beantwoord

In- en uit checken NS-Business Card en OV-chipkaart voor privéreizen gedurende 1 reis

• 1 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 1861 Bekeken

Ik heb een business kaart van werk waar ik onbeperkt kan reizen tussen leiden en schiphol. Ik kan er geen geld op zetten voor persoonlijke doeleinden. Ik heb dus nog een 2e ov chipkaart voor als ik moet reizen buiten dat traject (daar staat ook een voordeel uren abbo op). Mijn vraag is als ik nu bijv vanaf leiden verder moet reizen dan schiphol (bijv Amsterdam centraal) dan moet ik eerst in Leiden inchecken op mijn business kaart, instappen in intercity (die meestal direct gaat naar Amsterdam cs), maar moet dan uitstappen op schiphol om vervolgens uit te checken op mijn business kaart, weer inchecken op mijn persoonlijke ov chipkaart, dan vervolgens de trein te missen waar ik oorspronkelijk in zat en wachten op de volgende trein?? Dit is echt een heel onhandig systeem...als de in en uit check poortjes op schiphol nou eens op het perron zaten ipv helemaal boven dan kon ik nog snel uit stappen en weer instappen. Ik moet nu dus elke keer onnodig op de volgende trein wachten? Hebben jullie hier een betere oplossing voor?
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 augustus 2014, 19:56

Welkom op het forum nahasj!

De nieuwe NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je alle werkgerelateerde reizen kan maken (woon-werk én zakelijke reizen). Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen met je werkgever. Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

10 reacties

Daar klaagt dus bijna iedereen over, nee NS heeft daar geen betere oplossing voor, je moet de trein uit en wachten op de volgende trein.
Reputatie 1
Gezien het aantal klachten over privé reizen aansluitend op een reis met een business card zou NS toch echt eens moeten gaan kijken naar een oplossing voor deze groep zakelijke reizigers.
Handige oplossing zou zijn om een optie bij de business card toe te voegen waar mee reizen op rekening naast traject vrij kan worden uitgezet. Je kan dan saldo op je kaart storten en bij reizen buiten je vaste traject het verschil direct wordt afgeboekt van je saldo. Voor zakelijke reizen buiten het vaste traject bestaan inmiddels ook anonieme business cards voor reizen op rekening voor zo wel trein als bus / tram / metro.
Dus dat hoeft ook geen argument te zijn om een oplossing te zoeken!
Reizen op saldo naast Traject Vrij is technisch niet mogelijk. Daar is juist dat reizen op rekening voor bedacht.

Een andere oplossing zou een 'overgang zakelijk - privé' zijn die je vooraf op je kaart kunt laden en die ervoor zorgt dat het reisdeel buiten je traject die dag/die reis achteraf apart gefactureerd wordt aan de reiziger in plaats van aan de werkgever. Dan splitsen ze de maandelijkse factuur dus in een deel voor de werkgever en een deel voor de werknemer.
Reizen op saldo naast Traject Vrij is technisch niet mogelijk. Daar is juist dat reizen op rekening voor bedacht.

Een andere oplossing zou een 'overgang zakelijk - privé' zijn die je vooraf op je kaart kunt laden en die ervoor zorgt dat het reisdeel buiten je traject die dag/die reis achteraf apart gefactureerd wordt aan de reiziger in plaats van aan de werkgever. Dan splitsen ze de maandelijkse factuur dus in een deel voor de werkgever en een deel voor de werknemer.

Of de simpelere variant daarvan, waarbij je niets op de kaart hoeft te laden:
Een rekening voor de vaste kosten voor je abonnement.
Een rekening voor de variabele kosten voor buiten je abonnement.
Eventuele zakelijke reizen uit de tweede categorie zul je dan zelf moeten declareren, maar voor de meeste mensen met Traject Vrij zal gelden dat hun zakelijke reizen voornamelijk op afgekochte traject plaatsvinden.
Als er een "overgang zakelijk-privé" is zou er inderdaad ook een standaardinstelling voor een van beide gekozen moeten worden, net als dat sommige vervoerbewijzen standaard op eerste of juist op tweede klasse staan, maar tijdelijk omgezet kunnen worden.

De nieuwe NS-Business Card is ontwikkeld als 1 kaart waarmee je alle werkgerelateerde reizen kan maken (woon-werk én zakelijke reizen). Dit betekent dat de kaart altijd te gebruiken is. De NS-poortjes herkennen dus niet of het een zakelijke reis, woon-werk of privéreis betreft. Alle reizen die met de nieuwe NS-Business Card worden gemaakt, komen terug op de factuur. Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen met je werkgever. Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Indien je werkgever privéreizen niet wil faciliteren, is uitstappen en opnieuw inchecken met een tweede particuliere OV-chipkaart het enige alternatief.

En dat bedoelen jullie dus met 'het gemak van de ov-chipkaart ervaren'? #ovchipkaart = #fail
Je kunt daarom in Mijn NS Zakelijk de reizen onderverdelen in 'Privé, ‘Zakelijk’ of ‘Woon-werk' en zo achteraf het privégebruik verrekenen met je werkgever.

Dat is echt maar een haartje verwijderd van een bruikbaar systeem. Als de reiskosten toch al in verschillende categorieën kunnen worden gesplitst (weliswaar alleen achteraf), hoeft alleen nog maar de incasso gesplitst te worden in een deel voor de werkgever en een deel voor de werknemer.

Maar goed, dat signaal zal inmiddels wel bij NS binnengekomen zijn.
Ik zal je idee hier delen. Signaal is inderdaad binnengekomen!
Om privé en zakelijk niet op een kaart te kunnen verenigen, is al een zekere tekortkoming tussen NS en bedrijven.
Maar mijn bedrijf maakt het nog erger, door zakelijke reizen niet op de woonwerkverkeerkaart toe te laten.
Dat ondermijnt voor mij de NSbusinesscard.

Reageer