Veelgestelde vragen Mijn NS | NS Community
Sticky

Veelgestelde vragen Mijn NS

  • 13 October 2015
  • 18 reacties
  • 8019 Bekeken

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic!

Hoe maak ik een Mijn NS-account?
Om een Mijn NS-account aan te maken heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Volg vervolgens deze stappen:

Stap 1: Ga naar www.ns.nl/selfservice en klik op ‘Account aanmaken’
Stap 2: Vul e-mailadres, wachtwoord en de afgebeelde code in
Stap 3: Klik op 'Verder'
Stap 4: Vul de persoonsgegevens in. De onderdelen met een * zijn verplicht om in te vullen
Stap 5: Klik op 'Verder'
Stap 6: Controleer de ingevulde gegevens. Wijzigen van gegevens kan via de knop 'Terug'
Stap 7: Klik op ‘Verder’
Stap 8: Binnen 15 minuten wordt een e-mail ter bevestiging van de aanvraag van het Mijn NS account gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Door op de link in deze mail te klikken wordt je account geactiveerd.

Hoe log ik in op Mijn NS?
In de bevestigingsmail staat de gebruikersnaam waarmee je kunt inloggen. De gebruikersnaam is altijd hetzelfde als het e-mailadres waarnaar de bevestigingsmail is verstuurd. Voordat je kunt inloggen dient het account geactiveerd te worden. Heb je de code per brief gehad, dan verloopt de code binnen 14 dagen. Heb je de code per mail gehad, dan verloopt de code binnen drie dagen.

Hoe koppel ik mijn kaart?
Als je jouw Mijn NS-account hebt gemaakt en geactiveerd, kun je via de volgende stappen je kaart te koppelen aan je account:

Stap 1: Vraag de kaartservicecode:
  • Log in op Mijn NS en klik daarna in het linker menu op 'OV-chipkaart koppelen'
  • Klik daarna op 'Aanvragen kaartservicecode'
  • Vul het OV-chipkaartnummer en e-mailadres in
  • Klik op ‘verzenden’
Stap 2: Je ontvangt een bevestiging per e-mail. Afhankelijk van je aanvraag zijn er 2 opties:
  • Je ontvangt een email dat de kaartservicecode geactiveerd moeten worden bij de NS-kaartautomaat (of een van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart)
  • Je ontvangt een e-mail met een kaartservicecode waarna je direct verder kunt met stap 4. Je hoeft dus niet langs de NS-kaartautomaat. Stap 3: Activeer de kaartservicecode bij de NS kaartenautomaat:
  • Ga naar de NS-kaartenautomaat en volg de instructies op het scherm
  • Kies 'Ophalen bestelling', selecteer de bestelling met de kaartservicecode en klik op 'Akkoord'
Stap 4: Koppel de OV-chipkaart in Mijn NS:
  • Ga naar Mijn NS en klik in het menu op ‘OV-chipkaart koppelen'
  • Klik daarna weer op 'OV-chipkaart koppelen' en vul het nummer van uw OV-chipkaart en kaartservicecode in
  • Klik op 'bevestigen'
Stap 5: Om reisgegevens in te zien, klik in het menu op 'Mijn Producten', en daarna in het overzicht op 'aanmelden inzien reisgegevens'.

Hoe kan ik mijn reisgegevens inzien op Mijn NS?
Behalve bij de kaartautomaat en Mijn OV-chipkaart, kun je ook via Mijn NS jouw reistransacties inzien. Zodra je jouw kaart hebt gekoppeld, kun jejouw reizen gemaakt bij NS inzien. Dit kan tot 18 maanden in het verleden. In Mijn NS kun je bij de reishistorie de periode aangeven waarvan je de historie wil zien. Deze periode staat standaard op de afgelopen 30 dagen. Je kunt zelf een andere periode selecteren, of met de link ‘Uitgebreid zoeken’ op datum en traject specifieker zoeken.

Ik heb problemen met Mijn NS.
Afhankelijk van waar het probleem zich voordoet, zijn er enkele oplossingen mogelijk:

Bij het aanmaken van je account
Krijg je de melding ‘Uw e-mailadres is al in gebruik’? Dan is er in Mijn NS al een account bekend met dit e-mailadres. Mogelijk is het wel jouw account en ben je het wachtwoord vergeten. Gebruik dan de 'wachtwoord vergeten'-functie, of neem contact op met NS Klantenservice, zodat wij kunnen checken wat er mis gaat.

