Hoe maak ik een Mijn NS-account?
Om een Mijn NS-account aan te maken heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Volg vervolgens deze stappen:
Stap 1: Ga naar www.ns.nl/selfservice en klik op ‘Account aanmaken’
Stap 2: Vul e-mailadres, wachtwoord en de afgebeelde code in
Stap 3: Klik op 'Verder'
Stap 4: Vul de persoonsgegevens in. De onderdelen met een * zijn verplicht om in te vullen
Stap 5: Klik op 'Verder'
Stap 6: Controleer de ingevulde gegevens. Wijzigen van gegevens kan via de knop 'Terug'
Stap 7: Klik op ‘Verder’
Stap 8: Binnen 15 minuten wordt een e-mail ter bevestiging van de aanvraag van het Mijn NS account gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Door op de link in deze mail te klikken wordt je account geactiveerd.
Hoe log ik in op Mijn NS?
In de bevestigingsmail staat de gebruikersnaam waarmee je kunt inloggen. De gebruikersnaam is altijd hetzelfde als het e-mailadres waarnaar de bevestigingsmail is verstuurd. Voordat je kunt inloggen dient het account geactiveerd te worden. Heb je de code per brief gehad, dan verloopt de code binnen 14 dagen. Heb je de code per mail gehad, dan verloopt de code binnen drie dagen.
Hoe koppel ik mijn kaart?
Als je jouw Mijn NS-account hebt gemaakt en geactiveerd, kun je via de volgende stappen je kaart te koppelen aan je account:
Stap 1: Vraag de kaartservicecode:
- Log in op Mijn NS en klik daarna in het linker menu op 'OV-chipkaart koppelen'
- Klik daarna op 'Aanvragen kaartservicecode'
- Vul het OV-chipkaartnummer en e-mailadres in
- Klik op ‘verzenden’
- Je ontvangt een email dat de kaartservicecode geactiveerd moeten worden bij de NS-kaartautomaat (of een van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart)
- Je ontvangt een e-mail met een kaartservicecode waarna je direct verder kunt met stap 4. Je hoeft dus niet langs de NS-kaartautomaat.
Stap 3: Activeer de kaartservicecode bij de NS kaartenautomaat: - Ga naar de NS-kaartenautomaat en volg de instructies op het scherm
- Kies 'Ophalen bestelling', selecteer de bestelling met de kaartservicecode en klik op 'Akkoord'
- Ga naar Mijn NS en klik in het menu op ‘OV-chipkaart koppelen'
- Klik daarna weer op 'OV-chipkaart koppelen' en vul het nummer van uw OV-chipkaart en kaartservicecode in
- Klik op 'bevestigen'
Hoe kan ik mijn reisgegevens inzien op Mijn NS?
Behalve bij de kaartautomaat en Mijn OV-chipkaart, kun je ook via Mijn NS jouw reistransacties inzien. Zodra je jouw kaart hebt gekoppeld, kun jejouw reizen gemaakt bij NS inzien. Dit kan tot 18 maanden in het verleden. In Mijn NS kun je bij de reishistorie de periode aangeven waarvan je de historie wil zien. Deze periode staat standaard op de afgelopen 30 dagen. Je kunt zelf een andere periode selecteren, of met de link ‘Uitgebreid zoeken’ op datum en traject specifieker zoeken.
Ik heb problemen met Mijn NS.
Afhankelijk van waar het probleem zich voordoet, zijn er enkele oplossingen mogelijk:
Bij het aanmaken van je account
Krijg je de melding ‘Uw e-mailadres is al in gebruik’? Dan is er in Mijn NS al een account bekend met dit e-mailadres. Mogelijk is het wel jouw account en ben je het wachtwoord vergeten. Gebruik dan de 'wachtwoord vergeten'-functie, of neem contact op met NS Klantenservice, zodat wij kunnen checken wat er mis gaat.
Bij het inloggen
Ben je het wachtwoord vergeten? Op het Mijn NS Inlogscherm staat een link 'Wachtwoord vergeten'. Als je daarop klikt, kun je jouw e-mailadres invullen. Wij sturen dan een link naar het opgegeven e-mailadres. Via deze link kun je opnieuw een wachtwoord aanmaken. Ben je de gebruikersnaam vergeten? Deze is gelijk aan het e-mailadres.
