NS Flex wijzigen lukt via website niet wegens belgische adres | NS Community

NS Flex wijzigen lukt via website niet wegens belgische adres

  • 28 August 2021
  • 16 reacties
  • 438 Bekeken

Ik heb 2,5 jaar geleden een NS Flex abonnement als Belg weten te bemachtigen en op mijn OV Chipkaart staat dan ook mijn Belgische adres op, het probleem is nu helaas dat ik via de website Mijn NS abonnement niet kan wijzigen omdat ik dan gegevens moet bevestigen en die pakt mijn postcode niet aan omdat het een geldige Nederlandse postcode moet zijn, en aangezien ik in België woon en dus ook geen 2 cijfers achter de Postcode bestaat zit ik dus vast, ik kan wel naar chatten maar in veel gevallen heb ik daar niet de tijd voor om telkens te chatten voor een abonnementswijziging, kan ik ergens via chat, telefonisch of op een andere manier eenmalig bellen om mijn Belgische adres te doen valideren op mijn NS zodat ik voortaan gewoon via website het abonnement kan doen wijzigen?

Bij voorbaat Dank

 

*afbeelding verwijderd 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Enkel minimale correctie: in het NL pc staan nog 2 letters, niet cijfers, achter de 4 getalletjes. Ikzelf woon in een grotere flat met meer ingangen en elke entree heeft zijn eigen lettercode.

Alweer een buitenlanders afstotende (of waarschijnlijk totaal ondoordachte opzet van hiermee totaal onbekende programmeurs) praktijk die op dit forum gemeld wordt.

WEL is het zo dat (moest dit zelf recent doen) als je telefonisch dat ´service´centrum contacteert ze vragen naar je pc en dan als controle naam+geb.datum. Dus ik vermoed helaas al dat NS weer zń hele systeem op de schop moet gooien.

Inderdaad een wereld van verschil met het vanzelfsprekend gemak waarmee ikzelf bvb af en toe een duits OV-ABO bestel.

Erg vervelend dat ons systeem dit niet toelaat en helaas is dat door ons handmatig niet aan te passen. Je kan je abonnement inderdaad wijzigen via de klantenservice en ik kan me voorstellen dat je hier niet altijd tijd voor of zin in hebt. Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen. Mijn excuses in ieder geval voor het ongemak, ik zal doorzetten dat dit niet werkt zo.

Badge +3

Voorheen werkte het prima, maar tegenwoordig word je altijd via de webshop gestuurd.

En die accepteert simpelweg je (vooraf ingevulde) buitenlandse adres niet. Bij land kan je ook alleen maar Nederland kiezen.

Lijkt me redelijk simpel op te lossen, dus in ieder geval de gegevens van reeds ingelogde gebruikers te accepteren.

En anders vul inderdaad maar 3511 ER huisnummer 100 in (hoofdkantoor NS), als er tochniets via post verstuurd hoeft te worden. Telefoonnummer mag 0100000000 of iets anders van 10 cijfers zijn.

Je kan je abonnement inderdaad wijzigen via de klantenservice en ik kan me voorstellen dat je hier niet altijd tijd voor of zin in hebt. Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen. 

@Reiziger BE, hou er rekening mee dat je dit elke keer gaat mogen herhalen als je je abonnement niet elke 2 en een beetje maanden wijzigt. De webwinkel wil je gegevens controleren als er meer dan 3 maanden tussen 2 wijzigingen zit. En dan blokkeert het systeem op je Belgische adres.

In juni 2020 liep ik voor het eerst tegen dit probleem aan. Sindsdien moet ik steeds een bericht via Messenger naar NS sturen om mijn abonnement te wijzigen.

Omdat ik de NS geen euro te veel gun, stuur ik dan iets na middernacht een bericht. Als de vraag voor middernacht zou verwerkt worden, betaal ik voor een dag dat ik het abonnement toch niet kan gebruiken. 😱😡

Voor de rest is 

misschien interessant leesvoer. 

Badge +3

De tijd tussen wijzigingen doet er niet toe, want alles gaat tegenwoordig via de webshop.

Reputatie 2

Een andere, ook niet ideale, tussenoplossing kan zijn dat je voor de wijziging een Nederlands adres invult en dit daarna weer wijzigt naar je eigen adres. Bij het wijzigen van je gegevens kan je wel een Belgisch adres kiezen. 

Hallo Maxime

ik zit nu even met een soortgelijk probleem. Ik ben verhuisd in Duitsland. Ik zit met mijn duits adres in het MijnNS systeem. Als ik op adres wijzigen klik, zegt de website netjes, dat deze mij niet kon vinden en ik straat en plaatsnaam maar met de hand moest invullen. Bij het opslaan hiervan komt dan weer het verhaal dat de postcode niet klopt (ook al heb ik Duitsland als Land uitgekozen en hier is echt geen postcodecheck nodig of zal ooit lukken)

Kan iemand dit aan de website programmeurs doorgeven?

postcodecheck alleen bij Nederland als gekozen land

 

Hartelijk dank

Ulrich

PS: Kan ik mijn nieuwe adres alleen via de telefoon doorgeven ?