Bij het inloggen
Ben je het wachtwoord vergeten? Op het Mijn NS Inlogscherm staat een link 'Wachtwoord vergeten'. Als je daarop klikt, kun je jouw e-mailadres invullen. Wij sturen dan een link naar het opgegeven e-mailadres. Via deze link kun je opnieuw een wachtwoord aanmaken. Ben je de gebruikersnaam vergeten? Deze is gelijk aan het e-mailadres.

Lukt het niet om in te loggen met je inloggegevens? Wanneer de gebruikersnaam en/of het wachtwoord niet wordt herkend bij het inloggen op Mijn NS, kan dit de volgende oorzaken hebben:
  • Je hebt een typefout gemaakt in de gebruikersnaam en/of het wachtwoord
  • Je hebt Capslock aanstaan, waardoor het wachtwoord onbedoeld in hoofdletters of kleine letters wordt ingevoerd
  • Je hebt een Mijn NS-account aangevraagd en een brief ontvangen, maar de code uit deze brief nog niet gebruikt. Deze code moet je binnen 14 dagen invoeren via www.ns.nl/selfservice anders verloopt je account. In dat geval moet je een nieuw account aanvragen
  • Je hebt een Mijn NS-account aangevraagd, maar niet binnen 3 dagen de link aangeklikt die je per e-mail hebt ontvangen en waarmee je het account activeert. Het account komt dan automatisch te vervallen. Vraag een nieuw account aan.
  • Het systeem is in onderhoud, waardoor inloggen tijdelijk niet mogelijk is. Deze melding verschijnt ook op het scherm. Probeer het op een later tijdstip opnieuw.

Bij het inzien van mijn reisgegevens
Controleer of je meerdere OV-chipkaarten hebt gekoppeld aan je account. Dit kan namelijk van invloed zijn op het inzien van je reisgegevens. Mocht dit inderdaad het geval zijn en je gebruikt nog maar één kaart, dan kun je de andere kaart via het kopje ‘Mijn Producten’ uit je Mijn NS-account verwijderen. Een andere optie is de optie ‘Afmelden inzien reisgegevens’ aanklikken en het vervolgens weer opnieuw aan te melden. Lukt dit ook niet? Bel dan even met onze Klantenservice.

Ik wil mijn gegevens wijzigen.
Het is mogelijk om via Mijn NS je persoonlijke gegevens te wijzigen. Volg dan deze stappen:
Stap 1: Ga na het inloggen naar ‘Mijn gegevens’. Rechts worden de inloggegevens en persoonsgegevens getoond. Verder naar beneden worden de voorkeursinstellingen van de ‘interesses’ en ‘permissies’ getoond.
Stap 2: Bij ‘Interesses en Permissies’ kun je een aantal voorkeuren aan- of uitzetten door bij de onderwerpen of instellingen vinkjes te plaatsen of te verwijderen.
Stap 3: Na het instellen of wijzigen klik je op ‘Opslaan’.
De gegevens die je nu hebt gewijzigd, worden ook verwerkt in de systemen bij NS.

Ik kan het rekeningnummer niet wijzigen.
Houd er rekening mee dat alleen de contracthouder een rekeningnummer in Mijn NS kan wijzigen. Dit betekent dat er alleen een wijziging kan worden gedaan vanuit de Mijn NS dat gekoppeld is aan het e-mailadres dat ook is gekoppeld aan het abonnement.

Er zit een verschil tussen het saldo op de kaartautomaat en het saldo op Mijn NS. Hoe kan dat?
De kaartautomaat leest het actuele saldo van de kaart. De informatie in Mijn NS is niet actueel: recent gemaakte reizen zijn hier nog niet verwerkt. De NS heeft bovendien alleen de saldogegevens van de laatste transactie bij de NS. Als je na jouw reis met NS dus bij een bij een andere vervoerder reist, dan zal er sowieso een verschil in saldo te zien zijn.

