Storingen in applicaties bij NS niet meer van deze tijd

• 16 november 2019
  • 6 reacties
  • 163 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Ik lees zoeven in een topic in het Engels dat er thans wéér een storing is in MIJNNS en als ik probeer in te loggen krijg ik inderdaad dit:

Helaas is deze service niet beschikbaar

U kunt u op dit moment niet inloggen in Mijn NS. We werken er hard aan om deze service zo snel mogelijk weer beschikbaar te maken.

Excuses voor het ongemak. Wij zien u graag op een later tijdstip terug.

Wat wilt u nu doen?

Ik vind het aantal storingen bij dit soort essentiële applicaties bij NS echt niet normaal hoog en absoluut niet meer van deze tijd. 

Is er bij NS een verbeterplan voor de vele computerstoringen (ook bijvoorbeeld Etickets)?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS zoekt niet voor niets dringend nieuwe IT'ers  

Ja maar als je bijvoorbeeld je bankrekeningnummer wil wijzigen (kan dus nu niet) en hierdoor een storno (incasso niet gelukt) krijgt. Wat zegt NS dan?

Ik kan me voorstellen dat een storing ongewenst is, daar ben ik het ook mee eens en wij zien ze liever ook niet gebeuren. Waar systemen worden gebruikt kunnen echter storingen ontstaan. Dat geldt voor het spoornetwerk en de infrastructuur daarbij en net zo goed voor digitale netwerken en infrastructuren. We doen ons best om zo goed mogelijk storingen te voorkomen, maar soms gaat er iets mis, dat is de realiteit.

Ja maar als je bijvoorbeeld je bankrekeningnummer wil wijzigen (kan dus nu niet) en hierdoor een storno (incasso niet gelukt) krijgt. Wat zegt NS dan?

Storingen als deze duren zelden langer dan een dag, dus als je precies door die storing nét te laat bent met het wijzigen van je rekeningnummer met daardoor een ‘incasso niet gelukt’ fout als gevolg, heb je het doorvoeren van die wijziging mijns inziens om te beginnen al ontzettend slecht gepland. Zo'n wijziging moet namelijk verwerkt worden, dus als die ene dag uit had gemaakt, dan is er überhaupt een kans dat de wijziging niet verwerkt zou zijn voordat de afschrijving plaatsvindt als je het wél had kunnen uitvoeren op die dag.

Hoe dan ook, als een afschrijving mislukt, krijg je sowieso nog een maand de tijd (en meerdere herinneringen met instructies) om de betreffende betaling over te maken.

Overigens is de storing al opgelost, dus een rekeningnummer kan gewoon weer gewijzigd worden.

Badge +3

Als 'heads up’… bij mij werkt Mijn NS inderdaad weer (op beide accounts die ik heb).

De storing was dus in ieder geval korter dan 3 uur, maar nog steeds onhandig en ongewenst natuurlijk.

Bij OV-chipkaart is het ernstiger, die gooien soms gewoon heel het weekend hun site plat (sorry, storing/onderhoud) met uitloop tot maandag of dinsdag zelfs een keer...

Reputatie 7
Badge +3

Storing is nu dan wel weer opgelost maar neemt niet weg dat er de laatste wel veel vaker meldingen van storingen zijn, de ene keer bij MijnNS, een andere keer weer bij verzilveren van e-tickets waardoor mensen soms niet op tijd hun e-ticket hebben of van die onverklaarbare meldingen dat klanten geen abonnement kunnen bestellen zonder dat er een storing bekend is. Het lijkt wel op wat een oud-collega eens omschrijf als een HT systeem, waarbij HT staat voor Houtje-Touwtje. Ik hou echt mijn hart vast als straks ik weet niet hoe veel klanten gedwongen over moeten gaan naar NS Flex en er dus in korte tijd veel wijzigingen zullen zijn.

Reputatie 4

OF (en dat zal wel niet gezegd mogen worden?!) er zijn continue van die hackers aan het werk om te trachten gratis treinbiljetten te scoren-zo duur zijn die tegenwoordig blijkbaar dat dat loont.

Dit is bvb ook bij online bestellen van de RZD=Russiche spoorwegen een enorm problem.

Reageer