businesscard | NS Community
beantwoord

businesscard


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Goedeavond. Ik heb een vraag. Kan ik samenreiskorting aanzetten op mijn businesscard, als ik samen met een collega reis die flex met daluren abo heeft?

zo ja…. Hoe?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 27 April 2022, 10:09

Bekijk origineel

54 reacties

Badge +3

Samenreiskorting kan niet als product worden geladen op uw Business Card, noch kan het via de app of Mijn NS worden geactiveerd.

U kunt wel een Samenreisticket Dal (enkele reis of retour) aanschaffen als u met een abonnementhouder meereist. U gebruikt dan uw Business Card simpelweg niet.

Hallo Ine.r en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het gegeven antwoord, Tochjo. Als aanvulling wil ik nog wel aangeven dat je morgen geen gebruik kan maken van Samenreiskorting.

Badge +3

Op de door mij gelinkte pagina’s staat dat het Samenreisticket Dal op feestdagen de hele dag geldig is, zonder uitzondering voor Koningsdag. Ze zijn ook nog te koop voor morgen. Me dunkt dat iemand die ze koopt en er morgen mee gaat reizen, gewoon een geldig vervoerbewijs heeft.

Ik begrijp dat NS liever heeft dat men op Koningsdag tegen vol tarief reist, maar het gaat nergens over dat te willen realiseren door op deze community dat in een paar berichten te verkondigen en een dag van tevoren stiekem deze pagina op de website aan te passen. Dat is niet sjiek en NS zou dit niet op deze manier moeten willen doen.

Reputatie 7
Badge +3

Afgezien daarvan, gister werd aangegeven dat op Koningsdag wel rekening gehouden moet worden met daluren met Samenreiskorting. Voor Samenreiskorting zou Koningsdag dan als een gewone doordeweeks dag gelden met spitsbeperking. Dus je kunt dan wel gebruik van Samenreiskorting, maar niet tussen 6:30 en 9:00 of tussen 16:00 en 18:30.

 

 

Badge +3

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel (buiten de ‘spits’).

Ondertussen zijn e-tickets met korting gewoon te koop voor 27 april, en het zou me niets verbazen als je Samenreiskorting morgen bij automaten ook gewoon kunt laden.

En Loes zei het ook al, een feestdag kent geen spits dus die vindt het prima (althans, dat er voor e-tickets geen spitsbeperkingen zijn wat haar betreft, als die er ook niet zijn voor reizen met een ov-chipkaart).

Reputatie 6
Badge +2

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel.

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Badge +3

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Welkom in 2022… “we hebben vandaag besloten dat Koningsdag geen normale feestdag is, excuses voor de late bekendmaking en het eventuele ongemak.”

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Via de app bestellen geeft ook gewoon de optie voor 40% korting op 27 april.

 

Reputatie 6
Badge +2

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Als reizigers hierdoor nog een regulier ticket moeten aanschaffen, kunnen ze altijd contact opnemen met de klantenservice. Als het identieke tickets zijn (op de korting na), kunnen we deze kosten wel vergoeden. Het probleem met de Jongeren Dagkaart is inmiddels opgelost voor Koningsdag. Ik heb er ook maar direct een bericht achteraan gestuurd met de vraag of deze tickets ook geblokkeerd kunnen worden. Om zo hopelijk voor de reizigers extra kosten te besparen.

Badge +3

Welja, contact opnemen maar, alsof jullie het nog niet druk genoeg hebben 😥

Ik ga er gewoon vanuit dat (zoals Loes al aangaf) er niet moeilijk gedaan wordt over e-tickets in de ‘spits’, en dat een Samenreisticket gewoon geaccepteerd wordt, want met een ov-chipkaart is het ook geen enkel probleem.

Morgenochtend even checken in de app of Mijn NS. Ik vind het verbazend dat bepaalde zaken op IT gebied (afgezien van het wijzigen van een tekst op de website) op zo’n korte termijn doorgevoerd kunnen worden.

De Jongeren Dagkaart was sowieso al niet op 27 april te bestellen, dat is niets nieuws toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt steeds fraaier want nu staat het er alsof er helemaal niet meer met Samenreiskorting gereisd mag worden op Koningsdag? Gisteren mocht het nog wel.

De Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Er staat alleen dat Samenreiskorting niet de hele dag geldt, zoals normaal wel in het weekend en op feestdagen. Verder staat er dat de Samenreiskorting geldig is van maandag tot en met vrijdag vóór 06.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en na 18.30 uur. Koningsdag is een woensdag en valt dus onder “van maandag tot en met vrijdag”. Als er helemaal niet met Samenreiskorting gereisd zou mogen op Koningsdag had de uitzondering (ook) moeten staan in het eerste deel wat slaat op de daluren van maandag t/m vrijdag en niet (alleen) zoals nu in het tweede deel wat slaat op weekend en feestdagen. 

 

En zoals al door anderen aangegeven, Samenreiskorting op 27 april Koningsdag is gewoon te bestellen als e-ticket. Als Samenreiskorting die dag in het geheel niet zou mogen worden gebruikt zou de mogelijkheid tot bestellen ervan er ook niet moeten zijn. 

Andere jaren waarin er actietickets werden verkocht die niet op Koningsdag/Koninginnedag geldig waren, was die datum niet te selecteren. 

Badge +3

Juist maar Lorena zegt:

Samenreiskorting is inderdaad niet geldig morgen. Op de website staat nu ook aangegeven dat Koningsdag een uitzondering is en dus helaas de hele dag niet geldt.

Lekker duidelijk, die eerste zin en die laatste woorden.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, en Laura zei gister

voor Samenreiskorting geldt geen feestdag-regeling 27 april. Met dit ticket hoort er wel rekening gehouden worden met de daluren op Koningsdag.

