NS Flex op rekening rijden, zolang je echter geen lokaal abonnement hebt…. | NS Community
beantwoord

NS Flex op rekening rijden, zolang je echter geen lokaal abonnement hebt….

  • 8 November 2021
  • 11 reacties
  • 1351 Bekeken

Sjonge, ik was zo blij met NS Flex. Geen gedoe meer, gewoon elke maand een rekening achteraf en automatische incasso. 
Tot het me vorige maand plotseling niet meer lukte om in te checken in de bus van Arriva.

Ik stond zwaar voor joker. 
 

Ik naar de balie, bleek dat er veel klachten zijn hierover. Zolang je een landelijk abonnement hebt werkt NS Flex goed, maar o wee als je een lokaal abonnement pakt, zoals ik heb gedaan na 8 maanden. Dan slaat NS Flex een beetje op tilt. Dit probleem is kennelijk al sinds vorig jaar als kinderziekte bij NS bekend en zou snel opgelost zijn. Nou, dat is het dus nog steeds niet. 

Nu krijg ik dus elke maand een factuur met € 0,00 en moet ik alsnog zelf saldo op de kaart zetten.

NS, hoe en wanneer gaan jullie dit oplossen? 
 

P.S. ik heb NS Flex zonder abonnement en daarnaast Brabant Dalkorting bij Arriva

 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 8 November 2021, 10:01

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Bij het bestellen van NS Flex zou er een check plaatsvinden op stad/streek abonnementen, maar die werkt dus niet geweldig.

Voor wat betreft die abonnementen krijgt NS niet te weten om wat voor abonnement dat gaat (en of het wel of niet samen zou kunnen met NS Flex BTM), maar wel dát er iets actief is.

Bij kortingsabonnementen (en studentenreisproduct) gaat het eigenlijk altijd mis, bij vrij reizen (zone/ster/regio/shuttel) abonnementen is er in de regel geen enkel probleem en mag Flex BTM gewoon aan staan (voor reizen op rekening buiten het gebied van je abonnement).

Allemaal op eigen risico natuurlijk, maar daar kom je snel genoeg achter (reizen op rekening te zien krijgen waar je dat niet verwacht bij in/uitchecken).

Reputatie 7
Badge +2

@hemera  je hebt gelijk dat er nergens duidelijk staat dat de combinatie flex met abonnementen van andere vervoerders niet (altijd) werkt.

Overigens staat dat er wel vaak andersom: bij diverse regionale vervoerders moet je expliciet aanvinken dat je verklaart dat je geen NS Flex op je kaart hebt staan als je een product in hun webshop aanschaft.

Maargoed, daar heb je natuurlijk weinig aan als je het regionale abonnement al hebt voordat je flex afsluit.

Reputatie 7
Badge

oke goed om te weten dat het normaal is dat het vrij lang kan duren voor alles zichtbaar is, zou prettig zijn als dat ook op de website zou worden aangegeven

Helemaal mee eens, en ik zal het u nog sterker vertellen: in de tussentijd staat er regelmatig complete onzin. Een bepaalde in- of uitcheck wordt dan bijvoorbeeld opeens even jiet getoond waardoor er zelfs expliciet staat dat een in- of uitcheck ontbreekt en een dag later is die er gewoon weer. Tot minstens een week terug vertrouw ik die gegevens inmiddels consequent niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

@hemera  je hebt gelijk dat er nergens duidelijk staat dat de combinatie flex met abonnementen van andere vervoerders niet (altijd) werkt. Er staat wel een waarschuwing voor studenreisproduct, maar voor andere kortingsabonnementen moet je zoeken en staat het er nog niet duidelijk.

 

oke goed om te weten dat het normaal is dat het vrij lang kan duren voor alles zichtbaar is, zou prettig zijn als dat ook op de website zou worden aangegeven

Reputatie 7
Badge

Oke, oke. Blijkt dat in je OV-chip reishistorie, de reizen er nog wel instaan maar niet meer gemaakte kosten. Dat is nu in te zien in je NS online omgeving. Maar ook dat werkt maar halfbakken. De reis van afgelopen donderdag. het was een reis van 2x een bus en een trein en dan heen en terug, nou de helft staat er nog niet bij en dat inmiddels 4 dagen later. Er staat op de site dat het tot 24 uur kan duren, nou na vier dagen staat het er nog niet.

Reken rustig op twee weken...

Badge +3

Bij het bestellen van NS Flex zou herkend moeten worden dat je een stad/streekvervoer abonnement hebt, waardoor het reizen op rekening in bus/tram/metro achterwege gelaten wordt. Helaas werkt dat dus niet altijd.

Men haalt dan alsnog het saldo van je kaart (en automatisch opladen wordt uitgezet) maar dat kan je eenvoudig weer aan zetten.

