Altijd vrij en privé reizen | NS Community
beantwoord

Altijd vrij en privé reizen

  • 12 March 2022
  • 9 reacties
  • 1423 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik vroeg mij af of er een probleem ontstaat wanneer ik een ns business kaart "altijd vrij" zou krijgen vanuit mijn werk, maar ik in de praktijk niet iedere maand 326 euro aan werkgerelateerde reiskosten maak. Wordt ik ook hier zelf geacht om maandelijks aan te geven wat werk en privé reizen waren? En zo ja, hoe wordt dat dan verrekend?

icon

Beste antwoord door Thom 12 March 2022, 11:54

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

En hier wordt het verschil tussen ‘verstrekken’ en ‘ter beschikking stellen’ nog eens uitgelegd.

Het is inderdaad een vreemd onderscheid, vooral in het geval van een abonnement op het openbaar vervoer. Ik zou me zo kunnen voorstellen, dat de werkgever de kaart terugeist (of moet terugeisen) op het moment, dat de werknemer vertrekt.

Reputatie 6
Badge +2

Ik lees in het Handboek Loonheffingen 2022 (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek-loonheffingen-2022):

4.5:

U kunt loon in natura aan uw werknemer verstrekken of ter beschikking stellen. In het 1e geval wordt uw werknemer eigenaar en in het 2e geval blijft u eigenaar.

 

23.2.3:
Reizen voor woon-werkverkeer zijn ook zakelijke reizen.
Stelt u aan uw werknemer een ov-abonnement ter beschikking? Dan moet u beoordelen of u daarvoor iets bij het loon moet tellen. U hoeft niets bij het loon te tellen als uw werknemer het ov-abonnement (ook) gebruikt voor reizen voor het werk.

Een ov-abonnement dat u ter beschikking stelt, kan op naam van uw werknemer staan.

 

23.2.5:

Of het verstrekken van een ov-abonnement onbelast is, hangt af van de kosten van de zakelijke reizen die de werknemer met het abonnement maakt. Deze kosten kunt u op 2 manieren bepalen:
•U maakt met uw werknemer een afspraak over nacalculatie.
•U maakt de kosten aannemelijk.

 

Het is dus gunstig als de werkgever eigenaar blijft van het abonnement. Ik vind het wel een vreemd en onduidelijk onderscheid.

Het vergoeden van kosten is de derde mogelijkheid, die is hier niet van toepassing.

Dank voor al jullie reacties. Het probleem is dat niet voorspelbaar is hoeveel reiskosten ik maak. Het zal de ene maand 400 euro zijn en de andere maand 200. Maar als ik het goed begrijp zou de maand dat er maar 200 euro aan reiskosten zijn gemaakt in principe het verschil tussen de kosten van het altijd vrij abonnement (123 euro) belast moeten worden op mijn salaris. Maar, aangezien dit verschil aan kosten niet te voorspellen is én alles op de uitdraai als €0 wordt weergegeven, wordt dit een erg omslachtig gebeuren vrees ik.

Mijn vraag kwam voort uit het niet willen belasten van mijn werkgever met dit uitzoekwerk. Dus een ik wil ze helaas niet adviseren om een belasting adviseur te gaan raadplegen, maar echt proberen zelf te ontdekken of een altijd vrij kaart een optie is. 

Reputatie 7

Een abonnement dat door de werkgever ter beschikking wordt gesteld heeft, doorgaans, geen fiscale gevolgen. Ook niet als er tevens sprake is van privégebruik.

Bij een eigen abonnement dat door de werkgever wordt vergoed/betaald gelden andere regels. Privégebruik kan in dat geval leiden tot een bijtelling.

Voor de mogelijkheden in uw situatie en de exacte voorwaarden adviseer ik u om uw werkgever en/of belastingadviseur te raadplegen.

 

Ik vroeg mij af of er een probleem ontstaat wanneer ik een ns business kaart "altijd vrij" zou krijgen vanuit mijn werk, maar ik in de praktijk niet iedere maand 326 euro aan werkgerelateerde reiskosten maak. 

Ik neem aan dat uw baas de wet kent en niet meer vergoedt dan hij wettelijk mag.

De toegestane reiskostenvergoeding is afhankelijk hoe ver u van uw werk woont en hoeveel dagen per maand u werkt. Verder geldt dat voor dagen waarop u thuiswerkt uw baas sinds 1 januari geen reiskostenvergoeding meer mag geven.

Stel dat u via uw baas een altijd vrij abonnement van 326 euro krijgt en u hebt slechts recht op bijv. 240 euro reiskostenvergoeding dan zou u baas de overige 86 euro dus op uw salaris moeten inhouden.

Ben je niet in de war met wat hij belastingvrij mag vergoeden?

Hey gaat uiteraard over belastingvrij.

Een werkgever mag onbeperkt veel geld geven waar belasting over betaald wordt, dat heet salaris.

Reputatie 6
Badge +2

Ik vroeg mij af of er een probleem ontstaat wanneer ik een ns business kaart "altijd vrij" zou krijgen vanuit mijn werk, maar ik in de praktijk niet iedere maand 326 euro aan werkgerelateerde reiskosten maak. 

Ik neem aan dat uw baas de wet kent en niet meer vergoedt dan hij wettelijk mag.

De toegestane reiskostenvergoeding is afhankelijk hoe ver u van uw werk woont en hoeveel dagen per maand u werkt. Verder geldt dat voor dagen waarop u thuiswerkt uw baas sinds 1 januari geen reiskostenvergoeding meer mag geven.

Stel dat u via uw baas een altijd vrij abonnement van 326 euro krijgt en u hebt slechts recht op bijv. 240 euro reiskostenvergoeding dan zou u baas de overige 86 euro dus op uw salaris moeten inhouden.

Ben je niet in de war met wat hij belastingvrij mag vergoeden?

Ik vroeg mij af of er een probleem ontstaat wanneer ik een ns business kaart "altijd vrij" zou krijgen vanuit mijn werk, maar ik in de praktijk niet iedere maand 326 euro aan werkgerelateerde reiskosten maak. 

Ik neem aan dat uw baas de wet kent en niet meer vergoedt dan hij wettelijk mag.

De toegestane reiskostenvergoeding is afhankelijk hoe ver u van uw werk woont en hoeveel dagen per maand u werkt. Verder geldt dat voor dagen waarop u thuiswerkt uw baas sinds 1 januari geen reiskostenvergoeding meer mag geven.

Stel dat u via uw baas een altijd vrij abonnement van 326 euro krijgt en u hebt slechts recht op bijv. 240 euro reiskostenvergoeding dan zou u baas de overige 86 euro dus op uw salaris moeten inhouden.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas kan je dus niet aangeven met PRIJS wat wel/niet prive/zaak is-want bij elke rit zal gewoon staan kosten 0. Tenzij je een technisch en treintarefmatig expert bent, zal dat dus behoorlijk ingewikkeld worden. Als je baas woon-werk vergoedt is het doodsimpel ff te kijken wat een maandtraject zou kosten-vanaf ca 70 KM is dat het MAX tarief wat dus gelijk is aan AltijdVrij

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me meer een zaak tussen u en uw werkgever. Als het vanuit uw werkgever aan u verstrekt wordt omdat dat kennelijk rendabel is, dan zou het geen gezeur op moeten leveren.

Reageer