Spijtig dat het niet werkt, maar dat is inderdaad een bekend ding van het Mijn NS systeem, dat niet-Nederlandse adressen moeilijk geaccepteerd worden. Ik zal je verzoek doorgeven, maar verwacht niet dat dit op korte termijn zal worden veranderd.

Je kunt een adreswijziging nu laten verwerken via de Klantenservice, maar dat hoeft niet per se telefonisch. Zij zijn ook bereikbaar via Social Media of Chat. Alle contactopties kun je hier vinden.

Reputatie 7
Badge +1

Spijtig dat het niet werkt, maar dat is inderdaad een bekend ding van het Mijn NS systeem, dat niet-Nederlandse adressen moeilijk geaccepteerd worden. Ik zal je verzoek doorgeven, maar verwacht niet dat dit op korte termijn zal worden veranderd.

Het is in feite een bug dat er bij een buitenlands adres op het formaat van de Nederlandse postcode gecontroleerd wordt. Dat zal altijd falen.

Dit heeft gewerkt (naar een buitenlands adres wijzigen) dus ik zie geen reden waarom dat niet opnieuw zou kunnen werken.

Hoe is de situatie ondertussen?

Het lijkt mij nog steeds niet te lukken om met een Belgisch adres en telefoonnummer een abonnement aan te maken.

 
Reputatie 6

Hallo Swinchri. Welkom bij de NS Community.

De situatie is op dit moment ongewijzigd. Zou je met Belgische gegevens een product willen bestellen dan is dit alleen mogelijk via contact met de klantenservice.

Verder is het niet nodig om dit in meerdere topics op hetzelfde moment te vragen.

Badge +3

Hoe is de situatie ondertussen?

Het lijkt mij nog steeds niet te lukken om met een Belgisch adres en telefoonnummer een abonnement aan te maken.

Onveranderd. Probleem zit in de adres/postcode check, een postcode levert een adres op. en anders handmatig invullen. Nederlandse postcodes/adressen worden overigens ook niet altijd herkend.

Een account aanmaken is simpel genoeg (alleen een e-mailadres nodig) maar die heb je dus al 

Maar goed, een Belgisch adres invullen lukt me ook nog (hier zetelt NMBS/SNCF)

Alleen dan wil ik een abonnement bestellen… 

Verder kom ik niet, maar als je al een persoonlijke kaart hebt kijk maar hoe ver je komt.

Badge +3

Als je struikelt over het telefoonnummer, vul maar 0100000000 of 0307515155 in want ze gaan je toch niet bellen. Mobiel nummer mag leeg zijn.

Kom nog wel tot de mogelijkheid om een abonnement te bestellen, maar daar gaat het dus mis bij betellen.

Bij land valt niets anders te kiezen dan Nederland, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik gekozen heb voor een nieuwe kaart en die verstuurt NS niet naar het buitenland.

In je account profiel kan je bij je adres een ander land aanduiden, maar bij het bestellen van een abonnement lukt dit niet meer.

Ik begrijp niet dat dit op de IT backlog langer dan een jaar kan blijven staan…

Ik zal het via het loket proberen. 

 

Reputatie 1

Dus je moet woonachtig zijn in Nederland begrijp ik hier uit en ook een NL rekening voor moet hebben. Misschien doen ze dat ook expres, omdat je met NS Flex toch door een krediet check heen moet. En ook minstens 18 jaar voor moet zijn om misschien ook misbruik te voorkomen. Maar ik hoop wel dat de Topic starter geen (peper)dure NS Flex zal hebben. Maar anders kun je beter telefonisch contact op nemen met de NS Klantenservice

Reputatie 7
Badge +1

Dus je moet woonachtig zijn in Nederland begrijp ik hier uit en ook een NL rekening voor moet hebben.

Dat moet niet maar het is wat omslachtig om zonder Nederlands adres en bankrekening een abonnement bij NS te kopen.

Badge +3

Dat moet niet maar het is wat omslachtig om zonder Nederlands adres en bankrekening een abonnement bij NS te kopen.

Het adres is het grootste probleem (ook al geef je aan dat je geen post van NS wenst te ontvangen).

Een IBAN moet gewoon geaccepteerd worden, dus dat mag ook bijv. een Litouwense Revolut rekening zijn (handig, want die ondersteunen iDeal).

Bij een niet-NL IBAN krijg je wel te maken met een doorlooptijd van 10 dagen voor de incassomachtiging.

Reageer