beantwoord

Reishistorie niet inzien

• 9 januari 2020
  • 24 reacties
  • 707 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik kan al ruim 1 week mijn reishistorie niet opvragen. Zojuist contact gehad met de klantenservice maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik moet de kosten voor morgen declareren bij mijn werkgever.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 9 januari 2020, 17:07

Hoi Vanni en welkom op de NS Community! 

Ik kom je helaas slecht nieuws brengen. Er is al een aantal dagen een storing gaande waardoor reisgegevens niet in te zien zijn via MijnNS. Het is mogelijk dat de reisgeschiedenis je nagestuurd kunnen worden. De klantenservice kan je hierbij het beste helpen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55. Geef hen aan dat je de gegevens nog steeds niet in kan zien, dan kan dit voor je nagestuurd wordt. Let hierbij wel op, dat als je geen gebruik maakt van NS Flex, wij je enkel de reisgeschiedenis met NS treinen toe kunnen sturen. 

Bekijk origineel

24 reacties

Hoi Vanni en welkom op de NS Community! 

Ik kom je helaas slecht nieuws brengen. Er is al een aantal dagen een storing gaande waardoor reisgegevens niet in te zien zijn via MijnNS. Het is mogelijk dat de reisgeschiedenis je nagestuurd kunnen worden. De klantenservice kan je hierbij het beste helpen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55. Geef hen aan dat je de gegevens nog steeds niet in kan zien, dan kan dit voor je nagestuurd wordt. Let hierbij wel op, dat als je geen gebruik maakt van NS Flex, wij je enkel de reisgeschiedenis met NS treinen toe kunnen sturen. 

Ik kamp met hetzelfde probleem. Waarom melden jullie de storing niet op de homepage? Of in andere woorden: waarom duurt het oplossen ervan zo vreselijk lang?

Welkom bij de NS Community michelkampen

Er wordt aan een oplossing gewerkt, maar helaas duurt het langer dan verwacht. Hopelijk is het snel opgelost en kan je alles weer goed inzien. 

Het aantal storingen op MijnNS is echt niet meer van deze tijd. Maandelijks is er wel een korte dan wel langdurige storing. Wanner gaat er geïnvesteerd worden in een goed systeem zodat deze steeds weer terugkerende ergernis eens een keer goed wordt opgelost. Klanten moeten maar weer één maand krediet verlenen aan hun werkgever, werkgever is ook niet blij want die krijgt de volgende maand een dubbele factuur en jullie enig excuus is: Er wordt aan gewerkt.  

Ook om dit prominent te melden op de homepage van NS is al meerdere keren verzocht. Waarom wordt hier niets mee gedaan

Reputatie 5
Badge

Het aantal storingen op MijnNS is echt niet meer van deze tijd.

Ook om dit prominent te melden op de homepage van NS is al meerdere keren verzocht. Waarom wordt hier niets mee gedaan

Je weet toch dat het al jaren verplichte gedragsregels zijn bij NS dat enkel uitsluitend en alleen positief nieuws mag worden gebracht-dus waag het niet dat woord vertraging´ te gebruiken! Zal hier wel net zo voor gelden. En ALS ze het melden begint ieder te zeuren van hoe lang nog-en dat is meestal ook reëel heel moeilijk te voorspellen.

Ik heb de vraag uitgezet. Het zou inderdaad schelen als dit op onze website staat. Waarom dit nog niet wordt gedaan, weet ik niet. Als ik een reactie ontvang, dan lees je dat hier. 

Je weet toch dat het al jaren verplichte gedragsregels zijn bij NS dat enkel uitsluitend en alleen positief nieuws mag worden gebracht-dus waag het niet dat woord vertraging´ te gebruiken! Zal hier wel net zo voor gelden. En ALS ze het melden begint ieder te zeuren van hoe lang nog-en dat is meestal ook reëel heel moeilijk te voorspellen.

NS zou eens wat meer aan zelfreflectie op dit punt moeten doen. De onzin van vertrekt later ipv vertraging is er ook zo één. Daar prikt echt iedereen dwars door heen. Als je Mijn NS bij zoeken invoert krijg je meer dan 1000 resultaten. De eerste pagina toont dan alleen maar topics werkt niet, storing, kan niet inloggen, er is iets fout gegaan enz.enz.