Lukt het niet om in te loggen met je inloggegevens? Wanneer de gebruikersnaam en/of het wachtwoord niet wordt herkend bij het inloggen op Mijn NS, kan dit de volgende oorzaken hebben:
- Je hebt een typefout gemaakt in de gebruikersnaam en/of het wachtwoord
- Je hebt Capslock aanstaan, waardoor het wachtwoord onbedoeld in hoofdletters of kleine letters wordt ingevoerd
- Je hebt een Mijn NS-account aangevraagd en een brief ontvangen, maar de code uit deze brief nog niet gebruikt. Deze code moet je binnen 14 dagen invoeren via www.ns.nl/selfservice anders verloopt je account. In dat geval moet je een nieuw account aanvragen
- Je hebt een Mijn NS-account aangevraagd, maar niet binnen 3 dagen de link aangeklikt die je per e-mail hebt ontvangen en waarmee je het account activeert. Het account komt dan automatisch te vervallen. Vraag een nieuw account aan.
- Het systeem is in onderhoud, waardoor inloggen tijdelijk niet mogelijk is. Deze melding verschijnt ook op het scherm. Probeer het op een later tijdstip opnieuw.
Bij het inzien van mijn reisgegevens
Controleer of je meerdere OV-chipkaarten hebt gekoppeld aan je account. Dit kan namelijk van invloed zijn op het inzien van je reisgegevens. Mocht dit inderdaad het geval zijn en je gebruikt nog maar één kaart, dan kun je de andere kaart via het kopje ‘Mijn Producten’ uit je Mijn NS-account verwijderen. Een andere optie is de optie ‘Afmelden inzien reisgegevens’ aanklikken en het vervolgens weer opnieuw aan te melden. Lukt dit ook niet? Bel dan even met onze Klantenservice.
Ik wil mijn gegevens wijzigen.
Het is mogelijk om via Mijn NS je persoonlijke gegevens te wijzigen. Volg dan deze stappen:
Stap 1: Ga na het inloggen naar ‘Mijn gegevens’. Rechts worden de inloggegevens en persoonsgegevens getoond. Verder naar beneden worden de voorkeursinstellingen van de ‘interesses’ en ‘permissies’ getoond.
Stap 2: Bij ‘Interesses en Permissies’ kun je een aantal voorkeuren aan- of uitzetten door bij de onderwerpen of instellingen vinkjes te plaatsen of te verwijderen.
Stap 3: Na het instellen of wijzigen klik je op ‘Opslaan’.
De gegevens die je nu hebt gewijzigd, worden ook verwerkt in de systemen bij NS.
Ik kan het rekeningnummer niet wijzigen.
Houd er rekening mee dat alleen de contracthouder een rekeningnummer in Mijn NS kan wijzigen. Dit betekent dat er alleen een wijziging kan worden gedaan vanuit de Mijn NS dat gekoppeld is aan het e-mailadres dat ook is gekoppeld aan het abonnement.
Er zit een verschil tussen het saldo op de kaartautomaat en het saldo op Mijn NS. Hoe kan dat?
De kaartautomaat leest het actuele saldo van de kaart. De informatie in Mijn NS is niet actueel: recent gemaakte reizen zijn hier nog niet verwerkt. De NS heeft bovendien alleen de saldogegevens van de laatste transactie bij de NS. Als je na jouw reis met NS dus bij een bij een andere vervoerder reist, dan zal er sowieso een verschil in saldo te zien zijn.
Volgens Mijn NS heb ik niet heb in- of uitgecheckt. Dit klopt niet.
De informatie in Mijn NS wordt niet direct bijgewerkt. Wacht daarom 24 uur en controleer het dan nogmaals.
Kan ik een melding krijgen zodra mijn factuur klaarstaat?
Dit is niet mogelijk. De factuur komt elke maand rond de zelfde dag op Mijn NS klaar te staan. Je dient dit zelf bij te houden.
Kan ik een Mijn NS-account verwijderen?
Dat kan via Klantenservice.
Kan ik mijn abonnement beëindigen via Mijn NS?
Dit is niet mogelijk. Je kunt je abonnement wel via Facebook, Twitter en Live Chat online opzeggen, of telefonisch, schriftelijk of e-mail.
Tot wanneer zijn mijn claims zichtbaar in Mijn NS?
Je claims worden tot drie maanden na reisdatum bewaard in Mijn NS.
Ik heb een abonnement besteld, maar mijn bestelling is niet zichtbaar in Mijn NS.
Controleer of je een e-mail hebt gehad waarin de bestelling wordt bevestigd. Zo niet, kijk dan ook of je wel hebt betaald. Het kan enkele dagen duren voordat de bestelling is verwerkt bij NS. Dit staat overigens los van wanneer je het abonnement kunt gebruiken.