beantwoord

Waarom afwijkende info binnen Mijn NS? Wel check-in/uit, niet in reishistorie


Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Een treinreis die ik afgelopen zaterdag 2 april begin van de avond maakte zie ik in Mijn NS wel op de startpagina terug onder “Laatste check-in of check-uit met NS” (ingecheckt om 19:07u) staan, maar niet in de reishistorie. Ik weet dat de reishistorie niet onmiddellijk beschikbaar is, maar het vreemde is dat ik daar wél de latere terugreis diezelfde zaterdagavond zie en ook mijn vergeefse reispoging op de storings-zondag. Hoe kan dit en wanneer zou mijn reishistorie wel volledig moeten zijn?

icon

Beste antwoord door Robert B 5 April 2022, 21:40

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6

Hey egh. Welkom bij de NS Community. Dat is wat bijzonder. Ik ga er van uit dat dit alsnog te zien is met de tijd, maar je kunt altijd contact opzoeken met onze Klantenservice als je dit na wilt laten kijken. 

Reputatie 5

Beste Daniël,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie! Ik vind “met de tijd” wat weinig concreet. Hoeveel dagen mag het maximaal duren voordat een transactie daadwerkelijk in de reishistorie op Mijn NS verschijnt?

Egh

Badge +3

Als het om een (complete, dus in/uitgecheckte) reis met NS is dan is dat de volgende dag bij NS Flex, met de juiste prijs erbij natuurlijk.

Mijn NS toont inderdaad supersnel je laatste transacties bij NS, maar kan nog geen ‘reis’ van maken omdat het niet bekend is of je nog verder gereisd bent met andere treinvervoerders.

Maak er voor het gemak een dag of twee van, dan zou het goed moeten staan.

Opvallend (n.a.v. reactie van @Daniël NS hieronder) is dat mijn busreizen met Bravo/Connexxion/Hermes hetzelfde gedrag vertonen, die staan vrijwel direct bij laatste transacties, maar de rit/reis komt een dag later (met prijs) in mijn Reishistorie.

Zolang het om trein/tram/metro gaat kan je in principe een dag (of twee) aanhouden, bij (buurt)busjes kan het inderdaad veel langer duren.

Reputatie 6

Ritten die je bij oNS gemaakt hebt zie je vrijwel meteen dezelfde dag nog. Robert B heeft wel gelijk dat het soms een dag kan duren. Als dit een rit was bij een andere vervoerder dan kan dit enkele dagen duren, op het langste termijn is dit ongeveer 5 dagen. 

Reputatie 5

Dank voor beide reacties. Het betrof reizen alleen per NS op mijn Weekend Vrij-abonnement (flex). Van de heenreis zie ik dus wél alle momenten dat de chipkaart is gescand, dus inchecken (19:07u) en uitchecken (21:50u) en in het transactieoverzicht op de kaartautomaat is zelfs te zien dat ik onderweg 2x door een conducteur werd gecontroleerd. Maar gek genoeg ontbreekt nu drie dagen later nog steeds die reis in mijn Reishistorie.

Frappant is dat mijn terugreis diezelfde zaterdagavond laat (eveneens per NS) dus wel gewoon in de Reishistorie staat.

Bestaat er nog een kans dat de heenreis toch nog automatisch zal worden aangevuld, of moet ik contact zoeken met de klantenservice?

Reputatie 5

PS: misschien heeft het ermee te maken dat ik voordat ik mijn reis begon ook al even kort door de poortjes van het vertrekstation was gegaan? Die ‘loze’ incheck en uitcheck op hetzelfde station zie ik namelijk wel in de reishistorie. Ik had 18:53u ook al ingecheckt en toen enkele minuten later weer uitgecheckt omdat ik ineens besefte dat ik mijn fiets niet op slot had gezet...

Badge +3

Dat maakt niet uit, een incheck op je vertrekstation wordt compleet geannuleerd door de uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten, en daarmee een ‘passage’ en telt niet mee als (onderdeel van) een reis.