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal storingen op MijnNS is echt niet meer van deze tijd. Maandelijks is er wel een korte dan wel langdurige storing. Wanner gaat er geïnvesteerd worden in een goed systeem zodat deze steeds weer terugkerende ergernis eens een keer goed wordt opgelost. Klanten moeten maar weer één maand krediet verlenen aan hun werkgever, werkgever is ook niet blij want die krijgt de volgende maand een dubbele factuur en jullie enig excuus is: Er wordt aan gewerkt.  

In de spoorwegsector heeft men traditioneel verstand van mechanica en van elektrotechniek maar totaal niet van software en IT. En dus krijg je daar steeds weer ongelukken, dat zelfde  probleem zie je ook bij ProRail. 

J dat probleem van het positieve nieuws is mij bekend. (heb daar met een eerder lidmaatschap op dit forum al te maken mee gehad). Als je een dergelijk forum opent, dan moet je er sowieso natuurlijk beducht voor zijn dat 95% van de bijdragen negatief is. NS had misschien iets anders gehoopt maar dat is niet realistisch. Ondertussen heb ik nog steeds geen reactie op een klacht van 17 oktober jl ontvangen. Misschien zou NS eens wat kunnen leren van deze site.

https://improvementcompany.nl/blog/blog-02-waarom-je-klachten-als-een-cadeautje-kunt-zien/

In de spoorwegsector heeft men traditioneel verstand van mechanica en van elektrotechniek maar totaal niet van software en IT. En dus krijg je daar steeds weer ongelukken, dat zelfde  probleem zie je ook bij ProRail. 

@Tamzin: Dit vind ik een beetje vreemde reactie, NS heeft natuurlijk medewerkers in dienst met een opleiding, kennis en ervaring van IT en software. Het is niet zo dat een machinist die even niets te doen heeft de IT onderhoud. 

Bij een storing ga je er vanuit dat het hooguit een aantal uur of één dag duurt. Niet een week of misschien wekenlang.

Mensen zijn hier afhankelijk van. Ik moet mijn reistransacties (wekelijks) opsturen naar verschillende werkgevers. Dit gaat per reis. Als ik deze informatie niet heb, kan ik niks declareren en kan ik dus eerst de NS-reiskosten uit eigen portemonnee betalen. Bovendien krijgen mijn werkgevers dus straks alles dubbelop. Lijkt me niet de bedoeling. 

En het meest schandalige vind ik nog wel: de reistransacties zijn allemaal verdwenen, waardoor ik dus niks kan declareren. En vervolgens komt de NS factuur vrijdag wel binnen, waar wel álle reizen onder elkaar staan opgeteld.. dus dan hébben jullie de gegevens wel.

Maar als ik contact zoek via de chat of telefoon, krijg ik antwoorden waar ik helemaal niks mee kan (‘het is morgen opgelost’ of ‘er komt vannacht een reset en misschien is het morgen opgelost’). Ik vind de omgang van NS naar klanten toe in deze situatie absoluut niet netjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Dwarsligger 

Het heeft te maken met de cultuur in de sector en die is onmiskenbaar nog steeds alleen gericht op elektrotechniek en mechanica. Dat betekent ook dat de managers uit die cultuur komen (ooit een ProRail/NS-directeur gezien met een IT/software achtergrond?) en beslissingen nemen over  IT/software nemen terwijl zij daar de ballen verstand niet van hebben. Het liefst besteden ze de IT/softwareactiviteiten zoveel mogelijk uit om maar niet verantwoordelijk te zijn.

Je ziet dat geklungel met IT/software overal in de spoorsector. Treinfabrikanten, leveranciers van beveiligingssystemen, infrabeheerders en spoorwegmaatschappijen, overal is er gelazer met niet (goed) werkende IT/software.

Badge +3

Bij een storing ga je er vanuit dat het hooguit een aantal uur of één dag duurt. Niet een week of misschien wekenlang.

Mensen zijn hier afhankelijk van. Ik moet mijn reistransacties (wekelijks) opsturen naar verschillende werkgevers. Dit gaat per reis. Als ik deze informatie niet heb, kan ik niks declareren en kan ik dus eerst de NS-reiskosten uit eigen portemonnee betalen.

Het werkt weer, maar als je niets kunt declareren en dat een weekje later doet vindt een werk/opdrachtgever dat waarschijnlijk geen enkel probleem.

Want zelf zijn zij ook meestal niet zo snel met uitbetalen, toch?

En ja, natuurlijk betaal je eerst uit eigen portemonnee (of op rekening met NS Flex of een Business Card).

Ik zie het probleem echt niet… behalve dat die storing vorige week wel heftig was, en je misschien nog iets uit 2019 moest indienen. Normaal gesproken heb je daar heel januari 2020 nog voor!

