beantwoord

Hoe geld terugvragen bij Business Card?

• 7 mei 2014
  • 5 reacties
  • 557 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik moest gisterenavond met de trein van Amsterdam naar Zandvoort. Maar omdat er geen treinen reden heb ik de trein niet kunnen nemen. Ik heb dus niet kunnen in of uitchecken met die kaart (en kan dus geen geld terugvorderen via Mijn NS). Ik heb met mijn persoonlijke OV chipkaart de reis verdergezet. Hoe kan je alsnog geld terugvorderen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 mei 2014, 11:07

Hallo Sofie,

Ik zit nu toch wel even te puzzelen.
De treinen reden niet tussen Amsterdam en Zandvoort, dus kon je niet reizen op jouw Business Card.
Dat lijkt me logisch.
En doordat je op die Biusiness Card niet bent in- en uitgecheckt, dus ook niet hebt gereisd, kun ja daar dus geen claim over indienen, zoals je zelf al terecht opmerkt.

Maar ondanks dat die treinen niet reden heb je je reis voortgezet met jouw persoonlijke OV-chipkaart.
De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat je met jouw persoonlijke OV-chipkaart met de bus bent gegaan.

De regeling Geld terug bij vertraging geldt in feite alleen als je op een alternatieve manier hebt gereis in overleg of op aanwijzing van het NS personeel.
Heb je zelf het initiatief genomen, dan zijn de daarmee gemaakte extra kosten in principe voor eigen rekening.

Over dit specifieke geval zou je wellicht het best contact kunnen opnemen met de Klantenservice en e.e.a. met hen bespreken.
Wellicht dat zij bereid zijn om je uit coulance tegemoet te komen.

Houd er wel rekening mee dat afhandeling van mail via EVA 4-5 dagen kan duren, afhandeling van een (ouderwetse) brief zo'n 4-6 weken in beslag neemt, dus dat bellen wellicht de snelste optie is.

Vr.gr.
Hans
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Sofie,

De treinen reden niet tussen Amsterdam en Zandvoort, dus kon je niet reizen op jouw Business Card.
Dat lijkt me logisch.
En doordat je op die Biusiness Card niet bent in- en uitgecheckt, dus ook niet hebt gereisd, kun ja daar dus geen claim over indienen, zoals je zelf al terecht opmerkt.

Maar ondanks dat die treinen niet reden heb je je reis voortgezet met jouw persoonlijke OV-chipkaart.
De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat je met jouw persoonlijke OV-chipkaart met de bus bent gegaan.

De regeling Geld terug bij vertraging geldt in feite alleen als je op een alternatieve manier hebt gereis in overleg of op aanwijzing van het NS personeel.
Heb je zelf het initiatief genomen, dan zijn de daarmee gemaakte extra kosten in principe voor eigen rekening.

Over dit specifieke geval zou je wellicht het best contact kunnen opnemen met de Klantenservice en e.e.a. met hen bespreken.

Houd er wel rekening mee dat afhandeling van mail via EVA 4-5 dagen kan duren, afhandeling van een (ouderwetse) brief zo'n 4-6 weken in beslag neemt, dus dat bellen wellicht de snelste optie is.

Vr.gr.
Hans
Dag Hans,

bedankt voor je reactie!

Er was inderdaad geen alternatief aangeboden en het personeel aan de servicebalie wisten ook niet wanneer de situatie opgelost zou worden en heb ik dus de metro + bus + bus genomen.
En eerlijk gezegd had ik niet echt veel zin om in het station gewoon te wachten.

Maar mijn traject is in principe betaald door mijn abonnement en ik wil het traject waarvoor betaald is terugvorderen. Dat compenseert alleszins een beetje de gemaakte kosten 🙂 Dus ok, eigen gemaakte kosten betaal ik zelf maar vraag dan de reis die ik niet heb kunnen maken terug... Lijkt me toch logisch!

Hallo Sofie,

Dat lijkt me logisch.

Vr.gr.
Hans
Hoi Sofie,

Als je een claim indient op basis van de Business Card, krijg je 50% of 100% terug van de ritprijs.
Je zal die rit moeten kunnen aantonen met een in- en uitcheck.
Je hebt niet in- en uitgecheckt, geen rit gemaakt, dus ook geen kosten, dus krijg je 100% terug van €0,00.
Daarom stelde ik voor dat je zou proberen de kosten die je voor het alternatieve vervoer hebt gemaakt geheel of gedeeltelijk terug te krijgen. Dat zijn aantoonbare kosten, gemaakt op aantoonbare momenten als gevolg van een bekende situatie.
En ook al heb je strikt volgens de regels geen recht op, ik zit lang genoeg op dit forum om te weten dat er tussen de regels door wel eens over coulance gesproken wordt.

Kortom, ik zou het hele verhaal gewoon bij de Klantenservice neerleggen.

Of wie weet, leest een *moderator* van dit forum mee en neemt die alsnog contact met je op om te zien of er iets voor je te regelen valt.

En dat de servicemedewerkers op het station je ook niet konden vertellen hoe lang e.e.a. zou duren is eigenlijk wel begrijpelijk. Radioverbindingen (en daarmee veiligheidsvoorzieningen) waren in een groot deel van Noord-Holland uitgevallen. En dan weet je nooit wanneer zoiets weer hersteld zal zijn.
Als bij jou de stroom uitvalt zal de leverancier ook niet kunnen vertellen hoe lang je in het donker zal zitten.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 3
Badge
Het zou toch wel vreemd zijn als Geld terug bij vertraging niet zou uitkeren in dit geval.

NS kan toch moeilijk verwachten dat je blijft wachten tot je een ons weegt en ze met een alternatief komen als ze zelf voortdurend communiceren dat ze niet weten hoe lang het gaat duren, en (uiteindelijk) dat de storing naar verwachting tot 0.30 uur gaat duren. Dan is het toch normaal dat je zelf op zoek gaat naar alternatieven?
Bovendien is in eerdere gevallen, waarin het treinverkeer echt gigantisch in de puin liep, volgens mij ook altijd gewoon uitgekeerd; ook als mensen uit pure ellende maar eigen vervoer waren gaan regelen.

Ik zal het wel merken. Heb gewoon een claim ingediend voor de vertraging gisteren, terwijl aan mijn jaartrajectabonnement niemand kan zien of ik uiteindelijk een paar uur later de trein heb genomen of op een andere manier heb gereisd. (For the record: ik ben eerst maar eens ergens wat gaan eten, en toen ik terugkom was het probleem zo goed als opgelost en heb ik alsnog de trein gepakt. Drie uur vertraging, maar wel nuttig besteed 😉 ).

Ik moest gisterenavond met de trein van Amsterdam naar Zandvoort. Maar omdat er geen treinen reden heb ik de trein niet kunnen nemen. Ik heb dus niet kunnen in of uitchecken met die kaart (en kan dus geen geld terugvorderen via Mijn NS). Ik heb met mijn persoonlijke OV chipkaart de reis verdergezet. Hoe kan je alsnog geld terugvorderen?

Beste Sofie, je kan in dit geval geen claim indienen, omdat er geen geldige check in en check uit bij NS is geweest én omdat je op eigen initiatief alternief vervoer hebt gebruikt met je persoonlijke OV-chipkaart. Ik kan je hier dus niet verder mee helpen. lees hier meer over de voorwaarden van Geld terug bij vertraging.
Vriendelijke groet, Robby

Reageer