beantwoord

verwijderde OV chipkaart kan ik niet meer terugplaatsen bij mijn NS

• 5 juni 2018
  • 6 reacties
  • 125 Bekeken

Goedemiddag.

Voor belastingdienst moet ik de reishistorie 2016 van mijn oude OV persoonlijk chipkaart produceren. IN 2016 reisde ik met een andere kaart, die ik verloren ben. Nadat ik een nieuwe persoonlijke OVchipkaart had ontvangen heb ik de oude kaart uit mijn account verwijderd, om verwarring te voorkomen.
Om de reishistorie van de eerdere kaart weer in te kunnen zien heb ik al contact gehad met de NS klantenservice (mw. T. Grootsveld) en ze zei dat ik de verwijderde kaart weer opnieuw aan mijn account kon toevoegen waarna de reishistorie ook weer zichtbaar is.
Op de oude kaart staat een geldigheids datum 31/12/2029.
Deze datum is niet aan te kiezen als je geldigheids datum in wilt voeren. Er komt dan de volgende melding "kaarten die verlopen na 6 jaar in de toekomst kunt u niet koppelen". Hoe is dit op te lossen want ik heb de reishistorie toch echt nodig!

groeten,
TjoanNio
icon

Beste antwoord door Nathan NS 5 juni 2018, 14:29

Hallo tjoannio en welkom bij onze community!

Het is niet leuk dat jij je reishistorie van 2016 niet hebt kunnen achterhalen. Echter gaat dit helaas ook niet meer lukken gezien wij je reishistorie 18 maanden bewaren. Vreemd dat er is geadviseerd om je kaart opnieuw te koppelen. Dit kan namelijk niet als je niet meer in het bezit bent van de OV-chipkaart. 31/12/2029 kan niet de einddatum zijn van je OV-chipkaart, omdat deze 5 jaar geldig kan zijn. Deze datum staat op de kaart.
Mocht je met een abonnement hebben gereisd, dan komt dit (sinds 2016) automatisch terecht bij de Belastingdienst en hoef je geen OV-verklaring meer aan te vragen. Dit gaat allemaal automatisch! Zie deze link.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Hallo tjoannio en welkom bij onze community!

Het is niet leuk dat jij je reishistorie van 2016 niet hebt kunnen achterhalen. Echter gaat dit helaas ook niet meer lukken gezien wij je reishistorie 18 maanden bewaren. Vreemd dat er is geadviseerd om je kaart opnieuw te koppelen. Dit kan namelijk niet als je niet meer in het bezit bent van de OV-chipkaart. 31/12/2029 kan niet de einddatum zijn van je OV-chipkaart, omdat deze 5 jaar geldig kan zijn. Deze datum staat op de kaart.
Mocht je met een abonnement hebben gereisd, dan komt dit (sinds 2016) automatisch terecht bij de Belastingdienst en hoef je geen OV-verklaring meer aan te vragen. Dit gaat allemaal automatisch! Zie deze link.
Badge +3
Gelukkig heb jij de reisgegevens niet meer nodig voor de belastingdienst.
Vanaf 2016 worden alle reisgegevens bewaard bij de belastingdienst en hoef je geen OV-verklaring meer aan te vragen.

NS geeft de gegevens van abonnementhouders door aan de Belastingdienst. Reisgegevens, als in: transacties van individuele reizen, worden niet aan de Belastingdienst overhandigd, laat staan door de Belastingdienst bewaard.

Reizigers die bijvorbeeld geen abonnement hadden, of die reisden met een abonnement dat geen recht gaf op vrij reizen, moeten wel kunnen aantonen dat zij gereisd hebben om in aanmerking te komen voor de reisaftrek openbaar vervoer. Bij de bewering dat de reisgegevens niet meer nodig zijn voor de Belastingdienst, kunnen dus nog wel wat kanttekeningen worden geplaatst.
Goed punt, Tochjo! Ik zal het antwoord van Nathan even aanpassen.
Badge +3
De einddatum van een OV-chip Mobiel is standaard 31-12-2029, maar kan inderdaad nog steeds niet gekoppeld worden in Mijn NS. Bij Mijn OV-chip lukt het wel.

Vraag ik me dan wel af hoe je die datum ook op een (verloren) kaart krijgt gezet 🤔
Goedemorgen en hartelijk dank voor alle reacties! Ik heb weer wat geleerd want ik wist niet dat NS de reishistorie van haar klanten alleen maar tot 2 jaar in het verleden bewaarde.

Intussen heeft de financieel administratief medewerkster van mijn werk, de destijds via mail verzonden OV reishistorie op één maand na terug kunnen vinden, dus het is toch nog opgelost. Voor maand die ontbreekt heb ik een kopie van mijn salarisstrook ingediend: daar staat op hoeveel dagen er gewerkt (en dus: gereisd met OV) zijn.
Fijn dat het toch nog is opgelost, tjoannio 🙂

Reageer