beantwoord

Privacy: Waarom moet ik opgeven hoe mijn huishouden samengesteld is en hoe vaak ik met de trein reis.

Ik zie toevallig in MijnNs dat daar staat hoe mijn huishouden samengesteld is. Ik kan die wel wijzigen, maar niet leeg maken ik moet dan een andere keuze maken. Ook bij de vraag hoe vaak ik met de trein reis ben ik verplicht een antwoord te geven.

Graag zou ik deze velden leeg gemaakt hebben in mijn MijnNs profiel. In het kader van de AVG lijkt mij ook niet dat de NS mij mag verplichten dit op te geven (en/of te liegen om een ander dan waar antwoord te selecteren).
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 mei 2019, 10:26

Inmiddels heb ik een inhoudelijke reactie. De mogelijkheid om de informatie blanco te laten is op dit moment niet mogelijk vanwege een koppeling met ons basissysteem. Hierdoor moet eerst het systeem worden verbouwd voordat de wijziging kan worden toegepast. Deze wijziging staat nu voor Q3 2019 op de rol. Dat zou betekenen dat in Q4 elke reiziger de mogelijkheid heeft om de informatie zelf aan te passen of blanco te maken.
Bekijk origineel

17 reacties

Ook bij het profiel op dit forum kan ik de antwoorden voor hoe vaak ik reis en wat mijn reismotief is niet leeg maken, graag dat ook aanpassen.
Ik kan me goed voorstellen dat je er voor wilt kunnen kiezen of je deze informatie wel of niet met ons deelt, marv87. Ik ga dit uitzoeken en kom bij je terug.
Ik wacht nog op een reactie van mijn contactpersoon. Zodra ik hier iets van hoor laat ik het weten!
Helaas nog geen reactie van mijn collega. Ik wacht het nog even af.
@Jouke NS Is dit dan nu wel gemeld bij AP? Of kijken we nu regelrecht tegen een schending van de privacywetgeving aan?
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of dit wel of niet onder de AVG valt en wat we wel en niet mogen vragen. Daar komt nog bij dat wij het als Klantenservice sowieso kunnen aanpassen en weghalen. Het gaat er volgens mij vooral om dat marv87 het niet zelf kan aanpassen.
Nee, het gaat erom dat er persoonlijke gegevens gevraagd worden waar niet duidelijk een reden voor is dát ze gevraagd worden en waarbij de gebruiker dit niet kan verwijderen. Dat valt wel degelijk onder AVG, en dat begint al met de vraag an sich, het feit dat de klantenservice deze gegevens weg kan halen geeft al aan dat ze niet noodzakelijk zijn.
Ik heb inmiddels iets van een reactie gekregen. De collega's die Mijn NS beheren begrijpen het bezwaar en zijn het eens dat het niet klopt dat je dit zelf niet kunt aanpassen. Hoe we hier nu daadwerkelijk verder mee omgaan is nog niet bekend, ik houd jullie op de hoogte.
Mijn collega is ermee bezig maar zit intern te wachten op een reactie van de beheerders van Mijn NS. Wordt vervolgt dus.
De informatie in mijn vorige reactie is onveranderd. Het wachten is op de collega's.
Ik heb inmiddels een kleine sprong voorwaarts gemaakt. De mogelijkheid om zelf de samenstelling van je gezin te wijzigen, of blanco te laten, en andere opties zijn gekoppeld aan ons overkoepelende systeem. De verantwoordelijke collega heeft nu een verzoek ingediend om het voor reizigers mogelijk te maken deze informatie zelf bij te werken. Dat is goedgekeurd maar moet ook verwerkt worden in het overkoepelende systeem. De ontwikkeling staat daarvoor op dit moment op de rol maar een exacte datum is onduidelijk. We blijven het monitoren.
We hebben deze week nog geen verdere informatie. Jouke NS zal erop toezien dat jullie een update krijgen zodra er meer informatie bekend is. Jouke is nu even heerlijk van zijn vakantie aan het genieten, dus ik hou zijn topics even in de gaten.
Ik heb de collega nog even om een update gevraagd. Helaas nog geen inhoudelijke reactie.
Inmiddels heb ik een inhoudelijke reactie. De mogelijkheid om de informatie blanco te laten is op dit moment niet mogelijk vanwege een koppeling met ons basissysteem. Hierdoor moet eerst het systeem worden verbouwd voordat de wijziging kan worden toegepast. Deze wijziging staat nu voor Q3 2019 op de rol. Dat zou betekenen dat in Q4 elke reiziger de mogelijkheid heeft om de informatie zelf aan te passen of blanco te maken.

Betekent dit dat NS ervoor kiest om ruim een jaar niet aan de wet te voldoen?
We hopen dat de wijziging snel is doorgevoerd. Indien wij het systeem sneller konden verbouwen hadden wij dat gedaan.
We hopen dat de wijziging snel is doorgevoerd. Indien wij het systeem sneller konden verbouwen hadden wij dat gedaan.

Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen?
Waar zo'n beetje alle Nederlandse bedrijven en verengingen zich in alle mogelijke bochten hebben gewrongen om maar bijtijds aan deze wet te voldoen lachen jullie je klanten en de wetgever uit en passen jullie je op je elfendertigste aan?

Reageer