beantwoord

ritprijs inzien


Ik reis met ov op rekening. Maar voor mijn werk heb ik per dag een overzicht nodig wat ik precies per rit uit heb gegeven, zodat ik het kan declareren. Kan ik dat ergens inzien?

icon

Beste antwoord door Tochjo 9 June 2022, 15:30

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Ja, dat kunt u zien in de reishistorie in Mijn NS. Daar kunt u declaratieoverzichten maken van een zelfgekozen selectie van ritten.

Merk op dat er de afgelopen tijd regelmatig storingen waren met de reishistorie in Mijn NS, dus dat het kan zijn dat u op een bepaald moment geen reishistorie kunt inzien. Dat lost zich dan in principe vanzelf op.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook een account maken bij OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook een account maken bij OV-chipkaart.

Daar zijn bij Flex geen ritprijzen te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij is dat een reden om met een enorme boog om Flex heen te lopen. Via de website van OV-chipkaart kan ik alle ritten die ik mag declareren heel eenvoudig downloaden in een pdf-bestand en dat indienen bij mijn werkgever.

Reputatie 7
Badge +1

Voor mij is dat een reden om met een enorme boog om Flex heen te lopen. Via de website van OV-chipkaart kan ik alle ritten die ik mag declareren heel eenvoudig downloaden in een pdf-bestand en dat indienen bij mijn werkgever.

 

Gezien alle storingen bij NS de laatste tijd een verstandige keuze. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij is dat een reden om met een enorme boog om Flex heen te lopen. Via de website van OV-chipkaart kan ik alle ritten die ik mag declareren heel eenvoudig downloaden in een pdf-bestand en dat indienen bij mijn werkgever.

Als er geen storing is, kan dat ook gewoon in Mijn NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hou het graag bij op saldo reizen met automatisch opladen en overzichten via mijn OV-chipkaart. Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut van Flex. 

Badge +3

Ik hou het graag bij op saldo reizen met automatisch opladen en overzichten via mijn OV-chipkaart. Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut van Flex. 

Zolang je je NS abonnement niet verplicht hoeft te ‘verflexen’ is dat prima natuurlijk.

Of niet tussen treinvervoerders hoeft over te stappen in de spits. Voor omgekeerd (incheck in de spits en overstap naar een andere vervoerder in de daluren) is reizen op saldo natuurlijk ideaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hou het graag bij op saldo reizen met automatisch opladen en overzichten via mijn OV-chipkaart. Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut van Flex. 

Zolang je alleen Dal Voordeel wilt heb je nog de keuze tussen op saldo of Flex, wil je een ander abonnement dan moet je wel overstappen naar Flex.

Zelf vind ik Flex vooral handig voor wannneer je kortere tijd een abonnement wil of wilt kunnen switchen van abonnement. Je kunt met Flex eventjes een maandje Weekend Vrij of Dal Vrij nemen, waar dat voorheen alleen met een jaarabonnement kon, al waren er enkele jaren in de zomerperiode ook maandabonnementen hiervoor. Geen saldo hoeven laden en dat er bij slechts incidenteel reizen met de trein saldo bleef staan wat men niet gebruikte is ook voor veel reizigers prettig. Zelf heb ik in de trein al nooit op saldo gereisd, heb vanaf het moment dat de oude papieren kaartjes werden afgeschaft een Traject Vrij abonnement gehad waarbij er ook op rekening werd gereisd en daarna gewijzigd naar Flex. Ik vond het wel zo prettig om niet op saldo te reizen, de paar keer dat ik buiten mijn traject reisde kwam dat gewoon op mijn factuur. Ik hoefde ook geen reizen te declareren bij mijn werkgever, ik kreeg gewoon maandelijks een reiskostenvergoeding op basis van 19 cent per km, afstand woon - werkadres. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele Flexcircus was niet nodig geweest wanneer er veel meer week- of maandabonnementen waren geweest. 

Badge +3

Dat hele Flexcircus was niet nodig geweest wanneer er veel meer week- of maandabonnementen waren geweest. 

Off-topic maar: dat hele Flexcircus is voor NS alleen al ‘goud waard’ (big data!) omdat ze daarmee ook je reizen met andere treinvervoerders en voor/natransport kunnen inzien, en mogen analyseren voor wat dan ook (al dan niet geanonimiseerd).

Voor iemand die dat niets uitmaakt, ga je gang… zolang ik in de spits maar kan overstappen met behoud van korting/vrij reizen en maandelijks pauzeren en zo.

Of als GTbV tussen vervoerders eens zou werken (bus of aansluitende trein gemist) 😂

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele Flexcircus was niet nodig geweest wanneer er veel meer week- of maandabonnementen waren geweest. 

Dat ben ik wel met je eens. Het wonderlijke aan Flex vind ik dat NS daarvoor nooit Weekend Vrij en Dal Vrij als maandabonnement wilde en andere abonnementen als Altijd Vrij en Traject als maandabonnement per maand duurder waren dan de jaarabonnement variant en dat je met Flex wel opeens voor die lagere maandprijs een maandje zo'n abonnement kan nemen. Zelfs Dal Voordeel kun je voor een maand nemen.

Als ik nu reis, zal ik voormamelijk in de zomer maanden reizen, dus hoef ik geen abonnement voor een heel jaar, 1 of 2 maandjes is genoeg. Ooit, heel wat jaartjes geleden en nog lang voor de OV-chipkaart, kreeg ik (en de rest van de wijk hier) een maand Voordeelurenabonnement cadeau, waar ik toen in mijn vakantie in juli een aantal keer gebruik van heb gemaakt. Dat cadeau was vanwege de langdurige overlast van de aanleg van het verhoogde en verdubbelde spoor waardoor 1 van de uitgangen van de wijk zeker 2 jaar niet te gebruiken was voor auto's. 

Off-topic maar: dat hele Flexcircus is voor NS alleen al ‘goud waard’ (big data!) omdat ze daarmee ook je reizen met andere treinvervoerders en voor/natransport kunnen inzien, en mogen analyseren voor wat dan ook (al dan niet geanonimiseerd).

Een van de echte (mogelijke) goudmijnen bij Flex is de mogelijkheid tot correctietarieven. Daarmee maak je een grote boa-taak niet meer boa-waardig, want een administratief correctietarief uitdelen kan iedereen. En het voorkomt gedoe, want het is een paar klikken op een terminal. Met een beetje pech word je er als reiziger niet eens op gewezen.

Zie het als de Wahv/Wet Mulder, waarmee veel verkeerszaken administratief (oke, onder bestuursrecht) worden afgedaan.

Reputatie 3

 

In de meeste gevallen word je er als reiziger niet eens op gewezen.

Volgens mij klopt het zo beter? (Ik ben er nog nooit op gewezen.) Dat voorkomt inderdaad heel veel gedoe in de trein.

Ik wist niet eens dat Mulder een bestuursrechtelijke afhandeling van verkeersboetes was, al weet ik ook weinig van verkeersboetes. Hopelijk kunnen we in de toekomst niet ook gegijzeld worden voor het niet betalen van correctietarieven. 😁

De Wet Mulder noemt eigenlijk de Wahv, “Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften”. Het “administratiefrechtelijke” verklapt het.

 

Ik vind het lastig om die “meeste gevallen” er op te plakken. Het gros van de HC die ik momenteel controlerend tref is oude garde (als in: dienstjaren, niet leeftijd), daar zit ook een groep tussen a la @Loes die dondersgoed weten hoe het werkt. Maar ja, er is ook zeker een groep die niks zegt en het wel best vindt. 

Reageer