beantwoord

Facturatie fietsverhuur

• 17 september 2020
  • 11 reacties
  • 431 Bekeken

Op de factuur van 14 september 2020 staat een post fietsverhuur van een medewerker welke ons reeds verlaten heeft. Na enig onderzoek blijkt dat dit om ritten gaat uitgevoerd in mei en juni 2020. Die ritten zijn terecht gefactureerd, maar ik verbaas mij over de late facturatie. Is dat normaal? Ik meen mij een klant en klantwens te herinneren, waarbij ik als klant de wens zou hebben om voor de 10e van de maand een volledige factuur te hebben. Dat doel is deze maand duidelijk niet gehaald ūüėČ

icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 september 2020, 12:11

Heb het even voor je nagevraagd en nee, dit is niet normaal. :sweat_smile:

Eerder dit jaar is er blijkbaar een technische fout geweest waardoor bepaalde transacties destijds niet gefactureerd zijn. Die worden dus nu, met terugwerkende kracht, op de factuur van september alsnog in rekening gebracht. Voor zakelijke abonnementen zou dit enkel moeten gaan om OV-fiets en Q-park transacties.

Bekijk origineel

11 reacties

Eerder dit jaar is er blijkbaar een technische fout geweest waardoor bepaalde transacties destijds niet gefactureerd zijn. Die worden dus nu, met terugwerkende kracht, op de factuur van september alsnog in rekening gebracht. Voor zakelijke abonnementen zou dit enkel moeten gaan om OV-fiets en Q-park transacties.

Helder, dankjewel! Het ging idd om fietsverhuur, verders maken we bijna geen transacties momenteel, doordat mensen momenteel de auto de voorkeur geven. 

Als ik zo je antwoord lees geldt dit dus ook voor particulieren. De afhandeling komt bij mij toch wat lichtzinnig over dan. Klanten worden niet per email van te voren gewaarschuwd??? 

Ik vind het begrip technische fout ook weer een dooddoener, En dan 4 maanden om het te herstellen? Ik ga in ieder geval mijn afschriften maar eens bekijken.

Zou je kunnen aangeven om wat voor transacties het bij particulieren gaat???

Ook bij consumentenabonnementen heeft zich dit voorgedaan. Er is inderdaad geen communicatie als waarschuwing geweest, de interne informatie is ook pas van begin september. Blijkbaar was het √ľberhaupt nog niet eerder opgevallen.

Voor de consumentenabonnementen gaat het om Stallen op Rekening en OV-fiets transacties.

Ook bij consumentenabonnementen heeft zich dit voorgedaan. Er is inderdaad geen communicatie als waarschuwing geweest, de interne informatie is ook pas van begin september. Blijkbaar was het √ľberhaupt nog niet eerder opgevallen.

Voor de consumentenabonnementen gaat het om Stallen op Rekening en OV-fiets transacties.

De conclusie is helaas dan dat jullie dit proces zeer klantonvriendelijk hebben aangepakt. Als ik zo op internet lees is dit gewoon zonder vooraankondiging niet toegestaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is me wat, NS en facturen verzenden voor het gebruik van de OV-fiets. In 2017 en 2018 is er een uitgebreide discussie geweest over het feit dat NS het verdomde om zich aan de eigen Productvoorwaarden te houden. https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496

Achteraf is het natuurlijk heel dom geweest dat NS eenzijdig de verplichting tot het versturen van de factuur via de e-mail heeft afgeschaft. Dan zouden de problemen veel eerder aan het licht gekomen zijn omdat er niet ge√Įncasseerd kon worden zonder dat de factuur verstuurd was.

Het is me wat, NS en facturen verzenden voor het gebruik van de OV-fiets. In 2017 en 2018 is er een uitgebreide discussie geweest over het feit dat NS het verdomde om zich aan de eigen Productvoorwaarden te houden. https://community.ns.nl/ov-fiets-48/incasso-zonder-facturen-36496

Achteraf is het natuurlijk heel dom geweest dat NS eenzijdig de verplichting tot het versturen van de factuur via de e-mail heeft afgeschaft. Dan zouden de problemen veel eerder aan het licht gekomen zijn omdat er niet ge√Įncasseerd kon worden zonder dat de factuur verstuurd was.

