Advies over NS Business Card voor blinden en slechtzienden

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 574 reacties
Beste NS,

Als het allemaal goed verloopt, heb ik binnen twee weken een baan. Uiteraard fijn als net-afgestudeerde. Echter loop ik tegen wat problemen emt reizen op.

- Mijn potentiële werkgever maakt gebruik van een FlexMobility kaart. Natuurlijk fijn dat de werkgever de reiskosten vergoedt, maar als iemand die bijna blind is, is dit lastig: beide stations die ik zou gebruiken bij mijn woon-werkverkeer hebben uitsluitend CiCo-paaltjes. Die zijn erg onhandig geplaatst en onvindbaar als in de spits een trein leegstroomt.
- Ik zou niet genoeg dagen daadwerkelijk op kantoor zitten om een Traject Vrij eruit te halen.
- Het gebruik van OV Chip Plus op een eigen chipkaart betekent dat er in één keer een groot bedrag van mijn rekenin g wordt afgeschreven, plus de extra administratieve rompslomp om dit te gaan declareren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het overzicht op OV-chipkaar.nl is er bij OV-Chip Plus geen goed digitaal overzicht voor declaraties.

Mijn vraag aan u is: wat kan ik het beste doen?

10 reacties

Hallo Virm, van harte met je baan! De FlexMobility kaart doet niet direct een belletje rinkelen, maar normaal gesproken zou een OV-Chip Plus voor jou de meest praktische oplossing zijn. Overleg dit wel even met je werkgever, want het moet dan uiteraard mogelijk zijn om de reiskosten te declareren.

Al je reizen komen dan op een digitaal overzicht, waarvan je bijvoorbeeld de zakelijke reizen kan aanmerken voor declaratie.

Goed om te weten: er bestaat een speciaal Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur via serviceloket@ov-chipkaart.nl of 0800-4848400 (gratis). Mijn advies is voor de zekerheid even contact met hen op te nemen, zodat je zeker weet dat je kiest voor een oplossing die het beste past bij jouw reisbehoefte (die misschien verder gaat dan alleen de trein). Succes! En als wij nog wat kunnen betekenen, dan lees ik het graag.
Reputatie 5
Beste Hessel, dank voor je reactie.
De FlexMobility is een NS Business Card, en is daarmee niet te combineren met OV Chip Plus. Als er goede, vindbare CiCo-paaltjes of poortjes zijn is dat natuurlijk geen probleem. Maar die zijn er helaas niet op de twee stations die ik zou moeten gaan gebruiken.
VIRM schreef:

Beste Hessel, dank voor je reactie.
De FlexMobility is een NS Business Card, en is daarmee niet te combineren met OV Chip Plus.

De NS-Business Card is er ook voor blinden en slechtzienden, maar overleg zoals gezegd best even met het Serviceloket, die helpen je graag op weg!

Om welke stations gaat het trouwens precies? Want mogelijk kan ik nog wel wat met het signaal over de plaatsing van de paaltjes.
Reputatie 5
Ik heb zojuist het Serviceloket opgebeld, en die bieden niet echt een oplossing. Met de Business Card moet je in- of uitchecken volgens de medewerker aan de lijn (wat dus het hele probleem is), anders moet ik OV Chip Plus nemen (en die is weer niet te combineren met de Business Card).

Dus mijn vraag is eigenlijk helemaal niet beantwoord, en ik snap niet waarom deze vraag wel als 'beantwoord' staat gemarkeerd.
Dat heb ik aangevinkt, omdat ik er wellicht ten onrechte vanuit ging dat met de verwijzing naar het Serviceloket je aanvankelijke vraag was beantwoord. Hoe dan ook; de enige oplossing die we je kunnen bieden is in dit geval dus toch de OV Chip Plus, waarbij je de reiskosten zult moeten declareren bij je werkgever.
Reputatie 5
Maar is dit een aanvaardbare optie? Omdat ik slechtziend ben en moeite heb met de CiCo-paaltjes moet ik dan extra handelingen gaan verrichten? Daarnaast gebruik ik mijn chipkaart ook voor privedoeleinden, dus dan is het een gigantisch karwei om woon-werkverkeerreizen van privereizen te sorteren.
Daarnaast is het wettelijk verboden om onderscheid te maken bij het afsluiten van contracten (artikel 8c van de Wet Gelijke Behandeling) in het OV. Dus als visueel beperkte zou ik net zo makkelijk de Business Card moeten gebruiken als goedziende collega's, toch?

Dus vriendelijk verzoek om deze vraag als 'onbeantwoord' te markeren en hem even de organisatie in te gooien.
Bij deze!
Reputatie 1
VIRM,van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik ben geheel niet bekend met de producten en diensten die NS bied of zou moeten bieden voor mensen met een visuele beperking. Echter wat ik opmaak uit jouw verhaal hierboven is dat in en uitchecken bij een goed geplaatste CiCo paal voor jou (en waarschijnlijk vele met jou) nagenoeg geen probleem is en dat enkel de plaats van de paaltjes moeilijkheden geeft. Hessel NS vroeg je eerder al (dit kan ook in een prive bericht aan hem) aan te geven om welke stations het hier gaat zodat hij hier actie op kan ondernemen door het laten ver- of bijplaatsen van de in-/uitscheck paaltjes. Het lijkt me sowieso goed om dat te doen.Een juiste perron/station inrichting lijkt me voor iedereen van belang.
Reputatie 5
Goed punt over die vraag welke stations het zijn, die heb ik even gemist: het zijn de stations Den Haag Centraal en Zaandam.

@Conrad: nog beter dan goed-geplaatste CiCo's zijn poortjes. Die kom je gewoon hoe dan ook tegen en kun je niet per ongeluk voorbij lopen. Daarnaast is een bijkomend nadeel dat de speciaal ontwikkelde producten voor slechtzienden en blinden (OV Chip Plus en de NS Business Card voor Slechtzienden en Blinden) goed bedoeld zijn, kennelijk niet bedacht aan het begin van het ontwerpproces van de chipkaart. Dus nu zijn er producten voor visueel beperkten die omslachtig zijn in het gebruik (bellen met beperkte openingstijden, geen goed declaratieoverzicht voor als je je reiskosten mag declareren) of waarbij zaken niet kunnen worden gecombineerd (zo kan ik een NS Business Card voor Slechtzienden en Blinden niet combineren met een Weekend Vrij-abonnement die ik heb). Dus er wordt eigenlijk een beetje gerend van halve oplossing naar halve oplossing.
Reputatie 1
VIRM dit klinkt inderdaad als half werk, lijkt er op dat er precies aan de verplichtingen voldaan wordt maar niet meer dan dat. Natuurlijk snap ik dat NS probeert te bezuinigen,maar dit is echt foute zuinigheid. Als er vanaf het begin goed naar de wensen, producten en de combinatie hiervan met de OV-Chip was gekeken had dit helemaal niet veel hoeven kosten om dit passend te krijgen.
Een troost....het is niet alleen voorde speciale producten waar NS of de OV-Chip in het algemeen er een behoorlijke puinhoop van maakt.

Reageer