beantwoord

Inzicht in kosten van reis met NS Business card?

Als je uitcheckt met een gewone kaart krijg je de prijs van de gemaakte reis te zien. Als je je met je gewone ov-chipkaart aanmeldt bij ov-chipkaart.nl kan je (met de app) direct inzicht krijgen in de kosten van de reisjes die je maakt.

Als NS Business-kaarthouder heb je dit niet omdat 'je op rekening reist'. De logica ontgaat me volledig!

Juist voor zakelijke reizigers is het belangrijk om exact te weten hoe duur het ritje was dat je zojuist maakte. Het zijn kosten die gedrukt moeten worden. Je moet kunnen vergelijken met alternatieven, je moet weten hoe snel je reisbudget slinkt of dat je heel goed bezig bent. Juist omdat de NS reizigers de auto wil laten verruilen voor de trein moeten de kosten natuurlijk zichtbaar zijn!

Wat is de logica?

Ik heb dit vreemde fenomeen vanmiddag ook al doorgebeld via het 030-nummer en de service-medewerker wist na het navragen bij zijn superieur ook niets beters te melden dan dat het is 'omdat je op rekening reist'. Die gegevens zijn er gewoon, ik wil ze zien. Als er bedrijven zijn die gemaakte kosten niet willen laten zien aan medewerkers moeten ze dat maar doorgeven aan de NS, maar het lijkt me een minderheid. Wie wil dat nou?

Graag uitleg. En niet verwijzen naar de 'Mijn zakelijk' omgeving waar het wel inzichtelijk is. Dat weet ik natuurlijk al. Ik wil exact dezelfde inzichtelijkheid in kosten als consumenten.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 12 september 2017, 20:34

Hallo rrustema, welkom op ons Serviceforum. Begrijpelijk dat je hier meer over wilt weten. Ik heb ook even contact gehad met mijn collega's van International en de volgende reactie ontvangen.

Als je reist op saldo met een persoonlijke OV-chipkaart, wordt het bedrag van de reis direct van het saldo dat op de OV-chipkaart staat afgetrokken. De reisgegevens hoeven dan niet eerst door het systeem heen. Met een Business Card reis je op rekening. De reisgegevens moeten dus eerst doorgestuurd worden, zodat er daarna een ritprijs bepaald kan worden. Het verwerken van deze gegevens duurt tussen de 2 en maximaal 9 dagen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker voor je maakt, mocht je aan de hand hiervan verder nog vragen hebben dan lezen we dat graag.
Bekijk origineel

11 reacties

Hallo rrustema, welkom op ons Serviceforum. Begrijpelijk dat je hier meer over wilt weten. Ik heb ook even contact gehad met mijn collega's van International en de volgende reactie ontvangen.

Als je reist op saldo met een persoonlijke OV-chipkaart, wordt het bedrag van de reis direct van het saldo dat op de OV-chipkaart staat afgetrokken. De reisgegevens hoeven dan niet eerst door het systeem heen. Met een Business Card reis je op rekening. De reisgegevens moeten dus eerst doorgestuurd worden, zodat er daarna een ritprijs bepaald kan worden. Het verwerken van deze gegevens duurt tussen de 2 en maximaal 9 dagen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker voor je maakt, mocht je aan de hand hiervan verder nog vragen hebben dan lezen we dat graag.
Aha! Nou begrijp ik het, het heeft een technische reden. De NS Business-kaart is dus zelf verhoudingsgewijs 'dom'. Het geheugen zit in de systemen van de NS, niet in de kaart. De kaart geeft alleen door dat de houder in- of uitcheckt en op de kaart wordt niets bijgehouden. Om te bereiken wat ik wil zou de NS Business-kaart een soort virtueel saldo moeten krijgen zodat de kaart een 'geheugen' heeft.

Dus bij deze geef ik graag door dat ik dit graag wil. Verbouwen maar!
Badge +3
Klopt inderdaad, een kaart is 'dom' maar weet natuurlijk wél wat de laatste 10 of 20 transacties waren (incheck, uitcheck) en ook de laatste twee saldo-transacties.

Dat kan je zelfs thuis met geschikte apparatuur (een kaartlezer) en eenvoudige software uitlezen, net als je bankpas of credit card e.d. Die zijn in feite nog 'dommer' want alles daarmee gebeurt online. Op die kaarten staat weinig behalve je naam en zo (gewoon uit te lezen).

