beantwoord

Geld terug vragen bij vertraging met NS Business card (maar misschien ook met ander soort kaarten )

Sinds ik heb moeten overstappen van OV jaarkaart naar NS Business card vrij reizen is het terug vragen van geld bij vertraging stukken moeilijker geworden.
1) B.v. gisteren was er een storing bij Schiphol en Amsterdam zuid.Aangezien ik op tijd in Amsterdam Zuid moest zijn , maar bij vertrekstation Apeldoorn werd aangegeven dat alles rond Schiphol plat ligt moest ik dus alternatieve vervoer zoeken (dus met d auto).Hierdoor kan je dus on-line GEEN geld terug vragen (want je bent niet ingecheckt).Vraag voorgelegd aan NS Business : U moet dan eigenlijk wel inchecken.Ik zie het al , met de auto naar Station Apeldoorn , inchecken , met de auto naar Amsterdam , uiteraard wel via amsterdam zuid uitchecken (en dan ben je eigenlijk zelfs op tijd ).

2) Je reist van amsterdam Zuid naar Apeldoorn , maar door een storing tussen Amsersfoort en Apeldoorn kan je niet verder.
NS alternatief : Via Zwolle (ben je ongeveer 1,5 uur langer onderweg).Slimme reiziger , check uit NS , check in Connnexxion en rij tot Barneveld.Daarna met de bus naar Apeldoorn.Half uur langer ondereg.
Gevolg , on-line kan je NIEt declareren ,want je bent toch op tijd in Amserfoort .......

Oplossing : terug naar de papieren versie.Vraag : Kan dit niet anders ?

icon

Beste antwoord door Wiarda 8 april 2014, 13:38

De regeling Geld terug bij vertraging geldt alleen voor reizen die u met NS hebt gemaakt, inclusief eventueel door NS ingezet alternatief vervoer en door NS geadviseerde omreisroutes.

Als u dus uit eigener beweging alternatieven zoekt en gebruikt, zoals auto of lijnbussen, dan vervalt uw aanspraak op deze regeling.

Bekijk origineel

7 reacties

De regeling Geld terug bij vertraging geldt alleen voor reizen die u met NS hebt gemaakt, inclusief eventueel door NS ingezet alternatief vervoer en door NS geadviseerde omreisroutes.

Als u dus uit eigener beweging alternatieven zoekt en gebruikt, zoals auto of lijnbussen, dan vervalt uw aanspraak op deze regeling.
Sinds ik heb moeten overstappen van OV jaarkaart naar NS Business card vrij reizen is het terug vragen van geld bij vertraging stukken moeilijker geworden.
1) B.v. gisteren was er een storing bij Schiphol en Amsterdam zuid.Aangezien ik op tijd in Amsterdam Zuid moest zijn , maar bij vertrekstation Apeldoorn werd aangegeven dat alles rond Schiphol plat ligt moest ik dus alternatieve vervoer zoeken (dus met d auto).Hierdoor kan je dus on-line GEEN geld terug vragen (want je bent niet ingecheckt).Vraag voorgelegd aan NS Business : U moet dan eigenlijk wel inchecken.Ik zie het al , met de auto naar Station Apeldoorn , inchecken , met de auto naar Amsterdam , uiteraard wel via amsterdam zuid uitchecken (en dan ben je eigenlijk zelfs op tijd ).

2) Je reist van amsterdam Zuid naar Apeldoorn , maar door een storing tussen Amsersfoort en Apeldoorn kan je niet verder.
NS alternatief : Via Zwolle (ben je ongeveer 1,5 uur langer onderweg).Slimme reiziger , check uit NS , check in Connnexxion en rij tot Barneveld.Daarna met de bus naar Apeldoorn.Half uur langer ondereg.
Gevolg , on-line kan je NIEt declareren ,want je bent toch op tijd in Amserfoort .......

Oplossing : terug naar de papieren versie.Vraag : Kan dit niet anders ?

Beste Gerard, Wiarda hieronder geeft het juiste antwoord. Geld terug bij vertraging geldt inderdaad alleen voor reizen met NS, niet met auto, tram, of metro.
Vriendelijke groet, Robby
Ik reis ook sinds begin dit jaar met een NS Business card en moet dus inchecken. Ik neem meestal de trein van half 7, maar het gebeurt wel eens dat die niet rijdt, maar die van 7 uur wel. Ik blijf dan een half uurtje langer thuis, als het al bijtijds bekend was, beter thuis wachten dan op het station. Als ik vervolgens dus incheck voor de trein van 7 uur en die rijdt op tijd, heb ik volgens de NS geen vertraging. Maar dat heb ik wel, want ik wilde die van half 7 nemen. Kan je die vertraging dan wel of niet declareren?
Reputatie 6
Badge +2
Nee, door inchecken bewijs je dat je de eerdere trein had kunnen nemen, als die had gereden.

Iets anders: heb je een Dal abonnement? De trein van half 7 is dan voordelig (en als die niet rijdt is het ook in dat opzicht voordelig toch om half zeven te komen)..
M.a.w. ik ben eigenlijk verplicht om op het station te wachten i.p.v. thuis? Raar eigenlijk.

Ik heb geen Dal abonnement.
Reputatie 6
Badge +2
Om half zeven begint de spits, dus je kan met een Dal abonnement vóór de spits inchecken en zo met korting reizen, dat is al gauw voordelig.
Mijn terugreis is vaak buiten de spits. Maar goed, ik heb bewust gekozen voor deze, daar gaat mijn vraag niet over.

Reageer