Ja ik ken die discussie staan nog wat ‚Äúanonieme"¬†reacties van mij tussen. Deze is natuurlijk ook weer niet zoals het hoort. Ik heb inmiddels even gezocht op internet. Het niet incasseren komt niet zoveel voor, ik denk dat de meeste bedrijven dit al snel ontdekken. Kwam er √©√©n tegen op kassa van een energiemaatschappij waarbij vergeten was te incasseren. De energiemaatschappij heeft toen wel de klant opgebeld en excuses gemaakt. De gekozen methode van NS kan ik helaas weer niet appreci√ęren.

Deze bijvoorbeeld ook nog van een gemeente

Gemeente vergeet te incasseren over 2015 en 2016

heb afgelopen week een brief ontvangen van de gemeente. door een technische fout zijn ze vergeten om de gemeentelijke belastingen over 2015 en 2016 te incasseren bij mij. ze bieden hun excuses aan in de brief en hebben de bewuste aanslagen bijgevoegd. 

Als NS dat nu in dit geval ook gedaan had, is het nog steeds vervelend maar in ieder geval wel klantvriendelijk opgelost. De huidige werkwijze is voor mij helaas weer goed voor een vette onvoldoende.

Je kan dan wel op je site neerzetten dat je de reiziger op 1,2 en 3 zet. Als je met dit soort elementaire processen dat weer achterwege laat. Tsja.

Reputatie 7
Badge +3

Het niet incasseren komt niet zoveel voor, ik denk dat de meeste bedrijven dit al snel ontdekken. 

Ik heb het zelf een keer gehad met Casema, die incasseerde ineens niet meer het maandelijkse bedrag voor de kabel TV. Die hadden dat blijkbaar niet snel ontdekt want duurde meer dan een jaar. Tot ik zelf eens ging mailen waarom er al langere tijd niets werd afgeschreven. Daarna ontving ik binnen 1 of 2 weken per post een factuur voor 15 maanden (de nieuwe maand + 14 maanden ervoor) met daarbij aangegeven dat er door een technisch probleem in hun klantensysteem de maanden ervoor geen abonnementskosten bij mij in rekening gebracht waren. Wel hun welgemeende excuses, maar niets over het feit dat ik zelf aan de bel had getrokken. Wat voor mij meespeelde is dat ik 2 maanden erna zou verhuizen en wel wilde dat ik zonder problemen op mijn nieuwe adres kabel zou hebben. Anders zou ik misschien nog wel hadden gewacht om te zien hoe snel ze het zelf zouden ontdekken. Wie weet hoe lang dat anders nog had geduurd.

Een technisch probleem kan natuurlijk altijd gebeuren (al krijg ik zo langzamerhand het idee dat het bij NS wel vaker gebeurt dan bij andere bedrijven) , maar dan is wel zo netjes naar de klant om dat te melden. Dat voorkomt ook allerlei vragen aan de klantenservice. 

Dan zouden de problemen veel eerder aan het licht gekomen zijn omdat er niet ge√Įncasseerd kon worden zonder dat de factuur verstuurd was.

In dit geval krijg ik ook netjes facturen per mail overigens, maar ik check deze inhoudelijk niet als het bedrag is wat ik ongeveer verwacht. Bij rare kosten ga ik eens kijken, zoals nu.

Blijkbaar heeft NS een beetje laat weliswaar de adviezen van de reizigers toch maar overgenomen want zie hedenochtend ontvang ik in mijn mail het volgende.

Beste reiziger

Door een technisch probleem zijn de kosten van een aantal deur-tot-deurdiensten, zoals OV-fiets en Stallen op Rekening, vanaf maart 2020 verminderd of niet in rekening gebracht. Deze kosten worden daarom nu met terugwerkende kracht gefactureerd. Op de eerstvolgende factuur vindt u deze transacties gespecificeerd terug. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Heb je nog vragen?
Kijk op www.ns.nl/klantenservice. We helpen je graag.

Nogmaals hartelijk dank voor alle tijd en moeite die je hebt genomen om te helpen bij het testen en verbeteren van de Trein Veilig Service. We hopen dat je ons blijft helpen door je reizen te blijven registreren en we verwelkomen je graag in de trein.

Vriendelijke groet,

Ivo Steffens
Directeur Commercie

Zou natuurlijk leuk zijn als dit in het vervolg vooraf gebeurd, maar positief er is in ieder geval iets met de kritiek op dit forum gebeurd. Die laatste alinea snap ik dan weer niet helemaal. Krijgen alleen degene die delnemen aan de Trein Veilig Service deze mail??

Topic kwam zoeven ook in het NOS-journaal van 15:00 uur voorbij: De NS heeft in de afgelopen maanden door een technische storing de "deur tot deur"-diensten niet gefactureerd.

Reageer