Volgens Mijn NS heb ik niet heb in- of uitgecheckt. Dit klopt niet.
De informatie in Mijn NS wordt niet direct bijgewerkt. Wacht daarom 24 uur en controleer het dan nogmaals.

Kan ik een melding krijgen zodra mijn factuur klaarstaat?
Dit is niet mogelijk. De factuur komt elke maand rond de zelfde dag op Mijn NS klaar te staan. Je dient dit zelf bij te houden.

Kan ik een Mijn NS-account verwijderen?
Dat kan via Klantenservice.

Kan ik mijn abonnement beëindigen via Mijn NS?
Dit is niet mogelijk. Je kunt je abonnement wel via Facebook, Twitter en Live Chat online opzeggen, of telefonisch, schriftelijk of e-mail.

Tot wanneer zijn mijn claims zichtbaar in Mijn NS?
Je claims worden tot drie maanden na reisdatum bewaard in Mijn NS.

Ik heb een abonnement besteld, maar mijn bestelling is niet zichtbaar in Mijn NS.
Controleer of je een e-mail hebt gehad waarin de bestelling wordt bevestigd. Zo niet, kijk dan ook of je wel hebt betaald. Het kan enkele dagen duren voordat de bestelling is verwerkt bij NS. Dit staat overigens los van wanneer je het abonnement kunt gebruiken.

18 reacties

Badge +3
Zodra je jouw kaart hebt gekoppeld, kun je vanaf dat moment jouw reizen gemaakt bij NS inzien. Het is niet mogelijk via deze weg (...) reizen met terugwerkende kracht in te zien.
Klopt dit wel? Ik dacht juist dat het via Mijn NS wel mogelijk was reizen in te zien die gemaakt zijn voor het maken van het account. Bij Mijn OV-chipkaart bestond deze beperking wel, maar die is recent opgeheven.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het nagevraagd en zal mijn Q&A hierop aanpassen.
Hallo, ik zou graag op mijnNS en OV chipkaart mijn achternaam willen wijzigen, maar dit kan ik niet via mijnNS als ik in mijn gegevens zit. Hoe kan ik dit doorgeven?
Dat gaat niet omdat je daarmee ook contractgegevens gaat wijzigen. Je zukt even direct met de klantenservice contact op moeten nemen. Dit kan via 030-7515155. Ook via twitter/facebook of livechat zijn reacties snel.
Ik kom via de app mijn NS-account niet in omdat hij mijn wachtwoord niet herkent.Ik heb hem al 2 keer veranderd maar ik blijf met alle wachtwoorden hetzelfde probleem houden.
Dat is vervelend om te lezen Dave1977! Zorg je er ook voor dat je eerst handmatig uitlogt in de app en dan na het wijzigen van je wachtwoord opnieuw inlogt met het nieuwe wachtwoord?

Dan doe ik het ook maar even een keer als nieuw topic:

Sinds vanmorgen probeer ik een nieuw Trajectvrij-abonnement te kopen, voor op mijn aan mijn account gekoppelde kaart. Precies zoals ik dat al veel vaker heb gedaan.

Vanmorgen heb ik dat tevergeefs geprobeerd via verschillende browsers op mijn telefoon. De website is te breed voor mijn scherm, waardoor ik steeds heen en weer moet schuiven om alles te lezen en de “verder”-knop uberhaupt te zien. De website is dus niet “mobile friendly”.

Thuis nog maar eens geprobeerd met een PC met twee verschillende browsers, met en zonder privacy-beveiliging. Geen verschil.

Na inloggen op Mijn NS verschijnt slechts de footer van de site, en geen enkel gegeven van mij: geen reishistorie, geen producten, geen links of knoppen om daar te komen. (Update: net kwam er na een tijdje ineens een foutmelding. De keer daarop weer niet.)

De enige mogelijkheid is doorklikken naar de algemene Abonnementen-pagina, waar je eerst door een heleboel reclame voor NS Flex moet scrollen (wat niet kan voor Trajectvrij), waarna je in lichtgrijs een knop krijgt voor de klassieke abonnementen. Dan krijg ik een aantal lege formulieren, waarbij ik al mijn gegevens moet invoeren, inclusief het nummer van mijn OV-chipkaart, hoewel die al jaren aan mijn account gekoppeld is. Dat klopt dus niet, dus die weg heb ik niet verder gevolgd.