Maar goed, je ov-chipkaart 'weet' wel het saldo, want lang niet elk apparaat (bijv. in bussen of metro) kan direct online checken wat je saldo is.

In hoeverre dit anders werkt voor een NS Business Card kan ik je niet in detail vertellen, maar het zal vast iets te maken hebben met het feit dat je reiskosten (of die van je werknemers) niet met een saldo op kaart verrekend worden maar eens per maand via een factuur.

Vergelijk het gerust met de vroegere ChipKnip, waar je geld op je bankpas zette, en een brood kon kopen bij de bakker of op de markt, en die dan eens per dag (of per week) alle verkopen naar de bank stuurde via een ISDN telefoonlijntje.

Op zich onhandig, maar een werkend systeem. Als internet niet werkt kan ik niet pinnen, maar wel inchecken (en dat moet supersnel gaan, de controle van product of saldo op je kaart is dan voldoende en de rest volgt later..)
Goed, een beetje technisch. In beginsel is de Businesscard een reguliere ov-chipkaart. Wat het een businesscard maakt, is dat er een drietal reisproducten, een soort abonnementen, op staan. Deze reisproducten vangen alle transacties (als het goed is) af. Doordat er in alle gevallen een geldig reisproduct is wat geen instaptarief vereist, zal de kaart altijd werken bij in/uitchecken.

Gevolg daarvan is dat er ook geen saldo op de kaart aanwezig hoort te zijn, en vindt er ook geen berekening van ritprijs plaats wanneer er uitgechekt wordt. Dat zou ook erg lastig worden. In de situatie wanneer er bijvoorbeeld een online klassewissel is gedaan van 2e naar 1e-klas, denkt de kaart nog steeds 2e klas te zijn. Conducteurs zien ook 2e klas, maar zijn geinstrueerd om een speciale handeling te verrichten (registreren), in plaats van wegsturen of een uitstel van betaling schrijven. Naderhand wordt bekeken of er een klassewissel actief was. In zo'n geval wordt eventueel een hoger tarief berekend of bijvoorbeeld een correctietarief in rekening gebracht.

Alle transacties die worden gemaakt met de businesscard, worden doorgestuurt naar een NS-systeem, wat naderhand een berekening van de ritprijs doet. Daarbij worden verschillende bronnen gecombineerd. Indien nodig wordt een hoger tarief gehanteerd (klassewissel), een corretietarief in rekening gebracht, et cetera.

De businesscard is verder 'gewoon' een ov-chipkaart. Wat het een businesscard maakt, is de aanwezigheid van de specifieke reisproducten, een set aangepaste 'businessrules' en natuurlijk de opdruk 'NS-Business card'. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld wanneer een van deze 'businessrules' op een apparaat niet correct is geimplementeerd, is het mogelijk om gewoon reizen op saldo op de kaart te plaatsen, saldo op te laden en de BC te gebruiken als een reguliere ov-chipkaart. Theoretisch zou je er zelfs reisrecht voor studenten op kunnen plaatsen, om maar een zijstraat te noemen.

Die businessrules zijn o.a. regels die ervoor zorgen dat de kaartautomaat bij businesscards bepaalde knoppen niet laat zien (saldo laden), de RailPocket/MCL (controleapparaat) knopjes laat zien om registraties te doen (reizen in 1e klasse, geen checkin, geen ICd toeslag, reizen in richting van incheck-station).

Traject Vrij voor consumenten werkt overigens op ongeveer dezelfde manier. Daarom worden treinreizen bij een Traject Vrij-abonnement buiten het reguliere traject naderhand gefactureerd. De berekening of een rit binnen of buiten het traject valt vindt plaats in de backend, niet tijdens het in- en uitchecken.

