beantwoord

Afwijkende GTBV-voorwaarden Consumenten/BusinessCard

  • 19 december 2017
  • 36 reacties
  • 1071 Bekeken

Het treinvrij-abonnement op een businesscard is identiek aan een altijdvrij-abonnement (inhoud, prijs,etc.). Enkel de gegevensdrager (businesscard of OV-card) is anders.
Graag had ik uitleg omtrent het verschil in de restitutievoorwaarden: een altijdvrij-abonnement restitueert altijd een evenredig deel van de abonnementsprijs. Dat gebeurt ook bij een treinvrij-abonnement, maar aanvullend wordt dat nog verlaagd als tijdens daluren is gereisd.
Niet alleen is het vreemd dat bij een feitelijk identiek product verschillend wordt gehandeld, het is bovendien ook onlogisch om bij restitutie rekening te houden met een daluurtarief, terwijl wel voor een vol tarief is betaald middels het abonnement. Restitutie veronderstelt een relatie tussen hetgeen betaald is en de compensatie en kan daarom m.i. enkel gebaseerd zijn op het feitelijk betaalde bedrag en niet op een fictief dalurentarief) Ter vergelijking: als ik een gekocht kledingstuk terugbreng omdat het niet past, krijg ik ook het betaalde geld terug en niet 30% minder omdat op moment van terugbrengen dat kledingstuk net is afgeprijsd.

Graag dus uitleg van NS over 1. de reden voor dit verschil in restitutievoorwaarden tussen een gewoon abonnement en een abonnement op een businesscard en 2. de redenering/motivatie achter het verlagen van de restitutie van abonnementsgelden bij reizen tijdens daluren
icon

Beste antwoord door Arnold NS 28 december 2017, 20:18

Hallo Ch.Laurijssen,



Als ik jouw situatie zo lees ga ik er vanuit dat je dit afleidt uit de tekst die hier te lezen is:



* Berekening op basis van maandbedrag. Buiten uw abonnementsperiode wordt de

vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele

verrekening van korting buiten de spits.



Kan dit kloppen? Zo ja, dan verzeker ik je dat er geen verschil is tussen het Altijd Vrij abonnement en het Trein Vrij abonnement. Mocht ik toch iets over het hoofd zien, dan kun je Iris NS of mij ook altijd een privébericht sturen door op de naam te klikken en vervolgens 'stuur privébericht'. Dan zoekt één van ons je persoonlijke situatie uit. Soms kan het echter even duren voordat iemand weer een forumdienst heeft en daarom zou je ook altijd contact op kunnen nemen met afdeling zakelijk via 030 300 11 11, e-mail,Twitter (@NS_online) of facebook. Vergeet daarbij niet je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer mee te sturen voor alle volledigheid. Mocht je inmiddels het antwoord al gevonden hebben, dan lezen we dat graag 🙂.
Bekijk origineel

36 reacties

Inmiddels weer meerdere claims niet goed afgehandeld, contact over gehad, medewerkers blijken nog steeds niet de op de hoogte... Zucht... We gaan weer even door.
Reputatie 5
Hoe zijn deze claims nu afgehandeld (op basis van welke voorwaarden)? Wat heeft de Klantenservice je medegedeeld?
Inmiddels weer 3x verkeerd afgehandeld (en 0x keer goed), 2x hersteld na nieuw contact met de Klantenservice via e-mail (excuses, maar verder geen uitleg waarom dit nog steeds verkeerd gaat). Derde keer loopt nog.

Kunnen jullie dit opnieuw onder de aandacht brengen bij jullie collega's? Want ik krijg zelf geen structurele verbetering voor elkaar...
Ik heb de mentor van onze zakelijke afdeling ingelicht over dit topic en dat het nog steeds niet goed gaat. Ik heb hem gevraagd even mee te lezen en de collega's van onze zakelijke afdeling te informeren.
Reputatie 6
Wat is momenteel de status van dit verhaal?

Op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533556402737/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf staat dat uitkering geschiedt op basis van 40% korting in de daluren.

Dat is in tegenspraak met hetgeen hier eerder beweerd is.

Graag uitsluitsel hierover van de zijde van NS.

Alvast bedankt.
Ik zal Denice vragen met wie ze hier over heeft gesproken. Ik durf niet te zeggen of er iets is gewijzigd, maar aan de hand van het tabel heb ik het vermoeden dat er nog steeds wordt gekeken naar het incheckmoment.
Ik ga er opnieuw achteraan!
Reputatie 6
Alvast bedankt daarvoor.
Inmiddels is er het één en ander intern besproken. Onderstaande tabel geeft de juiste wijze van vergoedingen aan wat betreft Geld Terug bij Vertraging bij gebruik van een Business Card:



Voor Consumenten wordt, bij de Vrij-abonnementen (Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij), een deel van de abonnementsprijs vergoed. Dit is in lijn met zoals het al jaren ging voor de oude Voordeeluren-, en OV-Jaarabonnementen. Met de introductie van de NS-Business Card, die later kwam, was er een mogelijkheid om na te denken over een nieuwe, eenvoudigere aanpak. Zodoende is men ertoe gekomen om voor alle NSBC-abonnementen uit te keren o.b.v. de ritprijs en niet langer rekening te houden met de abonnementsprijs. Bovendien bleek deze vergoeding gemiddeld voor de NSBC-klant het voordeligst, berekend o.b.v. het totaal aantal reizen. Daarom is hiervoor gekozen, wat dus heeft geleid tot een onderscheid Consumenten - Zakelijk. Ik heb even nagevraagd waarom we dit bij de consumentenabonnementen ook niet doen. Dat heeft te maken met concessie afspraken met de overheid waar we ons aan moeten houden bij reizen op saldo.
Volgens mij ging de discussie er juist over dat bij NS Businesscards met Traject Vrij/Trein Vrij/NS Vrij met een 40% lagere ritprijs wordt gerekend in de daluren, wat het helemaal niet aantrekkelijk maakt dan voor Consumenten.
Badge +3
Ik heb begrepen dat er bij NS Flex tegenwoordig ook GTBV uitbetaald wordt op basis van traject en eventuele dalurenkorting. Voor Trajectabonnementen (niet verkrijgbaar i.c.m. met Flex) gold dit ook al volgend de tabel. Een Flex Altijd Vrij abonnement is dus gelijkgetrokken aan een Traject Vrij voor heel Nederland.

Dit werkt overigens nog niet helemaal lekker want ook op reizen (aangevangen) in de spits wordt 40% korting soms toegepast. Dit kan je via de klantenservice aankaarten en alsnog het restant krijgen, zoals je zelf al aangaf.

Ik denk dat het eerdere verschil van BC vs. (klassieke) consumentenproducten zoals Altijd Vrij of Traject Vrij komt omdat de laatste maandelijkse vooruitbetaalde abonnementen zijn (weliswaar doorlopend bij de jaarvariant) dus kan er eenvoudig een deel van het betaalde abonnementsgeld vergoed worden (1/21 of 1/42 deel).

Maar bij een BC betaal je niets vooruit, en hangt dus een 'catalogusprijs' (per jaar) aan, waardoor er naar de reis zelf gekeken wordt, en alleen bij een afgebroken reis (traject onbekend) je dus 1/250e deel van die prijs krijgt (vergelijkbaar met precies 1/21e deel als het om een maandabonnent zou gaan).

Naar dat laatste kunnen consumenten meestal fluiten, tenzij je na het nodige bezwaar aan kunt tonen dat je niet (met de nodige vertraging) uit kon checken.

Reageer