Voor mij is het wel een probleem als ik een factuur van 600 euro krijg die ik niet meteen kan declareren en het geld na twee dagen op mijn rekening krijg. Ook heb ik tot morgen om nog wat zaken na te lopen van het afgelopen jaar qua reizen of ik alles goed heb ingediend, en dat kan dus ook niet. Een storing van een paar uur kan ik begrijpen, maar vind deze tijdsduur echt te gek. 

Ik zie dat deze thread al een maand oud is. Helaas moet ik constateren dat het nog steeds niet werkt. Is het mogelijk aan te geven wanneer die service weer beschikbaar is?

Er zijn helaas sinds enkele weken nieuwe problemen waardoor onze Klantenservice weinig tot geen mogelijkheden heeft voor wat betreft Mijn NS. We kunnen de achterliggende applicatie op dit moment niet gebruiken of inzien waardoor we ook niet kunnen nagaan of accounts correct gekoppeld zijn. Op dit moment is afwachten alles wat resteert. 

Als ik mijn reishistorie wil inzien doe ik twee ontdekkingen: van huis tot huis werkt niet en ook de met de trein gereisde kilometers staan er niet in:

• kies ik van huis tot huis moet ik een chip kaart toevoegen. Vul de vakjes in en ja hoor: Mijn NS meldt dat de OV Chip al geregistreerd is. Maar reishistorie blijft vragen om opvoeren chipcard;
  • Ik woon tegenwoordig in Valkenburg en reis dus delen van de trainreis met Ariva (TREIN). Ook die tripjes zijn niet terug te vinden…

Hoe gaat dit verder?

André

Voor het eerste ken je het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit te laten bekijken. 

Het is niet mogelijk om met een klassiek abonnement reizen van andere vervoerders via Mijn NS in te zien.

Het is niet mogelijk om met een klassiek abonnement reizen van andere vervoerders via Mijn NS in te zien.

Wat is een klassiek abonnement? Trein is trein, en als ik naar huis wil rij ik met Ariva het laatste stukje!

Badge +3

Een klassiek abonnement is een abonnement dat geen NS Flex-abonnement is. U kunt in dat geval reizen met andere vervoerders inzien in de reishistorie in Mijn OV-chip op www.ov-chipkaart.nl.

Reputatie 7
Badge +1

Met een klassiek abonnement reist u op saldo. De tegenhanger daarvan is NS Flex, waarbij u op rekening reist.

Bij reizen op saldo worden de transacties door de vervoerder waarmee u reist zelf afgehandeld. De reizen van NS worden door NS verwerkt en de reizen van Arriva worden door Arriva verwerkt etc.

Bij NS Flex worden alle transacties doorgestuurd naar de NS, ongeacht de vervoerder. Zij berekenen vervolgens in de avond de juiste ritprijs en komen dan op een maandfactuur te staan.

OK duidelijk. Conclusie:

• Mijn NS doet niet wat het belooft: ik zou mijn gegevens kunnen inzien als ik een OV Chip kaart toevoeg, maar de site wil mijn chipcard niet accepteren;
  • Mijn NS suggereert dat ik van huis tot huis de gegevens van een reisje kan zien, maar zelfs de laatste kilometers met de Ariva trein staan er niet op;
  • als ik mijn volledige gegevens wil zien moet ik naar mijn ovchipcard. Dus gaan we daar voortaan maar heen!
Badge +3

De oplossing voor de ‘deur tot deur’ bug (geen OV-chipkaart gekoppeld) is om aan de linkerkant dan eerst even op Mijn Producten te klikken, even wachten tot de pagina geladen is, en daarna weer terug naar Mijn Reishistorie (deur tot deur). Dan werkt het wel.

Overigens zie je bij deur tot deur alleen fiets-gerelateerde zaken zoals het huren van OV-fietsen of Stallen op Rekening van je eigen fiets.

De reizen met Arriva en andere vervoerders krijg je alleen te zien bij NS Flex. Daarvoor kan je wel kijken in je reishistorie bij OV-chipkaart. Zie https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/hoe-werkt-mijn-ov-reishistorie.htm

Hierop past maar één reactie: het wordt tijd dat het openbaar vervoer door een (staats?) bedrijf wordt geregeld.

Ik kies vaak voor het OV (is ook te merken aan de lage stand va mijn kilometerteller in de auto) maar het gedoe er om heen vraagt om vereenvoudiging

Reageer