vervoersbewijs reist om zo toch de reis te kunnen aanmelden

Reputatie 4

Hi MAT66.

Lijkt mij dat bijna iedere werknemer van NS een business card heeft. Betekent dus dat niemand van het eigen bedrijf zich dient aan te melden. Over het goede voorbeeld geven gesproken……….

Vraagje: Waarom kan je je met een NS business Card niet aanmelden???

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees twee verschillende dingen:

Hiervoor heb ik een ‘Mijn NS’ account aangemaakt met het kaartnummer van de businesscard. Sinds kort (deze week) geeft Mijn NS aan dat het OV chipkaartnummer onjuist is.

Blijkbaar was die foutmelding er eerder niet. Dit lijkt me dus een storing in Mijn NS.

Dit is procedureel en staat natuurlijk los van de foutmelding in Mijn NS.

Twee vragen blijven over:

Waarom geeft Mijn NS die foutmelding?
Waarom kun/hoef je je reis met een Businesscard niet aan te melden?

Ik heb nog even weer het één en ander nagevraagd. 

Ik heb het vermoeden dat MAT66 met zijn Business Card een particulier Mijn NS-account heeft aangemaakt. Dat zal in elk geval dan ook de foutmelding kunnen verklaren. Vanuit NS Zakelijk heb ik namelijk begrepen dat NS medewerkers geen NS Zakelijk account krijgen. Dat komt omdat zij een apart portaal hebben waarin bijvoorbeeld hun ritten worden getoond (en vergeten check-in/uit data). In dat portaal is helaas geen optie ingebouwd om hun treinreizen aan te melden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het vermoeden dat MAT66 met zijn Business Card een particulier Mijn NS-account heeft aangemaakt. Dat zal in elk geval dan ook de foutmelding kunnen verklaren.

Nogmaals, blijkbaar was die foutmelding er eerder niet. Dat is dus géén verklaring.

Reputatie 4

Ik heb nog even weer het één en ander nagevraagd. 

Ik heb het vermoeden dat MAT66 met zijn Business Card een particulier Mijn NS-account heeft aangemaakt. Dat zal in elk geval dan ook de foutmelding kunnen verklaren. Vanuit NS Zakelijk heb ik namelijk begrepen dat NS medewerkers geen NS Zakelijk account krijgen. Dat komt omdat zij een apart portaal hebben waarin bijvoorbeeld hun ritten worden getoond (en vergeten check-in/uit data). In dat portaal is helaas geen optie ingebouwd om hun treinreizen aan te melden. 

Sorry, Ik vind het echt niet kunnen dat NS-personeel zijn/haar reis niet hoeft aan te melden en de rest van Nederland wel. Ik vind het eigenlijk ongehoord. 

Badge +3

Sorry, Ik vind het echt niet kunnen dat NS-personeel zijn/haar reis niet hoeft aan te melden en de rest van Nederland wel. Ik vind het eigenlijk ongehoord. 

Aanmelden is nog steeds geheel vrijwillig en dat zal ook zo blijven. Neem bijvoorbeeld studenten, die hebben meestal (net als NS personeel dus) helemaal geen Mijn NS account (nodig) en willen dat ook helemaal niet.

Hooguit zal er voor fietskaartjes of andere e-tickets een soort verplichte registratie komen (zeg eerst maar met welke treinen je van plan bent te gaan reizen en anders géén kaartje! ziet je het voor je?), of een gezin dat met 5 personen naar de Efteling gaat een half uurtje werk verschaffen om dat allemaal aan te melden, voor de heen én terugreis graag!

Maar goed, iemand met een kaartje uit een automaat of een ov-chipkaart kan je natuurlijk nooit weigeren. En als iemand met een reservering voor trein X die een trein 10 minuten eerder of later neemt hoeft zich natuurlijk niet af te melden voor trein X en een nieuwe aanmelding voor trein Y te gaan maken.

Hoe nuttig de NS al die data ook vindt, voor de gemiddelde (dagelijkse) reiziger is het een boel gedoe, voor ouderen of mensen zonder smartphone of Mijn NS account ook onhandig, dus snel mee ophouden om te suggereren dat het moet.

Regel maar personeel (hé dat is er al,de conducteur!) of een systeem dat telt hoeveel reizigers er in een bepaalde trein zitten, want als er zich veel mensen aanmelden enkele uren voordat een trein vertrekt komt er toch geen langere trein voorrijden.

Reputatie 4

Wel eens RobertB: maar NS moet dus gewoon met deze onzin stoppen. Ook niet op vrijwillige basis aanhouden gewoon stoppen. Normale bedrijven testen dit eerst met hun eigen personeel, vandaar dat ik de reactie van Denice dat eigen personeel niet kan aanmelden nogal schokkend vindt.

Reageer