beantwoord

Klassewissel bij NS Businesscard 2 naar 1

• 17 maart 2017
  • 31 reacties
  • 3983 Bekeken

Hallo,
Binnenkort krijg ik van mijn werkgever een businesscard met een trajectabonnement 2e klasse. Wat gebeurt er als je een (tijdelijke) klassewissel doet en je dezelfde rit maakt als je trajectabonnement, maar dan 1e klas dus.
Wordt dan de gehele 1e klasprijs in rekening gebracht of het verschil tussen 1e klas en de 2e klas?
icon

Beste antwoord door Denice NS 17 maart 2017, 11:28

Als je je abonnement permanent op 1e klas wilt zetten worden de abonnementskosten voor een 1e klas abonnement via automatische incasso van je bankrekening afgeschreven. Voor het aanvragen van een permanente klassewissel zie het stukje 'Permanent van klasse wisselen' op deze pagina.
Bekijk origineel

31 reacties

Hi jvleijden1980!

Voor het wisselen van de klasse bij een Traject Vrij abonnement betaal je een vast bedrag. Op deze pagina kan je daar meer over lezen.
Ik had dat al gelezen. In mijn geval zou dat 25 euro per dag extra kosten.
Voor mij is het goedkoper om een definitieve klassewissel aan te vragen. Op mijn route is het verschil tussen het 1e klas trajectabonnement en het 2e klastrajectabonnement 123,00 euro per maand.
Moet ik dit bij de automaat betalen (iedere maand?) of gaat dit via de werkgever?
Als je je abonnement permanent op 1e klas wilt zetten worden de abonnementskosten voor een 1e klas abonnement via automatische incasso van je bankrekening afgeschreven. Voor het aanvragen van een permanente klassewissel zie het stukje 'Permanent van klasse wisselen' op deze pagina.
Het is natuurlijk een Businesscard, dus de extra kosten worden gefactureerd aan de werkgever 😉
Mijn werkgever zegt dat klassewissel (permanent 1e klas) ook via "Mijn NS" kan worden aangevraagd. Maar uit eerdere ervaringen op dit forum, geeft dit problemen. Dat de conducteur deze klassewissel niet kan zien, vind ik nogal hinderlijk.
Kan ik dit ook op de ns automaat doen, een definitieve klassewissel?
Bij de automaat kan je geen permanente klassewissel uitvoeren. Hier kan je alleen een tijdelijke klassewissel op je kaart zetten.

Het klopt inderdaad dat de conducteurs niet altijd kunnen zien dat de Business Card op 1e klas staat. Hier zijn al meerdere topics over geweest. In dit topic geeft Loes hier een antwoord op + een afbeelding over hoe de conducteurs te werk dienen te gaan in zo'n geval.

Ohja, HenkNL... scherp opgemerkt 😉
Nou snap ik de opmerking van TS wel, want ik word ook nog wel eens aangesproken als ik op een BC reis met klassewissel. Kan me goed voorstellen dat je daar op een gegeven moment klaar mee bent, helemaal als je iedere keer uitgebreid de discussie aan moet gaan.
Waarom kunnen conducteurs dit niet zien, als je een klassewissel via "Mijn NS" hebt aangevraagd? Kan NS niet eens alle conducteurs hierover aanspreken. Het is nogal klantonvriendelijk als je iedere keer het hele verhaal moet uitleggen.
En niet alle passagiers zijn even mondig. Ik zat laatst zelf in de 1e klas en zat er voor mij iemand met een NS businesskaart die zei dat hij het online had aangevraagd maar werd toch weggestuurd. Ik vind dat echt klantonvriendelijk. Ondertussen wordt bij zijn werkgever wel de 1e klas prijs in rekening gebracht, maar ja dat is niet het probleem van de NS.
Kan het trouwens ook andersom? Laatst zei iemand van niet.
Stel dat je een 1e klas traject vrij hebt en je wilt op een rustig moment toch in de 2e klas gaan zitten. Kan je dan een tijdelijke klassewissel aanvragen naar de 2e klas en zo ja, krijgt mijn werkgever dan een deel van het abonnementgeld terug?
De klassewissel wordt enkel verwerkt in het achterliggende systeem, maar wordt niet daadwerkelijk op de kaart zelf weggeschreven. Het controleapparaat leest alleen de kaart zelf uit, en ziet daar dus geen 1e klas reisrecht staan. Daarom is de registratie ingevoerd. Ik ben er zelf ook niet over te spreken dat na al die jaren de duidelijke werkwijze nog niet overal wordt overgenomen.

Andersom kan het inderdaad niet, dan word je verplicht om naar een kaartautomaat te gaan en daar een wijziging fysiek op de kaart te laten wegschrijven.
Bij de automaat kan je geen permanente klassewissel uitvoeren. Hier kan je alleen een tijdelijke klassewissel op je kaart zetten.

