Skip to main content

Hoi, ik reisde laatst met de trein van Groningen Naar Krommenie Assendelft, dacht met mijn studenten ov ingecheckt te hebben en ook zo de 40% te krijgen die ik ontvang als ik doordeweeks reis ( heb namelijk een weekend ov), ik had niet door dat de incheck niet werkt want dacht dat er nog saldo op stond, bleek niet zo te zijn. Maar aangezien dit een studentenreisproduct is waardoor ik “gratis” kan reizen normaal, wil ik hierbij de boete kwijtschelden. Conducteur zei dat ik dat kon doen, maar bellen naar klantenservice kwam ik niet verder mee. Wat moet ik nu doen?

Hi RobinOut! Welkom bij de NS Community. 

Helaas kunnen we je niet met deze inhoudelijke vraag helpen via dit informatieplatform. Ik raad je aan om even contact met de Klantenservice op te nemen. Hoewel je misschien niet de intentie had om niet in te checken of reist met een Studentenreisproduct, dien je wel een geldig vervoersbewijs te hebben wanneer je een reis maakt met het openbaar vervoer. Een Studentenreisproduct is geen geldig vervoersbewijs als je niet hebt ingecheckt. De boete is dan ook terecht en ik kan je niet garanderen dat deze kwijtgescholden kan worden. 

Je kan niet zelf een boete kwijt schelden. Ik vind jouw verhaal ook een beetje warrig, dus reisde je doordeweeks of in het weekend? Je hebt het eerst over 40% korting en later over gratis reizen.

Te weinig saldo is geen reden om niet in te checken. Je had dus eerst saldo moeten laden, zodat je kon inchecken. Wil je een volgende boete voorkomen wegens saldotekort, dan zou je automatisch opladen kunnen regelen.

Niet elke boete, ook niet als het een eerste boete is, kan ongedaan gemaakt worden. Als je al contact gehad hebt met de klantenservice en die heeft de boete niet kwijtgescholden, dan valt er weinig aan te doen. Behalve als je reisde op een dag dat jouw abonnement geldig was voor vrij reizen. Dan adviseer ik je om opnieuw contact te zoeken met NS klantenservice.

Naar Krommenie Assendelft, dacht met mijn studenten ov ingecheckt te hebben en ook zo de 40% te krijgen die ik ontvang als ik doordeweeks reis ( heb namelijk een weekend ov), ik had niet door dat de incheck niet werkt want dacht dat er nog saldo op stond, bleek niet zo te zijn. 

Zo te lezen was je niet ingecheckt en is de boete terecht.

Zo te lezen was je niet ingecheckt en is de boete terecht.

Precies, je dient dan te zorgen voor een ander geldig vervoerbewijs (bijvoorbeeld inchecken met je bankpas).

De gemiste korting kan je dan achteraf terugvragen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (voor studenten binnen 1 maand en 1 keer per kalenderjaar).

Een handige optie om dat (incidenteel) te voorkomen is saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen dan kan je er meteen bij NS mee inchecken zonder langs een automaat te hoeven.

Of Automatisch Saldo Laden dan krijg je nooit meer die melding over onvoldoende saldo, zie https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Wat moet ik nu doen?

De boete betalen natuurlijk, want die is terecht gegeven. Het feit dat u moet betalen is kennelijk iets wat u onterecht vindt. Volgende keer wel beter opletten, de boete was nergens voor nodig geweest als u correct had gehandeld. 

Reageer