Dat kan je zelfs thuis met geschikte apparatuur (een kaartlezer) en eenvoudige software uitlezen
Tsja, bij de huidige eenmalige chipkaarten kan het inderdaad eenvoudig, de Ultralight kent geen encryptie. Reguliere ov-chipkaarten uitlezen is vrij eenvoudig, het formaat is ook niet erg lastig, maar je bent formeel wel encryptie aan het breken. Dat is op zijn minst een schending van de voorwaarden van de OV-chipkaart, en eventueel ook een strafbare handeling waarvoor vervolging mogelijk is. Je zal immers de sleutels moeten achterhalen, want ik ga er niet vanuit dat je beschikt over een SAM-kaartje om deze 'netjes' te verkrijgen 😉
Als ik dat zo lees kan je de kaart zo aanpassen dat de gebruiker toch in realtime de prijs van de reis kan zien. Het werkt alleen niet als je van klasse wisselt, maar dat zie je dan later wel op de uiteindelijke factuur. Die ene situatie is wat mij betreft geen dealbreker. Aanpassen maar, zet er een virtueel saldo op zodat de kaart slimmer wordt.
Badge +3
Top info Henk_NL dat dus.

Ik kan ook op mijn kaart gewoon tegoed voor printen/kopieren zetten en (met de juiste codes natuurlijk) de afvalcontainer op de hoek mee openen of een deur mee openen op mijn werk.

Het is gewoon een chip met (beperkte) geheugencapaciteit, dus geeft domweg een signaal dat de ontvangende kant (de lezer) accepteert of niet. Bij poortjes moet dat snel, en is er weinig tijd om te checken bij de back end servers soms (duurt te lang).

4 kB opslag meen ik? Of is dat inmiddels vergroot. Hallo, ik kan 256 GB op de nagel van mijn pink en in mijn telefoon opslaan tegenwoordig (nano SD-kaart). Dat bedoelde ik dus eigenlijk.
De beschikbare ruimte zit verwerkt in de naam van de (originele) kaart, 'MIFARE Classic 4K' ;-)

Dat 'gewoon' tegoed erop zetten is iets te 'gewoon'. Je bent wel gebonden aan een strakke toewijzing van de aanwezige sectoren geheugen. Theoretisch kan je een aanzienlijk deel van de eerste (4-block) sectoren vrij gebruiken, het OVCP-systeem gebruikt deze niet. Verwacht het andere systeem toevallig data op een plek waar het OVCP-systeem ook data verwacht, dan heb je een probleem.

Wat je wel veel ziet is het gebruik van de OVCP voor allerlei zaken waarvoor alleen het UID (nummer van de kaart, iets anders dan het 3528-kaartnummer wat erop geprint is) nodig is. Zo kunnen OV-chipkaarten bijvoorbeeld gebruikt worden in NS Toegang (feitelijk iProtect van Keyprocessor) om NS gebouwen te kunnen betreden (openen poortjes/deuren) en in MyPrint (RICOH), de omgeving om overal te kunnen printen.
Badge +3
Nog meer mooie info, dank Henk_NL daar kan ik wel iets mee.

Oh ja, die (geprinte of op telefoon) AZTEC codes...

Maar goed, ik ga plat en 6:30 een wekker naast me (ze snurkt en heet Anja overigens, niet verder vertellen),
Echte details ga ik hier allemaal niet posten natuurlijk. Maar de werking van het systeem is erg leuk om in te duiken en ook als buitenstaander goed te doen. Schrijven van wijzigingen om eigen systemen aan te sturen (printen bijvoorbeeld) zou ik overigens absoluut uit je hoofd laten. Iedere poging wordt gezien als fraude. TLS gaat daar erg wonderlijk mee om. 'Open Kaart' van Brenno de Winter is een goed begin :-)

AZTEC-codes, leuk onderwerp voor later. Dat zijn UIC standaarden gelukkig.

Hier komt de wekker om zes uur. Het heet 'poes', 'poezebeest' of 'schijtfabriek' en zegt miauw ? Snoozen gaat enkel met brokjes.
Als ik dat zo lees kan je de kaart zo aanpassen dat de gebruiker toch in realtime de prijs van de reis kan zien. Het werkt alleen niet als je van klasse wisselt, maar dat zie je dan later wel op de uiteindelijke factuur. Die ene situatie is wat mij betreft geen dealbreker. Aanpassen maar, zet er een virtueel saldo op zodat de kaart slimmer wordt.
Klassewissel haalde ik aan omdat het een veelbesproken onderwerp hier is. Maar er zijn meer probleem-producten. Met de implementatie van dit soort producten loop je tegen de beperkingen van het, in deze opzet, verouderde OV-chipkaart-systeem aan. Helaas besef ik mij ook dat herziening van dit systeem vast niet op korte termijn gaat plaatsvinden.
Reputatie 6
Chapeau voor alle nuttige informatie Henk_NL!

Reageer