Voor je Reishistorie, geduld dus totdat de (al lang bekende) transacties verwerkt zijn. Vreemd dat het soms langer dan een dag moet duren, maar als het veel langer duurt komen ze soms ook niet op je factuur 😅

Reputatie 5

Een factuur verwacht ik sowieso niet, ik reisde met een Weekend Vrij-abonnement :-) De voornaamste reden dat dit gat in mijn Reishistorie nu opvalt is dat ik helaas vertraging opliep en toen onderweg een overstap miste, waarvoor ik dus een claim wil indienen (had ik de fiets maar meteen goed op slot gezet, dan was ik met een trein eerder op pad gegaan en was er niets aan de hand geweest)

Reputatie 5

Nu inmiddels donderdagmiddag is mijn ene bewuste reis van zaterdagavond nog altijd niet in mijn Reishistorie te vinden. Ik lees nu ook een ander topic van vanochtend, waarin Seatijger ook al opmerkt sommige reizen te missen. Gaat er wellicht toch ergens bij NS iets mis?!

Reputatie 5

Update: vanochtend (vrijdag) zie ik de bewuste reis van zaterdag toch eindelijk in mijn Reishistorie staan. Kennelijk gebeurt er toch op de achtergrond nog van alles in de systemen, ook voor een eenvoudige reis van NS-station A naar NS-station B. Het heeft dus ruim vijf dagen geduurd voordat de Reishistorie werd aangevuld.

 

Mijn tip aan NS zou zijn duidelijk aan te geven in Mijn NS hoe lang het kan/mag duren voordat de Reishistorie definitief is.

Fijn dat de reis er tussen staat. Het kan uiterlijk tot 5 werkdagen duren. Onze eigen reizen zijn vaak eerder zichtbaar vanwege het feit dat we niet op gegevens van andere vervoerders hoeven te wachten.

Reputatie 5

Beste Erryt, misschien een goed idee die kennelijke officiële termijn van 5 werkdagen ook duidelijk te melden op de Mijn NS-pagina? Nu moest ik een forum doorspitten en uiteindelijk zelf dit topic plaatsen om hier achter te komen, terwijl het schijnbaar bij NS wel bekend is dat het soms zo lang kan duren.

Voor de duidelijkheid: er ontbrak in mijn Reishistorie dus 5 dagen lang 1 specifieke reis puur met NS, terwijl ik wél vrijwel meteen een latere reis puur met NS in die Reishistorie zag staan. Dat is verwarrend.

 

PS: dat collega Daniël eerder in dit topic ook niet van die 5 werkdagen af wist, illustreert ook dat dit zelfs binnen NS onduidelijk is

Ik zal je suggestie doorzetten om dit te vermelden. Ik lees dat mijn collega Daniel hier ook de indicatie van 5 dagen gaf.

Reputatie 5

Ritten die je bij oNS gemaakt hebt zie je vrijwel meteen dezelfde dag nog. Robert B heeft wel gelijk dat het soms een dag kan duren. Als dit een rit was bij een andere vervoerder dan kan dit enkele dagen duren, op het langste termijn is dit ongeveer 5 dagen. 

 

Collega Daniël schreef dat het bij een rit met NS “soms een dag” kan duren. Hij noemde “ongeveer 5 dagen” in het geval het een rit met een andere vervoerder betreft.

Maar bij mij heeft de registratie van de reis louter en alleen per NS dus ook 5 dagen geduurd.

reishistorie is bij mij ook een probleem. Eerder was slechts een paar dagen van de maand februari te zien. Dit is opgelost door account te verwijderen en weer opnieuw aan te melden. Nu is de reishistorie over de maand maart weer/nog steeds onvolledig. Reis die wel volledig op mijn factuur staat, staat niet op mijn overzicht reishistorie. 

Reputatie 5

Dit wat oudere topic haal ik nog even weer omhoog, want momenteel zit ik wederom met een probleem wat betreft ontbrekende gegevens in mijn reishistorie. Op 31 juli reisde ik van Almelo naar Amsterdam Amstel. De inchecktijd staat keurig vermeld, maar de uitchecktijd niet. Even zo min zie ik bij deze reis de vervoerder en de reisklasse staan.

