beantwoord

Wel uitgecheckt, maar in Mijn NS staat van niet

Reputatie 1
Ik hou tegenwoordig noodgedwongen handmatig bij of ik wel of niet heb uitgecheckt, want het gaat steeds niet goed. Door bewust een kruisje op mijn lijstje te zetten weet ik zeker dat ik heb in- en uitgecheckt.

Ik heb dus ruim een uur geleden uitgecheckt mét piep en bericht op het schermpje op Den Haag Laan van NOI (24 juli, 11:15u). Nu staat er alsnog bij mijn reistransacties dat ik niet heb uitgecheckt! Is de registratie op Mijn NS real time, of loopt het achter? Ik heb mijn 3x herstellen blijkbaar al verspeeld. Is er misschien een storing op NOI bij de paaltjes? Hij piepte wel én er stond uitgecheckt Traject Vrij.
icon

Beste antwoord door Inge NS 24 juli 2014, 18:34

De gegevens kunnen tot 24 uur na de gemaakte reis nog worden aangepast in het systeem. Ik wil je daarom vragen om nog even af te wachten. Wellicht wordt de check-uit nog bijgewerkt in je reishistorie. Mocht dat niet het geval zijn, dan mag je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, rekeningnummer + tenaamstelling. Ik kan dan kijken of je alsnog voor coulance in aanmerking komt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Transacties worden niet direct verwerkt. Dit kan tot 24 uur duren.
Reputatie 1
Transacties worden niet direct verwerkt. Dit kan tot 24 uur duren. Dat dacht ik ook, maar mijn checkin van 10:24 is al wel verwerkt!
Badge +3
In- en uitchecken zijn twee verschillende transacties. Het is niet opvallend dat de ene al wel verwerkt is en de andere niet.
Reputatie 1
In- en uitchecken zijn twee verschillende transacties. Het is niet opvallend dat de ene al wel verwerkt is en de andere niet.
Ik ben geen techneut, maar ik zie niet in waarom een checkin sneller verwerkt zou zijn dan een checkout. Nou ja, hopen maar dat het goed is gegaan.
Ik ben geen techneut, maar ik zie niet in waarom een checkin sneller verwerkt zou zijn dan een checkout. Nou ja, hopen maar dat het goed is gegaan.

Volgens mij worden transacties periodiek batchgewijs verstuurd naar het systeem. Je check-in is dus (toevallig) snel verzonden.
Badge +3
Het lijkt me niet gek dat transacties in chronologische volgorde verwerkt worden. Omdat het inchecken eerder plaatsgevonden heeft, is die transactie dus eerder verwerkt.
Reputatie 1
Het lijkt me niet gek dat transacties in chronologische volgorde verwerkt worden. Omdat het inchecken eerder plaatsgevonden heeft, is die transactie dus eerder verwerkt.

Gut, zou je denken? Ik ben niet helemaal gek hoor.

Ik heb geprobeerd mijn verhaal kort te schetsen, maar voor jouw informatie zal ik de details ook maar melden. Checkin van 10:24u heb ik online gecontroleerd om 11:30u (een uur later). Checkout van 11:15u heb ik online gecontroleerd om 13:00u (ruim een uur later). Vandaar mijn vraag. Maar het zal dus wel in batches zoals theofiel aangeeft. Het is dat ik nu zelf een lijstje bijhoudt, want ik kan me dus absoluut niet herinneren of ik wel of niet uit heb gecheckt.
Ik denk dat theofiel gelijk heeft. Kennelijk zijn de gegevens van het incheckpunt al wel verwerkt en die van het uitcheckpunt nog niet. Het zou (in een ander geval) ook best kunnen dat de gegevens van het uitcheckpunt toevallig eerder worden doorgestuurd dan die van het incheckpunt. Als het geheel niet direct gesynchroniseerd wordt, ligt het niet voor de hand dat transacties altijd chronologisch verwerkt worden.

Overigens zou de kaartautomaat wel direct moeten kunnen tonen of er volgens de gegevens op de kaart zelf is uitgecheckt.
De kaartautomaat is inderdaad de enige officiële manier om direct en met 100 procent zekerheid te kunnen controleren of je bent ingecheckt.
Als je beschikt over een chiplezer (bijvoorbeeld omdat je telefoon of tablet nfc ondersteunt) zijn er ook officieuze apps die je kaart schijnen te kunnen uitlezen. Ik denk dat dat op dit moment de beste oplossing voor je is.
Reputatie 1
De kaartautomaat is inderdaad de enige officiële manier om direct en met 100 procent zekerheid te kunnen controleren of je bent ingecheckt.
Als je beschikt over een chiplezer (bijvoorbeeld omdat je telefoon of tablet nfc ondersteunt) zijn er ook officieuze apps die je kaart schijnen te kunnen uitlezen. Ik denk dat dat op dit moment de beste oplossing voor je is.
Ja, maar dat is dus mijn punt; ik houd dus handmatig bij of ik heb uitgecheckt; alleen als er uitgecheckt Traject Vrij op het paaltje stond schrijf ik 'm op als correct 100% zeker uitgecheckt. Als ik vergeten ben er op te letten dus niet. Nou ja, het zal inderdaad nog wel niet verwerkt zijn. Straks maar weer even kijken.

Nou, ... niet helemaal. Als er om wat voor reden dan ook een verschil ontstaat tussen de gegevens op de kaart en de gegevens die de in- en uitcheckpunten verzamelen, zijn de laatstgenoemde gegevens leidend. Vermoedelijk gaat het in dat soort gevallen dan meestal om een storing, maar het uitgangspunt van TLS is natuurlijk dat er dan waarschijnlijk sprake is van fraude en dat je met illegale apparatuur/software hebt gerommeld met de gegevens op de kaart.
De gegevens kunnen tot 24 uur na de gemaakte reis nog worden aangepast in het systeem. Ik wil je daarom vragen om nog even af te wachten. Wellicht wordt de check-uit nog bijgewerkt in je reishistorie. Mocht dat niet het geval zijn, dan mag je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, rekeningnummer + tenaamstelling. Ik kan dan kijken of je alsnog voor coulance in aanmerking komt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 1
inmiddels is inderdaad ook mijn check-uit verwerkt. Dat ging blijkbaar wat langzamer dan de verwerking van de check-in.

Reageer