beantwoord

Reishistorie deur tot deur

Hoi,

Ik zou graag mijn reishistorie willen bekijken van deur tot deur, i.v.m. het declareren van de kosten van een OV-fiets. Wanneer ik naar mijn 'reishistorie van deur tot deur' navigeer, staat er dat ik nog een OV chipkaart moet toevoegen. Wanneer ik dit doe, krijg ik vervolgens de melding: "Deze OV-chipkaart is al aan het account gekoppeld". Dat klopt, want ik kan wel mijn reishistorie van de trein bekijken, maar ik wil dus mijn volledige reishistorie kunnen inzien.

Hoe kan ik dit oplossen?

Groet,
Manon
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 januari 2019, 11:28

Hallo Manon.k en welkom bij de NS Community.

De kosten voor de OV-fiets staan in een factuur die je in het Mijn NS account kunt vinden. Dit, in combinatie met je reishistorie, zou voldoende moeten zijn voor een declaratie. Kom je er zo verder uit?
Bekijk origineel

10 reacties

Hallo Manon.k en welkom bij de NS Community.

De kosten voor de OV-fiets staan in een factuur die je in het Mijn NS account kunt vinden. Dit, in combinatie met je reishistorie, zou voldoende moeten zijn voor een declaratie. Kom je er zo verder uit?
Badge +3
Dit is een bekend probleem. U kunt deze foutmelding vermoedelijk omzeilen door even op "Mijn producten" te klikken en daarna weer opnieuw naar "Mijn reishistorie (deur tot deur)" te gaan.
Dit is een bekend probleem. U kunt deze foutmelding vermoedelijk omzeilen door even op "Mijn producten" te klikken en daarna weer opnieuw naar "Mijn reishistorie (deur tot deur)" te gaan.

Gaat NS deze fout ook nog eens oplossen, want bovenstaande "workaround" is natuurlijk niet erg klantvriendelijk.
Ik mis daarnaast de optie om een declaratie-overzicht te maken, zodat ik enkel de voor mijn werkgever relevante gegevens hoef over te dragen (iets met privacy).
Badge +3
Over het deur tot deur probleem heb ik een uitgebreide privéconversatie gehad, waarbij we via screenshots en zelfs het geven van mijn inloggegevens tot de conclusie kwamen dat het een structureel probleem is, met de workaround om eerst even naar Producten te gaan als tijdelijke 'oplossing' dus.

Zodra de hele site is omgezet naar 'Mijn NS 2.0' (zoals de homepage van Mijn NS al is) dan zal het deur tot deur probleem ook opgelost zijn. Het is dus helaas voorlopig even niet anders.

Voor wat betreft de declaratie, je kunt in je Reishistorie per reis aangeven of deze zakelijk of privé was, en aan de hand daarvan een passende declaratie maken.

Of anders, alleen de reizen selecteren/aanvinken die je wilt declareren en die downloaden als PDF bestand.

Nog een mogelijkheid (iets ingewikkelder) is om alles als een CSV (kommagescheiden) bestand te downloaden en dat in Excel of ander spreadsheetprogramma te bewerken zodat je alleen de reizen overhoudt die voor je werkgever van belang zijn.

Heb je geen NS Flex abonnement, en wil je ook bus/tram/metro reizen opnemen in je declaratie, dan kan je dat doen via het reisoverzicht in Mijn OV-chip (de website van TLS/OV-chipkaart).
Robert, die optie voor declaratie-overzichten is er alleen bij de treinreizen, niet bij "deurtotdeur".
Badge +3
Ah, dat klopt inderdaad.

Voor deur tot deur (OV-fiets, Stallen op Rekening en mogelijk ook Zonetaxi) krijg je gewoon een maandelijkse totaalfactuur. Die staat uiteraard in Mijn NS bij Facturen (alleen als PDF te downloaden).

Je zult die dan zelf moeten 'filteren' wat zakelijk of privé is. Bij een NS Flex abonnement krijg je alles op één factuur, en kan je OV-fiets e.d. wellicht ook terugvinden in Reishistorie? 🤔

En als je zzp'er bent kan je wellicht met een NS Business Card nog meer dingen doen, of zaken uitsplitsen. OV-fiets gaat in ieder geval nooit via het saldo op je kaart, dus bij OV-chipkaart zal je die ook niet terugzien.

Wel een interessant onderwerp, hoe declareer ik deur-tot-deur zaken?
Ik heb Traject Vrij, dus ik krijg maandelijks 1 factuur met daarop alle reizen buiten mijn traject en OV-fietsritten. Het lijkt me niet van deze tijd (AVG) dat ik wanneer ik 1 enkele fietsrit wil declareren ik op niets anders kan terugvallen dan op die factuur, want zelfs als ik alle niet-relevante posten zwart maak moet ik daarmee nog steeds veel meer informatie prijsgeven dan wenselijk en nodig.
Badge +3
Oh ja, Traject Vrij is ook een Reizen op Rekening variant natuurlijk (naast Flex en BC).

Dan zou een CSV-achtige oplossing (i.p.v. PDF) voor facturen wel handig zijn, maar als het om een enkele fietsrit gaat kan je zelf die ook wel in elkaar sleutelen (via de deur-tot-deur info), toch?

Tooltjes om een PDF te bewerken (pdf2word en zo) zijn er ook genoeg...
Natuurlijk kan ik zelf gaan knutselen, maar de vraag is in hoeverre het dan nog een geldige declaratie betreft.
Badge +3
Natuurlijk kan ik zelf gaan knutselen, maar de vraag is in hoeverre het dan nog een geldige declaratie betreft.
Dat bepaalt de Belastingdienst. Onder een PDF vanuit Mijn OV-chip staat ook dat hij geldig is, maar als ik die wil bewerken kan dat ook gewoon...

Stukje vertrouwen dus vanuit je werk/opdrachtgever. Als je er onder zou zetten "Dit heb ik naar alle waarheid bij elkaar geveegd" met een paraaf er onder heeft dat volgens mij ongeveer dezelfde waarde. Bewijs maar eens dat het niet klopt, en waarom dan niet... 🤔

Reageer