Rekening houden met daluren, houdt in dat je alleen in de daluren mag reizen, niet in de spits.

 

Verschil tussen “de hele dag niet ” en “niet de hele dag”

Dezelfde woorden in een andere volgorde, maar maakt wel een groot verschil.

 

Als NS opeens stieken de voorwaarden veranderd heeft dan is dan is dat zo, maar moet niet de ene moderator het ene zeggen en een andere moderator iets anders. Plus het moet duidelijk bij de voorwaarden staan. Zoals het er nu staat, lees ik het als dat Koningsdag voor de Samenreiskorting niet wordt gezien als een feestdag, maar gewoon een werkdag.

Badge +3

En tussen ‘niet geldig morgen’ en ‘niet geldig in de spits’ (die een feestdag niet kent, althans niet voor ov-chipkaarthouders) zit ook nogal een verschil.

Maar voor e-tickets is er dus ineens wél een spits. Onverdedigbaar, het spijt me.😥

Reputatie 6
Badge +2

Er is inderdaad onduidelijkheid over geweest. Toen stond dit ook nog niet op de website vermeld. Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Reputatie 7
Badge +3

Maar op de website en bij het kopen van een kaartje via de reisplanner staat de uitzondering wat betreft Koningsdag alleen achter de tekst dat Samenreiskorting op weekend- en feestdagen de hele dag geldig is en niet achter de tekst dat het van maandag t/m vrijdag in de daluren geldig is. Dan lees ik daar toch echt uit dat de uitzondering de feestdagregeling betreft (dus niet de hele dag ermee reizen, en dus alleen in de daluren) en niet gewone regeling qua werkdagen. Als Koningsdag voor de Samenreiskorting geen feestdag is, is het een gewone doordeweekse woensdag en gelden de daluren.

Nogmaals, als de voorwaarden nu opeens anders zijn dan is dat zo, maar dit moet dan wel klip en klaar vermeld staan overal. En dat had al veel langer van tevoren vermeld moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vergelijk even de Jongerendagkaart en de geldigheid op Koningsdag.

 

Vorig jaar werd het in eerste instantie zo vermeld op de website:

https://web.archive.org/web/20210301202748/https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html
 

Dat werd later veranderd naar:

https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

Hier was vorig jaar nog een discussie over.

 

Nu maakt NS gewoon weer dezelfde fout (als besloten is dat Samenreiskorting inderdaad helemaal niet gebruikt kan worden op Koningsdag).

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Badge +3

Omdat er veel drukte wordt verwacht, is de Samenreiskorting uitgesloten voor de hele dag.

Goh, dan neem ik in plaats van Samenreizigers wel een paar mensen die als fiets verkleed zijn mee (in de ‘spits’) 🤣

  • Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 04.00, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
Badge +3

En volgens mij had ik ook nog iets gepost over ^AU die de memo van vandaag (we schrappen  Samenreiskorting op Koningsdag maar in zijn geheel!) misschien gemist had, maar die reactie is spontaan verdwenen?

Met in die reactie de vraag aan @Loes of @Slidestops of ze die memo ook gekregen hadden. 🤔

 

Reputatie 7
Badge +3

En waarom kun je dan nog steeds een Samenreisticket online kopen?

 

Reputatie 7
Badge +1

En wat doen jullie met iedereen die al een Samenreis e-ticket gekocht heeft voor morgen (of dat nu nog doet, want het kan gewoon).

Als reizigers hierdoor nog een regulier ticket moeten aanschaffen, kunnen ze altijd contact opnemen met de klantenservice.

Zo werkt dat uiteraard niet. Reizigers die hun samenreisticket al gekocht hadden, hebben gewoon een geldig ticket en kunnen dat gewoon gebruiken. De voorwaarden die van toepassing waren op het moment van aankoop zijn van toepassing.

Badge +3

Zo werkt dat uiteraard niet. Reizigers die hun samenreisticket al gekocht hadden, hebben gewoon een geldig ticket en kunnen dat gewoon gebruiken. Dee voorwaarden die van toepassing waren op het moment van aankoop zijn van toepassing.

Buiten dat denk ik dat het me even na middernacht ook nog wel lukt om Samenreiskorting in de NS app of via Mijn NS aan te zetten (voor een kaart met Flex Basis).

Daar krijg je dan een e-mail van als bevestiging “U reist op 27 april buiten de spits met iemand mee die…” Wedden dat het lukt?

Ik mis daar iets over feestdagen, dus als Koningsdag een werkdag is….

 

Reputatie 7
Badge +1

Test er ook nog iemand hoe het morgen werkt met op saldo reizen en samenreiskorting? Ik ben helaas niet in de buurt :)

Badge +3

Test er ook nog iemand hoe het morgen werkt met op saldo reizen en samenreiskorting? Ik ben helaas niet in de buurt :)

Ja, goeie. Ik heb ook nog een kaart op saldo en ga toch de stad in. Kijken of Samenreiskorting bij een automaat ook gewoon lukt.

Wat@Lorena NS ook mag zeggen...

Ik heb er ook maar direct een bericht achteraan gestuurd met de vraag of deze tickets ook geblokkeerd kunnen worden. Om zo hopelijk voor de reizigers extra kosten te besparen.

 

Het enige dat men bereikt met deze supersnelle ‘actie’ is meer verbazing, verontwaardiging en drukte bij de Klantenservice voor restitutie/compenstatie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon dicht bij eens station dus zou dat even kunnen testen. Ik heb nog een kaart zonder Flex, zal misschien wel nog wat saldo moeten laden om te kijken of ik ook met 40% kan inchecken. Saldo krijg ik dan binnenkort wel terug, kaart verloopt 8 mei. 

Reageer