Het is niet mogelijk om een Trajectvrij-abonnement bij een automaat of bij een loket te kopen: de enige mogelijkheid is via de website. Dat heb ik nog nagevraagd bij het loket op het station.

@NS: Wanneer kan ik weer gebruik maken van Mijn NS?

Mijn NS heeft op dit moment last van de storing binnen onze systemen, dan4114. De ervaringen die je nu hebt zullen niet representatief zijn voor de normale situatie maar zijn uitermate vervelend. Helaas kunnen wij het ook niet voor je oplossen omdat ook onze kant van de systemen niet werkt. Het later opnieuw proberen is helaas de enige oplossing. 

Hallo, 

 

ik wil een oude rekening betalen. ik moest dit voor .. september (ik weet de exacte datum niet meer.) brief kwijt geraakt  

Ik heb Corona en ben hardstikke ziek. Kan ik uitstel krijgen?? 
Ik kon hier niks aan doen. 

mvg

Reputatie 7
Badge +4

Neem contact op met Klantenservice. Uitstel wordt doorgaans niet verleend maar het is op dit moment niet helder hoe het in uw geval zit. Dat beoordelen we ook niet. We zijn een reizigersforum en kunnen niet bij de administratie.

Waarom kunnen kosten die onterecht in rekening worden gebracht niet direct gecorrigeerd worden maar pas als de factuur is opgemaakt!? Dit vind ik echt te gek voor woorden en zie dat graag opgelost!

Waarom kunnen kosten die onterecht in rekening worden gebracht niet direct gecorrigeerd worden maar pas als de factuur is opgemaakt!? Dit vind ik echt te gek voor woorden en zie dat graag opgelost!

Dit is afhankelijk van de betreffende correctie. Als het om een gemiste in- of uitcheck gaat, dan kan je die het beste via Uitcheckgemist indienen.

Badge +3

Waarom kunnen kosten die onterecht in rekening worden gebracht niet direct gecorrigeerd worden maar pas als de factuur is opgemaakt!? Dit vind ik echt te gek voor woorden en zie dat graag opgelost!

Zijn al veel topics over.

Een eenmaal aangemaakte factuur voor een bedrag dat NS van je wil hebben, om welke reden dan ook -terecht of onterecht- waarbij jijzelf ook geld tegoed hebt van NS kan niet gecorrigeerd/vereffend worden!

Die factuur moet je dus eerst betalen en daarna komt restiutie pas aan de orde, zelfs al moet je 10 euro betalen terwijl je 100 euro terug moet krijgen. En ja, er is een (archief) topic waar het over bijna 1000 euro ging, De aanhouder wint!

Te gek voor woorden, volledig mee eens. Zelfs de Belastingdienst of energiebedrijven lukt zoiets simpels.

Als mijn maandelijkse termijnbedrag 100 eruo is en ik (wegens de jaarrekening) 250 euro terug krijg, dan krijg ik gewoon 150 euro terug. Die laatste termijn hoef ik dan niet te betalen. Simpel toch?

Nou ja, voor wat leesvoer zie https://community.ns.nl/search?q=vereffenen

Het kan overigens wél wanneer het hele bedrag van een ‘factuur’ (als bijv. een onterecht uitgeschreven UvB) kwijtgescholden wordt.

Eventuele (dreig)brieven mag je dan verscheuren, want die ‘factuur’ bestaat niet meer.en klaar.

Maar als er openstaande bedragen/facturen zijn houdt het bij NS daar op, dus eerst betalen graag :rolling_eyes:

Waarom kunnen kosten die onterecht in rekening worden gebracht niet direct gecorrigeerd worden maar pas als de factuur is opgemaakt!? Dit vind ik echt te gek voor woorden en zie dat graag opgelost!

Dit is afhankelijk van de betreffende correctie. Als het om een gemiste in- of uitcheck gaat, dan kan je die het beste via Uitcheckgemist indienen.

Het gaat niet om gemiste uitcheck maar op kosten die bij in/uitcheck staat terwijl die bij mijn weekend abonnement hoort 

Waarom kunnen kosten die onterecht in rekening worden gebracht niet direct gecorrigeerd worden maar pas als de factuur is opgemaakt!? Dit vind ik echt te gek voor woorden en zie dat graag opgelost!