Het klopt inderdaad dat de conducteurs niet altijd kunnen zien dat de Business Card op 1e klas staat. Hier zijn al meerdere topics over geweest. In dit topic geeft Loes hier een antwoord op + een afbeelding over hoe de conducteurs te werk dienen te gaan in zo'n geval.

Ohja, HenkNL... scherp opgemerkt ;)

Het is toch niet de taak van de passagiers om de conducteur te laten zien hoe hij of zij te werk moet gaan. Dit hoort NS zelf te doen.
Reputatie 1
het kost maar een tientje per dag als je een traject vrij abonnement hebt op een business card. geen 25 euro
Reputatie 1
Gewoon niet upgraden is mijn credo. wanneer je niet gecontroleerd wordt heb je dus geen extra kosten. de reiziger met een business card zit altijd goed. Wanneer je gecontroleerd wordt, dan betaal je dus 10 euro.

Ik reis al enkele weken met een 2e klas business card en ik ben al weken niet gecontroleerd. trein is telkens vol.
Badge +3
Uit interesse, wat klopt er van dit verhaal?

https://7ate9.sledge.nl/mylife/ns-soms-spoort-het-ook-niet

Correctietarief: Afwijkende klasse. Reg: Dordrecht – Roosendaal € 18,35 (ex. BTW)

En toen werd er uitgelegd dat de conducteur niet kan zien hoe de NS Business kaart is ingesteld. Je kunt deze als gebruiker instellen op 1e of 2e klas reizen. Kortom de conducteur stelt zijn controle-apparaat in op de coupé die hij/zij gaat controleren. Als de conducteur het apparaat op 1e klas heeft staan en gaat vervolgens 2e klas vervoersbewijzen controleren, heeft de conducteur dit niet in de gaten. Hij krijgt daar geen melding van. Jij als eindgebruiker wel … twee weken later … je moet achteraf onterecht bijlappen!

Ik kan die € 18,35 nergens terug rekenen (ging om een reis Dordrecht - Vlissingen meen ik), en verschil voltarief 1e/2e klas is € 12,68 (incl. BTW).

Edit: Dat bedrag is een vast tarief van 20 euro (18,35 excl BTW) als je in de verkeerde klas zit.

En kan een HC zijn MCLC op 1e klas 'zetten' (dus per ongeluk iedereen die 2e klas reist checken op 1e klas), en men daar stilzwijgend een correctie voor krijgt? Dat er bij een BC (en NS Flex) meestal niets van gezegd wordt is uiteraard bekend, want je krijgt vanzelf de juiste factuur.... behalve in dit geval natuurlijk.
@Robert B

Dit verhaal is broodje aap. Ik kan mijn MCLC niet instellen op een klasse. Dat is visueel en dan als we 2e klas reisrecht zien en in de 1e klas zitten, registreren wij die dus handmatig. Dan wordt achteraf in de backoffice bekeken of er sprake was van een klassewissel. Aangezien ik meestal vreemde blikken krijg als ik vraag of men van klasse was gewisseld (99 vd 100 hebben dat) ben ik daar mee opgehouden te melden dat ik registreer.
@Robert B

Dit verhaal is broodje aap. Ik kan mijn MCLC niet instellen op een klasse. Dat is visueel en dan als we 2e klas reisrecht zien en in de 1e klas zitten, registreren wij die dus handmatig. Dan wordt achteraf in de backoffice bekeken of er sprake was van een klassewissel. Aangezien ik meestal vreemde blikken krijg als ik vraag of men van klasse was gewisseld (99 vd 100 hebben dat) ben ik daar mee opgehouden te melden dat ik registreer.

Broodje aap komt dan mede door de NS helpdesk medewerker. 😏
Auw, das niet handig 😔
@Loes Bedankt voor de uitleg. Los van mijn 'probleempje', vind ik het allemaal erg interessant en nu heb ik weer wat geleerd. Vriendelijk van van u om de uitleg te plaatsen.
@alisha_reiziger

Graag gedaan en als er nog eens wat "broeit", zou zeggen, vraag maar raak en ik of collega's proberen het zo goed mogelijk te beantwoorden 😁
Gewoon niet upgraden is mijn credo. wanneer je niet gecontroleerd wordt heb je dus geen extra kosten. de reiziger met een business card zit altijd goed. Wanneer je gecontroleerd wordt, dan betaal je dus 10 euro.

Ik reis al enkele weken met een 2e klas business card en ik ben al weken niet gecontroleerd. trein is telkens vol.

Kan dit ook met een flex altijd vrij?

——————————-
Edit: gevonden:

Verkeerde klasse

Reist u 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs? Dan registreert de conducteur dit bij controle wat leidt tot een 'Correctietarief: toeslag 1e klas ontbreekt' van € 20.
Let op: dit correctietarief wordt bij uw volgende factuur in rekening gebracht.

