beantwoord

Heel onverstandig: naam NS Businesscard

• 11 december 2018
  • 8 reacties
  • 380 Bekeken

Onlangs kwam NS negatief in het nieuws omdat het veel heeft vediend heeft aan de transport van Joden naar concentratiekampen.
Men heeft excuses gemaakt en gaat over tot schade vergoeding. Dat is heel mooi.
Maar gisteren verbaasde een radiocommercial me voor de ’Businesscard’ van NS.
De voiceover stem sprak over de NS-Business card, maar ik hoorde NSB.
Spreek het zelf een paar keer achterelkaar uit en je zegt NSB-usinesscard.
Dat moet je niet willen als NS, zeker niet net na je excuses te hebben gemaakt.
Afgezien van het feit dat er ook nogeens een SS in de naam voorkomt.
icon

Beste antwoord door Raymond123 11 december 2018, 20:49

De afkorting NS heeft in het Duits een nare betekenis, in lijn met het onderwerp van dit topic.

Voor Duitsers is het ook gek om een treinreis op NS.nl te plannen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
In de naam van TS staat casting en dan moet ik gelijk caust denken...
Hallo Andrecasting en welkom bij de NS Community.

Bedankt voor je oplettendheid bij onze Commercial. We hebben niet het idee dat dit product en de bijbehorende naam verwijst naar die periode. NSB spreek je uit met een volledige B. Zou je dit product op eenzelfde wijze uitspreken dan zou de uitspraak NSBeesniscard zijn. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele vervreemde uitspraak van ons product. Desondanks begrijp ik je ervaring.
Reputatie 7
Badge +3
Beetje gezocht verhaal, ik heb niet de indruk dat er iemand een associatie maakt tussen de NSB en de NS business card.

Overigens heeft NS wel loyaal meegewerkt aan het deportatievervoer maar er nauwelijks aan verdiend omdat de vergoeding die de bezetter betaalde amper kostendekkend was. Dat ligt toch wat anders dan wat bijv. veilinghuizen, opkopers en middenstanders aan de bezetting hebben verdiend.
Reputatie 5
Tsja...

Een vriend van mij is Noors en die wist mij te vertellen, dat de Noorse spoorwegen "NSB" heten.
Noren zijn heel consequent in het omdraaien. De landverradersvereniging heette daar NS.
Reputatie 6
Badge
De afkorting NS heeft in het Duits een nare betekenis, in lijn met het onderwerp van dit topic.

Voor Duitsers is het ook gek om een treinreis op NS.nl te plannen.
Dat ben ik met je eens mrfreeze. Laten we elkaar wel met respect blijven behandelen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind 't ook erg ver gezocht, maar om TS nou belachelijk te maken bij zo'n onderwerp vind ik ook weer niet echt gepast.
Badge
Tja ik denk dat we dan ook meteen maar het BSN nummer moeten afschaffen want als je dat omkeert krijg je .....

En dan ook meteen alle woorden, plaatsnamen met dubbel S afschaffen, dus geen Sassenheim meer maar Saenheim of Sasenheim.

Waar eindigen dit soort discussies ......

Reageer