Skip to main content

Hallo . Ik heb een geldige chipkaart, waarmee ik buiten de spits kan reizen. 
Ik reis van Almere naar Nijmegen. Vanuit Almere ben ik naar Zwolle gereden om over te stappen op de trein naar Nijmegen. Ik heb mijn kaart maar in één automaat gestempeld, die staat in Siancia, en niet in twee.
De controleur kwam naar me toe en zag dat ik niet in de tweede automaat was geweest, ik heb hem de situatie uitgelegd, maar hij vertelde me dat ik een kaartje via NS moest kopen. Ik heb naar hem geluisterd en 19,50 betaald, maar dat wil ik niet doen omdat ik een bestaande kaart heb waarvoor ik maandelijks betaal. 
Ik vraag u om mij te helpen mijn geld terug te krijgen en hoe ik dat kan betalen?

Als ik het goed begrijp had jij geen geldige incheck toen je controle kreeg, omdat je overgestapt was naar een andere vervoerder. Normaal gesproken krijg je dan een correctietarief van €50, dus wees blij dat je een kaartje moest kopen.

Je zou telefonisch, via X, Facebook of chat contact kunnen opnemen met NS klantenservice over het kaartje.

Hou er rekening mee dat je nog kosten kunt krijgen vanwege een gemiste uitcheck van die ene incheck.

Ik snap het niet zo goed. Beide trajecten zijn van NS, dus er is geen sprake van een overstap naar een andere vervoerder. Siancia zegt me ook helemaal niks.

Ik zou inderdaad even contact opnemen met de klanteNService (030-7515155) om uit te zoeken wat er nou precies is gebeurd en of je je geld terug kunt krijgen.

Van Almere naar Nijmegen gaat niet via Zwolle, maar via Utrecht. Ik kan niet zien waar u de controle heeft gehad, maar mogelijk constateerde de conducteur dat u geen logische route meer volgde, vandaar die opmerking over een extra incheck die u had moeten doen. Of het zo is hangt van het punt af waar u gecontroleerd werd. Dichtbij  Arnhem in de trein van Zwolle naar Nijmegen?

In principe krijgt u een brief thuis waarin staat hoe u de boete moet betalen. Het bedrag van €19,50 komt me wat vreemd voor.

Van Almere naar Nijmegen gaat niet via Zwolle, maar via Utrecht.

NS adviseert ook reizen via Zwolle. Bv. vandaag om 15:02, 15:32, enz.

Als er ergens een dergelijk reisadvies staat, ik zag het in eerste instantie niet, dan mag TS er ook gebruik van maken, ook al is het op een andere tijd. Dan is er wat anders aan de hand. Je krijgt niet zomaar een bedrag te betalen. We moeten even verder Willywortelen.

Wat is Sciancia???

Het is voor mij wel duidelijk dat TS de Nederlandse taal beperkt machtig is. Ik heb sciancia ook even in de google translate bekeken, maar die komt nergens bij taal herkennen uit. Dus ja totdat TS reageert blijft het allemaal speculeren.

Zwolle - Nijmegen als losse reis kost (2e klas voltarief) € 19,30 dus zou dat het zijn?

In Zwolle overstappen is gewoon toegestaan, maar met een uitcheck/incheck kost dat je alleen maar onnodig geld.

Almere Centrum - Nijmegen kost € 23,30 voor 126 TE
Almere Centrum - Zwolle - Nijmegen kost € 27,50 voor 175 TE

Ik vermoed een vergissing van de conducteur, die dacht dat je met een incheck in Almere aan het omreizen was, en daarvoor extra zou moeten betalen? Maar dan zou het om € 4,20 gaan.

Reageer