beantwoord

Klassewissel bij NS Businesscard 2 naar 1

Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 5
Eens met bosschebol. Dit noemt men 'de kat bij de melk zetten'. Eersteklas melk om precies te zijn.

Extra storend in deze discussie, is dat als een controleur dan eens gaat controleren, dat hij dan precies weer overenthousiast is. Iemand met een klassewissel wordt de eersteklasse uitgebonjourd, omdat de controleur niet weet hoe zijn eigen handcomputer werkt.
Badge +3
Ik heb nog wel een vraagje voor @Loes

“Kunt u alstublieft mijn kaart controleren”, vraag ik. Ik geef ook nog uitleg waarom ik het vraag. “Controleren kan ik, maar inchecken kun je niet bij mij”, zegt hij vriendelijk terwijl hij mijn kaart aanneemt.

In de screenshot van je Handleiding herontwerp MCL - Valid (pag. 13) staat wel dat verhaal met de 'tang'. Daarmee registreer je in feite toch ook een (missende) incheck? Oké, een MCL kan dat waarschijnlijk niet op je kaart wegschrijven maar het resultaat is hetzelfde toch? 🤔 (@alisha_reiziger heeft een BC).

In dat geval is wat die HC zei dus ook niet helemaal waar. En wat gebeurt er eigenlijk als je zonder ingecheckt te zijn (door poortjes) naar buiten gaat?

Want stel ik heb een traject Amsterdam - Leiden en ik maak een reis Rotterdam - Leiden zonder incheck. Wordt er dan aangenomen dat ik dan wel uit Amsterdam zal komen of betekent het steevast een correctie? Of gaat het systeem graven in je reishistorie en de vorige uitcheck laten bepalen waar je eventueel ingestapt bent?
Ik kan niet inchecken, want het begin van de reis kan ik niet aangeven. Ik registreer alleen waar ik hem ben tegengekomen en daar volgt een registratie op. Bij een volgende controle blijft er dus sprake van een ontbrekende checkin helaas.
Badge +3
Dank @Loes. Ik was gewoon benieuwd.

Nog steeds trouwens (ik heb geen BC, maar lijkt me wel interssant)... Hoe gaat personeel en 'het systeem' daarme om dus?

Controle binnen je taject is een OK, dat is prima. Maar die uitcheck zonder incheck is dus een totaal onbekend vertrekstation.. dus een correctie? Hoef jij als HC niet te doen, want dat gebeurt dan pas bij poortjes.

Of, als er geen poortjes zijn lekker doorlopen zonder controle of correctie ooit... Maar dan krijg ik weer moderators @Jouke NS op mijn dak dat ik aanzet tot zwartrijden of zo!

Er stond toch in de instructie: Met een BC (en met Flex dus ook) "zit iemand altijd goed" ... Het staat er letterlijk! 🤔

I rest my case.. (sleep).
Ik mag een BC houder geen UVB schrijven idd, dit gebeurd altijd na de controle in de backoffice of er een naheffing komt of niet. Weinig kaas van gegeten helaas....
Oh wat een moeilijke termen hier 😉

Ik heb een BC (Bussiness Card)

@Robert B Voor de reis Dordrecht - Vlissingen, zat ik in een R-Net trein. Ik ging van Gorinchem naar Dordrecht. Blijkbaar had ik iets niet goed gedaan bij de incheck. Ik hoorde wel 'bliep', maar ik keek niet op het scherm. Misschien was het een 'bliep' van een andere reiziger dat ik hoorde... enfin ik had dus niet ingecheckt.

Ik werd al snel gecontroleerd. En het was foute boel. De conducteur melde dat ik of bij het volgende perron even heel snel heen en weer moest rennen om in te checken, of dat ik een boete kreeg. Nu begrijp heb ik het idee dat UVB staat voor boete... Kortom de conducteur in mijn geval mag gewoon boete geven aan een BC reiziger. Ik schaamde me kapot. En was zo overtuigd van het bliepje. Dat was dan ook de reden dat ik bij de overstap naar een 'normale' trein uit mijzelf de conducteur op zocht.

Uit alle informatie nu, kan ik eigenlijk afleiden dat de conducteur handmatig een melding moet maken of ik wel of niet 1e klas reis met BC. En dat dit later door het systeem verrekend wordt met mijn abonnement.
Wat het er niet makkelijker op maakt. We stonden in een halletje, en hij heeft mij niet zien zitten. Was echt een super aardige conducteur. En ook in ons gesprek heeft hij niet gemeld dat hij mij op 1e klasse ging zetten. Al begrijp ik dat dat niet verplicht is. Ik denk echt dat er per ongeluk een fout is gemaakt.

Kortom Robert, om je een beetje op de hoogte te blijven houden: De helpdesk van NS kan mij niet verder helpen. Al had ik gehoopt dat ze wellicht de conducteur zouden willen vragen of hij mij nog herinnerde (dream on Alisha). Het enige wat nog kan, is naar de geschillencommissie stappen. Wellicht neem ik mijn verlies gewoon en vraag ik de volgende keer aan de conducteur of ik mee mag kijken op zijn scherm.

Bedankt dat ik mee mocht lezen op jullie forum.

Reageer