beantwoord

Afwijkende GTBV-voorwaarden Consumenten/BusinessCard

• 19 december 2017
  • 36 reacties
  • 1025 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Inmiddels weer meerdere claims niet goed afgehandeld, contact over gehad, medewerkers blijken nog steeds niet de op de hoogte... Zucht... We gaan weer even door.
Reputatie 5
Hoe zijn deze claims nu afgehandeld (op basis van welke voorwaarden)? Wat heeft de Klantenservice je medegedeeld?
Inmiddels weer 3x verkeerd afgehandeld (en 0x keer goed), 2x hersteld na nieuw contact met de Klantenservice via e-mail (excuses, maar verder geen uitleg waarom dit nog steeds verkeerd gaat). Derde keer loopt nog.

Kunnen jullie dit opnieuw onder de aandacht brengen bij jullie collega's? Want ik krijg zelf geen structurele verbetering voor elkaar...
Ik heb de mentor van onze zakelijke afdeling ingelicht over dit topic en dat het nog steeds niet goed gaat. Ik heb hem gevraagd even mee te lezen en de collega's van onze zakelijke afdeling te informeren.
Reputatie 6
Wat is momenteel de status van dit verhaal?

Op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533556402737/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf staat dat uitkering geschiedt op basis van 40% korting in de daluren.

Dat is in tegenspraak met hetgeen hier eerder beweerd is.

Graag uitsluitsel hierover van de zijde van NS.

Alvast bedankt.
Ik zal Denice vragen met wie ze hier over heeft gesproken. Ik durf niet te zeggen of er iets is gewijzigd, maar aan de hand van het tabel heb ik het vermoeden dat er nog steeds wordt gekeken naar het incheckmoment.
Ik ga er opnieuw achteraan!
Reputatie 6
Alvast bedankt daarvoor.
Inmiddels is er het één en ander intern besproken. Onderstaande tabel geeft de juiste wijze van vergoedingen aan wat betreft Geld Terug bij Vertraging bij gebruik van een Business Card:

Voor Consumenten wordt, bij de Vrij-abonnementen (Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij), een deel van de abonnementsprijs vergoed. Dit is in lijn met zoals het al jaren ging voor de oude Voordeeluren-, en OV-Jaarabonnementen. Met de introductie van de NS-Business Card, die later kwam, was er een mogelijkheid om na te denken over een nieuwe, eenvoudigere aanpak. Zodoende is men ertoe gekomen om voor alle NSBC-abonnementen uit te keren o.b.v. de ritprijs en niet langer rekening te houden met de abonnementsprijs. Bovendien bleek deze vergoeding gemiddeld voor de NSBC-klant het voordeligst, berekend o.b.v. het totaal aantal reizen. Daarom is hiervoor gekozen, wat dus heeft geleid tot een onderscheid Consumenten - Zakelijk. Ik heb even nagevraagd waarom we dit bij de consumentenabonnementen ook niet doen. Dat heeft te maken met concessie afspraken met de overheid waar we ons aan moeten houden bij reizen op saldo.
Volgens mij ging de discussie er juist over dat bij NS Businesscards met Traject Vrij/Trein Vrij/NS Vrij met een 40% lagere ritprijs wordt gerekend in de daluren, wat het helemaal niet aantrekkelijk maakt dan voor Consumenten.
Badge +3
Ik heb begrepen dat er bij NS Flex tegenwoordig ook GTBV uitbetaald wordt op basis van traject en eventuele dalurenkorting. Voor Trajectabonnementen (niet verkrijgbaar i.c.m. met Flex) gold dit ook al volgend de tabel. Een Flex Altijd Vrij abonnement is dus gelijkgetrokken aan een Traject Vrij voor heel Nederland.

Dit werkt overigens nog niet helemaal lekker want ook op reizen (aangevangen) in de spits wordt 40% korting soms toegepast. Dit kan je via de klantenservice aankaarten en alsnog het restant krijgen, zoals je zelf al aangaf.

Ik denk dat het eerdere verschil van BC vs. (klassieke) consumentenproducten zoals Altijd Vrij of Traject Vrij komt omdat de laatste maandelijkse vooruitbetaalde abonnementen zijn (weliswaar doorlopend bij de jaarvariant) dus kan er eenvoudig een deel van het betaalde abonnementsgeld vergoed worden (1/21 of 1/42 deel).

Maar bij een BC betaal je niets vooruit, en hangt dus een 'catalogusprijs' (per jaar) aan, waardoor er naar de reis zelf gekeken wordt, en alleen bij een afgebroken reis (traject onbekend) je dus 1/250e deel van die prijs krijgt (vergelijkbaar met precies 1/21e deel als het om een maandabonnent zou gaan).

Naar dat laatste kunnen consumenten meestal fluiten, tenzij je na het nodige bezwaar aan kunt tonen dat je niet (met de nodige vertraging) uit kon checken.

Reageer