Ik ben momenteel bezig om mijn boekhouding verder te automatiseren. Onderdeel daarvan is het ontvangen van facturen in UBL-formaat en/of via het PEPPOL/Simplerinvoicing netwerk, in plaats van PDF. Het grote voordeel is dan dat een factuur volledig automatisch wordt ingelezen, dus de crediteursgegevens, factuurregels, en totaalbedrag. Een giga time-saver. Omdat de facturen van NS soms redelijk wat regels en zowel 9% als 21% BTW bevatten, sluipt een foutje in de boekhouding er zo in:
Ik heb dit verzoek voorgelegd aan de zakelijke klantenservice van NS, en na ruim een week was het antwoord niet veelzeggend: "Wij werken op dit moment niet met een speciaal facturatiesysteem. Mocht dit in de toekomst wel gebeuren, dan zullen wij dit uiteraard aan u communiceren".
Kan me voorstellen dat dit voor grotere bedrijven met meerdere NS Business Cards een flinke klus is om iedere maand weer in te kloppen in de boekhouding. Zo onnodig! Bedrijven als KPN, Essent, Leaseplan en Staples hebben al aangekondigd dat ze facturen via de Europese PEPPOL-standaard gaan versturen. Laten we hopen dat NS ook gaat volgen

Alvast bedankt!
Beste antwoord door Jouke NS
Ik heb dit even nagevraagd bij de collega's van Zakelijk. Zij geven aan dat de manier waarop we facturen weergegeven worden niet lang geleden zijn bijgewerkt en dat er voorlopig geen veranderingen in gaan komen. Ik snap dat een andere manier van versturen eenvoudiger zou zijn voor de administratie maar ik voorzie, op basis van die informatie, geen veranderingen.
Bekijk origineel