beantwoord

klassenwissel van 1e naar 2e klas

• 8 maart 2018
  • 2 reacties
  • 190 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een ns businesscard besteld en per abuis voor 1e klas gekozen. Reeds heb ik de kaart in bezit en wil mijn abonnement wijzigen naar 2e klas. Ik heb contact gehad met een medewerker van de klantenservice, die mij verteld dat dit de eerste maand niet mogelijk is. Dit bevreemd mij ten zeerste. Ik heb de kaart aangeschaft omdat je dan met 40% kan reizen. Nu wordt ik de eerste maand gestraft omdat er een vergissing is gemaakt bij het bestellen van de business card. Of is er toch een mogelijkheid om dit per direct om te zetten.
icon

Beste antwoord door Robert B 8 maart 2018, 14:21

Welkom op het forum!

Een permanente wissel kan inderdaad per maand op de ingangsdatum van het abonnement (bijv. de 7e van de maand), maar volgens deze link kan een wissel van 1e naar 2e klas pas na het eerste contractjaar (zie helemaal onderaan) :?

Maar je reist op saldo (want 40% korting). In dat geval is er geen verschil in abonnementen voor 1e of 2e klas, die zijn even duur en je kiest zelf de klasse.

Mocht je kaart toch op 1e klas staan, dan kan je alsog 2e klas reizen door elke dag dat je gaat reizen eerst een eenmalige klassewissel bij een kaartautomaat te laden.

- Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
- Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’ en kies voor 'Vandaag 2e klas'.
- Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Uw klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.

Wat je ook nog kunt proberen is bij een automaat Reizen op Saldo NS te zoeken (volgens mij staat dat bij Laden overige producten) en dan 2e klas te kiezen. Ik weet niet zeker of dat werkt maar dan ben je ook meteen klaar want je kaart staat dan standaard op 2e klas.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als je de kaart minder dan 14 dagen geleden gekocht hebt, kun je je beroepen op de wet Koop Op Afstand.

Zie ook deze reacties van NS-medewerkers:
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-bestelling-terugdraaien-18227?postid=110376
Een klant heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen vanaf de dag dat het contract is gesloten, waarin je alsnog kan afzien van de aankoop van het abonnement.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-bestelling-terugdraaien-18227?postid=111403
De klant heeft als hij online een abonnement heeft afgesloten het recht om zich te bedenken. Binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst kan hij van zijn abonnement afzien. Als het abonnement al geactiveerd is, dan moet het abonnement worden gedeactiveerd bij de kaartautomaat. Dat is logisch, want het abonnement moet wel worden teruggegeven, net zoals online gekochte kleding moet worden teruggestuurd naar de webwinkel. Dat de klant zich online – via dezelfde weg als dat hij de overeenkomst heeft gesloten – beroept op zijn herroepingsrecht en de onderneming laat weten dat hij afziet van zijn aankoop, doet hier niet aan af. Wat de klant heeft ontvangen, moet hij teruggeven.
Badge +3
Welkom op het forum!

Een permanente wissel kan inderdaad per maand op de ingangsdatum van het abonnement (bijv. de 7e van de maand), maar volgens deze link kan een wissel van 1e naar 2e klas pas na het eerste contractjaar (zie helemaal onderaan) :?

Maar je reist op saldo (want 40% korting). In dat geval is er geen verschil in abonnementen voor 1e of 2e klas, die zijn even duur en je kiest zelf de klasse.

Mocht je kaart toch op 1e klas staan, dan kan je alsog 2e klas reizen door elke dag dat je gaat reizen eerst een eenmalige klassewissel bij een kaartautomaat te laden.

- Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
- Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’ en kies voor 'Vandaag 2e klas'.
- Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Uw klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.

Wat je ook nog kunt proberen is bij een automaat Reizen op Saldo NS te zoeken (volgens mij staat dat bij Laden overige producten) en dan 2e klas te kiezen. Ik weet niet zeker of dat werkt maar dan ben je ook meteen klaar want je kaart staat dan standaard op 2e klas.

Reageer