 

Merkwaardig is dat wanneer ik de transacties van de chipkaart bekijk er wél gewoon geregistreerd werd dat ik om 23:04 bij NS heb uitgecheckt. Overige (latere) reizen zijn ook gewoon normaal met alle gegevens zichtbaar.

Is dit weer een geval van geduld hebben en wachten totdat de reishistorie in het account wordt aangevuld? Zo ja, wanneer kan ik uiterlijk verwachten dat de reishistorie wél correct getoond wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Klinkt als hetzelfde probleem van een ander forumlid. Daar is nog steeds geen sluitend antwoord op gekomen, behalve dat de IT-afdeling ervan afweet en ermee bezig is.

Reputatie 5

Klinkt als hetzelfde probleem van een ander forumlid. Daar is nog steeds geen sluitend antwoord op gekomen, behalve dat de IT-afdeling ervan afweet en ermee bezig is.

Waarempel, dat is inderdaad precies wat er bij mij ook is gebeurd! Ik lees dat dit probleem bij andere reizigers ook optrad bij een reis waarbij ze onderweg zijn gecontroleerd. Dat had ik dus ook op die betreffende reis van Almelo naar A’dam Amstel; volgens het transactieoverzicht was dat om 21:26u.

Goh, nou, dit heb ik ook. 

Ik wacht al een week op het registreren van mijn reis. Want ik wil graag mijn geld terug vragen omdat ik 5 !!! uur vertraging had.

Nu is de incheck wel geregistreerd en staat er doodleuk dat ik niet uitgecheckt heb. Dat is fysiek onmogelijk omdat je op het uitcheckstation wel door de poortjes moet. Op ov-chipkaart.nl staat de reis wel volledig geregistreerd. 

Ik sta inmiddels telefonisch in de wacht bij NS (19 minuten as we speak) en de chat. De eerste chat gaf doodleuk aan dat ik online geld terug moet vragen maar dat gaat dus niet.

Een klacht indienen kan ook niet als je niet in contact komt met NS. Nee ik heb geen facebook en twitter. Ik ben zo boos. Maar kan het nergens kwijt. 

 

Hoi AV207 en welkom bij onze Community.

Allereerst mijn excuses voor de forse vertraging die je hebt opgelopen. Het komt helaas zo nu en dan voor dat een reis aan onze kant wat langer de tijd nodig heeft om te worden verwerkt. Dit kan de Klantenservice helaas niet versnellen. Ik begrijp dat dat frustrerend is.

Als het doel is om een claim in te dienen voor Geld Terug bij Vertraging, dan kan dat ook zonder Mijn NS via dit formulier. Een claim indienen kan tot drie maanden na de reisdatum, dus ik verwacht dat dat goed komt.

Reputatie 5

Door de nieuwe notificaties van mijn topic ben ik nog eens gaan kijken naar die reis van 31 juli 2022 die bij mij destijds onvolledig bleef. Dat is nu (16 april 2023) nog steeds zo. De status is dus na 8,5 maand nog steeds dat ik wel op Amsterdam Amstel ben uitgecheckt, maar zonder een tijdstip en met de verkeerde reisklasse genoteerd… ! Het is dus allesbehalve zo dat dit soort zaken “met de tijd” op de achtergrond vanzelf nog door NS worden gecorrigeerd.

Reputatie 5

Inderdaad. Dit verschijnsel blijft regelmatig voorkomen en wordt zeker niet na een tijdje door het systeem vanzelf opgelost. Nog maar een die ik net tegen kwam voor het maken van een reiskostendeclaratie:

 

 

Maar gelukkig zie ik in de reisgegevens op OV-Chipkaart dat ik wel netjes ben uitgecheckt in Arnhem, hoe kom ik immers anders legaal door de poortjes 🙄:

 

 

De opmerking in Mijn NS ‘omdat je geen geld hebt betaald voor deze reis’ vat ik dan maar niet op als een affront (want ik betaal toch echt een hoop geld voor mijn 1e klas abonnement).

Helaas blijft MijnNS dus onbetrouwbaar voor een compleet overzicht van je treinreizen.

Reageer