Via de Klantenservice kan je vragen om het BTM deel van Flex uit te zetten, je moet dat wel bevestigen bij een automaat. Daarna werkt je Qbuzz abonnement weer.

ja dat begrijpt toch werkelijk niemand dat het technisch gezien niet mogelijk is dat op 1 kaart twee of drie kortingskaarten kunnen werken. Ik had vorige week ook NSflex aangezet, blijkt dat je dan ook ineens op rekening rijdt, oke oke, dat is dan zo. Blijkt ook meteen alles op rekening te gaan, ook de bus enzo. Oke, oke. Blijkt dat in je OV-chip reishistorie, de reizen er nog wel instaan maar niet meer gemaakte kosten. Dat is nu in te zien in je NS online omgeving. Maar ook dat werkt maar halfbakken. De reis van afgelopen donderdag. het was een reis van 2x een bus en een trein en dan heen en terug, nou de helft staat er nog niet bij en dat inmiddels 4 dagen later. Er staat op de site dat het tot 24 uur kan duren, nou na vier dagen staat het er nog niet. En dan als klap op de vuurpijl, bleek nu ook nog dat mijn kortingskaart van Qbuzz de noord-nederland voordeelurenkaart, die werkt niet meer. Want ik heb NS-flex aangeschaft en ik ben automatisch (ja ik heb zelf niets ingesteld of zo) voor alle OV op rekening gaan rijden en dus werken nu mijn andere voordeelkaarten niet meer. Was dit van te voren ergens aangegeven toen NS-flex aanschafte. Nee hoor. Stond er iets in de bevestigingsmail van “LET OP UW ANDERE VOORDEELKAARTEN WERKEN NU NIET MEER”, nee helemaal niets. Je komt er pas achter als je de reiskosten ziet (als die inderdaad eindelijk na 3, 4 of 5 dagen in je NS account staan). Dus de NS gebeld, en ja hoort dit klopt. Ja hoor zo werkt dat. En is op te lossen door op rekening rijden voor bus,metro en tram uit te zetten. Ook dit kun je weer niet zelf doen. Daarvoor moet je dus de NS klantenservice bellen, en dan moet je weer eerst naar de OV-chippaal voor de aanpassing en dan moet het goedkomen. Het is allemaal zeer omslachtig en veel gedoe, terwijl dit zo simpel op te lossen. Geef bij activering van NS-flex vooraf de keuze hoe je op rekeing wilt rijden, alleen NS of ook andere vervoerders en geef een duidelijke waarschuwing dat bij volledig OV op rekening rijden de andere kortingskaarten niet werken. Nu wordt hier in reacties door een NS medewerker wel doodleuk aangegeven dat het heel gemakkelijk op te lossen etc. Maar dit hoor je vooraf te weten op moment van aanschaf. Nu is het allemaal weer gedoe. Voor het teveel betaalde van de bus weer allerlei dingen invullen op resistutie aan te vragen etc. Echt allemaal waardeloos geregeld. Of misschien maar gewoon met meerdere OV kaarten gaan reizen.

Badge +3

Bij een dalkorting stads/streekabonnement heb je inderdaad saldo nodig, want daar heeft NS Flex geen weet van. Je Arriva abonnement wordt als eerste aangesproken.

Het werkt dan precies zoals bedoeld, want je wilt natuurlijk niet dat Flex voorrang krijgt op je abonnement (en dus voltarief rekent op je factuur). Helaas heeft Arriva geen abonnementen waar je achteraf betaalt.

Automatisch opladen is ook nog een optie. Het BTM deel van Flex kan je in jouw geval gerust aan laten staan, voor als je buiten Brabant met bus/tram/metro wilt op rekening.

Goedemorgen OmKnetterGekVanTeWorden. Welkom bij de NS Community.

Dit is redelijk simpel op te lossen, gelukkig. Als je contact zoekt met de Klantenservice via Facebook, Twitter, Chat of telefonisch via 030-7515155, kunnen mijn collega's aldaar het BTM-gedeelte (bus, tram en metro) van NS Flex van NS voor je uitzetten. Zo is er geen conflict meer met NS Flex en het regioabonnement. 

Reputatie 7
Badge +1

Zoals je zegt bekend problem, dat er al is sinds dat FLEX is ingevoerd. Weet je nog: die sjipkaart werd zo gepropageerd als ´ EEN kaart voor al het OV?´. Komt omdat papa NS weer eens zelf een nieuw wiel moest uitvinden en er om voor de klant ondoorgrondelijke zogenaamd concurrentie-vervalsende regelingen de andere vervoerders het maar zelf moesten uitzoeken.

Er is wel een soortement van oplossing gemaakt sinds een jaar of wat: het zogenaamde BTM=BusTramMetro deel kan je via service NS laten uitzetten-je FLEX werkt dan enkel nog voor treinreizen en de rest zoals vanouds met saldo/ABO etc. Ook dat is in relevante vragen hier al ettelijke keren gemeld. Maar uit je beschrijving blijkt eigenlijk dat je dat al hebt?

Er blijkt nu weer een nieuwe kink in deze kabel, maar daar heb je in Brabant niet mee te maken. In sommige regio´ś is er een doortellend tarief lokale trein-bus, wat hiermee niet meer mogelijk is. Ook is FLEX geheel niet compatibel met student-gratis reizen. Het systeem kan namelijk niet overweg met 2 ´produkten´ en weet dan niet welke te kiezen. Dat is overigens zo ongeveer het allereerste wat ik destijds te horen kreeg bij computerles-voor 2000. En dat is nog steeds zo.

Ook bieden inmiddels sommige andere vervoerders een soort eigen vorm van FLEX=achteraf betalen aan, maar dat geldt meest enkel bij hun eigen net. BraVO nog niet.

Reageer