Op deze pagina lees ik de verschillende correctietarieven voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Zoals Loes ook aangeeft wordt achteraf gekeken bij controle of je wel of geen toeslag voor de 1e klas had gekocht. Hoewel de kosten 'slechts'€ 10,00 per reis zijn zie ik bovenstaande reactie wel als het aanwijzen van een mogelijkheid op fraude. Normaliter zou ik deze reactie dan ook aanpassen maar, gezien de discussie binnen het topic, laat ik deze staan. Ik wil het echter wel sterk afraden! Zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten getuigt niet van respect voor je medereizigers, die wel voor de 1e klas betalen, dan wel van respect voor de regels van de vervoerder.

Zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten getuigt niet van respect voor je medereizigers, die wel voor de 1e klas betalen, dan wel van respect voor de regels van de vervoerder.

Sorry maar dit is echt een kip ei verhaal. Over respect voor de 1e klas reiziger gesproken, wanneer gaat de NS zich dáár eens echt druk om maken. Controle controle controle....
Bovendien staat zwart op wit dat het correctietarief een optie is voor NS business klanten op een traject. Het moet niet gekker worden dat je dit dan als frauduleus bestempelt.

Correctietarieven

Wanneer u niet in- of uitcheckt met een Traject Vrij of NS-Business Card, kunnen wij de ritprijs niet bepalen. Wij brengen dan een correctietarief in rekening. Correctietarieven kunnen per abonnement verschillen en worden altijd via de factuur verrekend.
Ik vind je reactie erg tegenstrijdig, bosschebol. Aan de ene kant vindt je het prima dat reizigers zonder geldig vervoerbewijs in de 1e klas zitten, aan de andere kant vindt je dat wij meer moeten controleren, waardoor we dus meer boetes moeten geven. Daar komt bij dat al vaker is aangegeven dat wij ons best doen om de controle goed uit te voeren. We kunnen onmogelijk in elke 1e klas coupé een bewaker neerzetten die mensen meerdere malen per reis controleert. De conducteur heeft deze taak, naast vele andere taken. En ik ga ervan uit dat ik je dat niet hoef uit te leggen.
Ik vind je reactie erg tegenstrijdig, bosschebol. Aan de ene kant vindt je het prima dat reizigers zonder geldig vervoerbewijs in de 1e klas zitten, aan de andere kant vindt je dat wij meer moeten controleren, waardoor we dus meer boetes moeten geven. Daar komt bij dat al vaker is aangegeven dat wij ons best doen om de controle goed uit te voeren. We kunnen onmogelijk in elke 1e klas coupé een bewaker neerzetten die mensen meerdere malen per reis controleert. De conducteur heeft deze taak, naast vele andere taken. En ik ga ervan uit dat ik je dat niet hoef uit te leggen.

Ik heb niks met zwartrijders maar ik kan ze soms wel begrijpen, jullie worden door de zwartrijders in het gezicht uitgelachen.. er is geen autoriteit..
Dat betekent niet dat ik het er mee eens ben... ben netjes opgevoed. Maar jullie worden gewoon uitgelachen en de betalende 1e klas reiziger zit met de gebakken peren.

En dat je je eigen idee ridiculiseert om bij elke coupe een “bewaker” neer te zeggen zegt ook een hoop hoe jullie naar dit probleem kijken. Want ja, als je dat zou doen, en keihard consistent boetes zal uitdelen zal dit probleem vanzelf stoppen omdat je dan laat zien dat er niet met de voeten van de NS gespeeld kan worden. Blijkbaar is dat iets wat er maar niet in gaat bij jullie..

Je hebt het over het omvangrijke takenpakket die een conducteur heeft, alsof het een vast gegeven is, maar feit is dat NS dit takenpakket en de hoeveelheid FTE op een trein bepaalt en hier dus wijzigingen in kan aanbrengen.

Er zijn veel manieren om hier iets aan te doen! Consistentie in de omroep bijvoorbeeld, aangeven dat je een boete krijgt als je in de verkeerde klasse reist, of bijvoorbeeld stickers op de deuren/stoelen/ramen.

Maar het aller aller laatste wat je moet doen is de gigantische roep om handhaving (zoek op dit forum) naast je neer te leggen door te zeggen dat jullie je best doen. Het begint een beetje wanhopig te klinken.
De conducteur heeft deze taak, naast vele andere taken. En ik ga ervan uit dat ik je dat niet hoef uit te leggen.

Ik heb het in andere topics al wel eens gevraagd maar geen antwoord gekregen; Wat zijn de taken van de conducteur dat deze zich op een (IC)-rit van meer dan 2 uur consequent tussen elke 2 stations opsluit in de achterste bestuurderscabine? Dit heb ik namelijk veelvuldig zien gebeuren.

Reageer