Zijn al veel topics over.

Een eenmaal aangemaakte factuur voor een bedrag dat NS van je wil hebben, om welke reden dan ook -terecht of onterecht- waarbij jijzelf ook geld tegoed hebt van NS kan niet gecorrigeerd/vereffend worden!

Die factuur moet je dus eerst betalen en daarna komt restiutie pas aan de orde, zelfs al moet je 10 euro betalen terwijl je 100 euro terug moet krijgen. En ja, er is een (archief) topic waar het over bijna 1000 euro ging, De aanhouder wint!

Te gek voor woorden, volledig mee eens. Zelfs de Belastingdienst of energiebedrijven lukt zoiets simpels.

Als mijn maandelijkse termijnbedrag 100 eruo is en ik (wegens de jaarrekening) 250 euro terug krijg, dan krijg ik gewoon 150 euro terug. Die laatste termijn hoef ik dan niet te betalen. Simpel toch?

Nou ja, voor wat leesvoer zie https://community.ns.nl/search?q=vereffenen

Het kan overigens wél wanneer het hele bedrag van een ‘factuur’ (als bijv. een onterecht uitgeschreven UvB) kwijtgescholden wordt.

Eventuele (dreig)brieven mag je dan verscheuren, want die ‘factuur’ bestaat niet meer.en klaar.

Maar als er openstaande bedragen/facturen zijn houdt het bij NS daar op, dus eerst betalen graag :rolling_eyes:

De factuur is nog niet eens gemaakt, die wordt einde van de maand pas gemaakt. Lijkt me sterk dat ze dit niet kunnen aanpassen, maar de medewerker met wie ik contact heb gehad had er ook niet veel zin in. Heb aangegeven geen aanpassing geen incasso, is vaker gebeurt helaas onterechte kosten en ben er nu wel klaar mee 

Reputatie 6
Badge +2

Hi MirandaG!
Als je met een NS Flex abonnement reist, kunnen we de recent gemaakte reizen niet direct inzien en/of corrigeren. Het kan een aantal dagen duren voordat deze reizen verwerkt zijn. Mocht het bijna de factuurdatum zijn, kan het zijn dat we je vragen om even de factuur af te wachten zodat we hierna de kosten kunnen corrigeren en je het bedrag kan terug ontvangen op de eerst volgende factuur. Ik adviseer je om toch nog even contact op te nemen met onze klantenservice zodat ze kunnen kijken of de kosten al te corrigeren zijn voordat de factuur aangemaakt gaat worden.

Hi MirandaG!
Als je met een NS Flex abonnement reist, kunnen we de recent gemaakte reizen niet direct inzien en/of corrigeren. Het kan een aantal dagen duren voordat deze reizen verwerkt zijn. Mocht het bijna de factuurdatum zijn, kan het zijn dat we je vragen om even de factuur af te wachten zodat we hierna de kosten kunnen corrigeren en je het bedrag kan terug ontvangen op de eerst volgende factuur. Ik adviseer je om toch nog even contact op te nemen met onze klantenservice zodat ze kunnen kijken of de kosten al te corrigeren zijn voordat de factuur aangemaakt gaat worden.

Volgens mij heeft TS contact gehad met de klantenservice en die wil haar niet helpen. Waarom dan nu het advies nogmaals contact op te nemen met de klantenservice? Is er willekeur bij de klantenservice of ze een reiziger met zo'n verzoek helpen en heeft het daarom zin om het gewoon een tweede keer te proberen?

Badge +3

Als er voor treinreizen met Weekend Vrij kosten verschijnen in je Reisoverzicht dan kan de Klantenservice die natuurlijk ook inzien, en meteen corrigeren als die onterecht zijn.

Soms zijn ze ook terecht, bijvoorbeeld op vrijdagavond waar voorafgaand aan een incheck er minder dan 35 minuten geleden nog gereisd is (in de spits).

Als er transacties nog niet verwerkt zijn dan zal de reis als incompleet in je Reishistorie staan (in/uitcheck gemist), maar dat is hier dus niet aan de orde.

Reageer