beantwoord

Bevat de NS Businesscard ook een OV chipkaart?

• Anonymous
  • 0 reacties
Kan met de NS Business card ook bij andere vervoerders dan de NS worden gereisd? Moet hiervoor saldo worden gestort of kan dit ook op rekening?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 mei 2017, 11:51

Hallo stefan.arends en welkom op het NS Serviceforum,

Ik zie dat Loes je vraag al heeft beantwoord. Heb je nog andere vragen?
Bekijk origineel

15 reacties

Het is een OV-chipkaart, waar u bij alle andere vervoerders mee kunt reizen. Alles wordt achteraf op rekening verrekend.
Hallo stefan.arends en welkom op het NS Serviceforum,

Ik zie dat Loes je vraag al heeft beantwoord. Heb je nog andere vragen?
Om een klein beetje in te gaan op de technische kant, voor de meelezers die het willen weten, de businesscard is een reguliere OV-chipkaart. Het enige wat boeiend is aan de businesscard, is dat er een product op staat 'Reizen op Rekening'. Dit product werkt ongeveer als een abonnement, alle transacties waarvoor geen ander abonnement (Trein Vrij/Traject Vrij, et cetera) geldig is, worden afgevangen door dit 'Reizen op Rekening'-product. Daardoor zal het saldo wat op de kaart is nooit worden aangesproken. In plaats daarvan worden alle 'Reizen op Rekening'-transacties naderhand door NS verwerkt en gefactureerd aan de organisatie. In bepaalde automaten is het mogelijk om saldo op de businesscard te storten, technisch is het prima mogelijk, maar het is absoluut zinloos. Het saldo zal immers nooit worden aangesproken.

Een businesscard met bijvoorbeeld een studentenreisproduct is mogelijk, met enige creativiteit. Ziet er geinig uit 😳
Mijn vermoeden zegt dat dat niet werkt, Henk_NL.
Dat wat niet werkt?
Reizen op rekening en een gratis reizen product van een ander bedrijf. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb het nog nooit gezien in ieder geval.
De businesscard is feitelijk 'gewoon' een OV-chipkaart, maar dan met een NS-logotje erop. Het dataformaat op de kaart wijkt (voor zover ik weet) ook niet af.

Het enige wat het een businesscard maakt, is dat er allerlei businessrules zijn opgesteld voor kaartautomaten/MCL/website, et cetera. De kaartautomaat zal het laden van een ander product niet zomaar toestaan. Even uit mijn hoofd gaat dat op kaartnummer. Daarom mijn toevoeging dat het zou kunnen, met enige creativiteit. In een productieomgeving zou je dit niet mogen zien. Maar er melden zich hier ook reizigers die het gelukt is om bijvoorbeeld saldo op te laden, volgens mij doordat andere kaartautomaten (bij winkels e.d.) niet alle businessrules hebben geïmplementeerd.

Net als het feit dat iedere OVCP gebruikt kan worden in NS Toegang. In de eerste fase was er een NS Legitimatiebewijs waarmee je door de poortjes kon en deuren kon openen. Inmiddels kan dat met alles wat een geldig UID heeft. Voor vast NS-personeel is dat de businesscard, maar ook persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten worden gebruikt.

Nog even een plaatje voor de beeldvorming. Dit zijn de producten die aanwezig zijn op een reguliere businesscard zonder verdere abonnementen.
Helaas heb ik al ondervonden dat er soms wel degelijk saldo van de kaart wordt gehaald. Dit is bij mij al 2 keer gebeurd. Allebei bij een busreis van Connexxion, waar ik verder nooit problemen mee heb.
Bij mij wordt sinds vorige week maandag elke busreis met Connexxion op weg naar huis 89 cent afgeschreven van mijn saldo. Omdat mijn saldo uiteraard eerst op 0 stond, stond ik in de min en mocht ik haast niet mee met de bus. Kaart wilde namelijk niet inchecken (te weinig saldo op kaart). Op de heenreis naar mijn werk gebeurd het niet.

Zijn er meer reizigers die hier last van hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Dat heeft mogelijk te maken met foute instellingen van de apparatuur in de Connexxion bus dan...
Dat heeft mogelijk te maken met foute instellingen van de apparatuur in de Connexxion bus dan...

Inmiddels antwoord van Connexxion gekregen dat het aan GPS verbindingen kan liggen. Hopelijk lossen ze dit snel op.
Hoi Marco V, bedankt dat je dit nog even aan ons laat weten. Ik hoop dat het inderdaad snel zal worden opgelost!
Ik heb dit afgelopen tijd ook paar keer ondervonden. IN bussen van COnnexion en Bravo, rondom Eindhoven. Terwijl ik zelfs een bus-kortingskaart op mijn NS-business card heb staan, toch het volle tarief van 3,98 euro moeten betalen, want ik mag niet mee want bij het inchecken zegt het apparaat 'te weinig saldo'.
Ik heb NS al gemaild, verwacht wel dat ze dit oplossen en de twee keer 3,98 euro vergoeden. Want dit is te zot voor woorden. En ik kan dus nu niet meer met de bus.
Badge +3
Bravo is Connexxion, dus als bij (nieuwe) apparatuur in de bussen er toch saldo aangesproken wordt, dan moet Connexxion dat oplossen.

Dit was ook het geval in de nieuwe CXX bussen in Noord-Holland (rond Schiphol) maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn.

Je kunt bij een servicebalie van CXX je saldo weer aan laten vullen tot € 0,00. In eerdere gevallen zetten ze er voor de zekerheid € 4,00 op, zodat je in ieder geval niet ineen ergens geweigerd wordt bij hun bussen.
NS is uitgever van de Businesscard en heeft afspraken gemaakt met andere vervoerders over de acceptatie daarvan. NS zou hierin haar partners een schop moeten geven. Uberhaupt het feit dat het laden van alternatieve reisproducten en saldo mogelijk is, ondermijnt al het hele concept Businesscard. Dat alternatieve reisproduct gaat immers 'gewoon' het saldo aanspreken in plaats van reizen op rekening, terwijl dat saldo er vaak helemaal niet is of niet op te laden valt omdat dat nou juist onmogelijk zou moeten zijn, want reizen op rekening.

Reageer