beantwoord

Klassewissel niet te zien

• Reisadviseur**
  • 41 reacties
Als ik een Klassewissel kies (via de ns app) kan de conducteur dit niet zien. Iedere keer moet ik bij controle uitleggen dat ik wel betaal voor de 1eklas. Vandaag dreigde de conducteur zelf met een boete, hij leek mij niet te geloven. Ik vind dit heel vermoeiend. Kan dit niet een keer opgelost worden?
icon

Beste antwoord door Slidestops 4 maart 2017, 11:14

Via de NS app mag je een klassewissel doen, voor je reis en niet tijdens je reis. Als het ook niet voor je reis had gemogen hadden ze die functie er niet in hoeven stoppen natuurlijk..

De reden dat kan na inchecken omdat de klassenwissel niets fysiek op een kaart schrijft, maar puur back-office na je reis alles verrekend.
Bekijk origineel

10 reacties

Onze werkwijze wat betreft de Business Cards is duidelijk, de reiziger zit altijd goed en als tijdens controle wordt geconstateerd dat men 1e klas reist met een 2e klas reisrecht, behoren wij dit te registreren en de backoffice kijkt achteraf of er een geldige klassewissel was.
Ik begrijp persoonlijk niet dat mijn collega's nog steeds deze werkwijze niet correct hanteren, het is voor mij geweldig. Ik hoef niets uit te schrijven en het is altijd goed. Ik hoop dat een moderator dit weer wil oppakken, want ik heb al genoeg berichten gehad.

Edit: Ik hoop dat u vanaf nu collega's tegen zal komen, die registreren. Soms vraag ik het de reiziger wel eens na, of men een klassewissel heeft. Gewoon als extra service.
Goed dat dit wordt aangekaart en terecht dat hier intern aandacht voor moet komen Loes. Ik pak het op.

@TL89 Excuses dat je dit moest overkomen. Ik kan me voorstellen dat dit niet prettig was.
Bedankt!
Reputatie 1
Hey Klaas-Jan NS, heeft u wel goed gelezen wat TL89 heeft geschreven. Hij/zij heeft een klassenwissel (via NS app) gedaan en u reageert daar niet op dat het niet is toegestaan.
Als u misschien goed nog kunt herinneren heb ik hierover een topic geopend en deze vraag gesteld waarop u reageert dat het niet is toegestaan.

Wat is nu juist? Graag correcte reacties hier op het forum zodat het voor iedereen duidelijk is.
Ik merk nog steeds dat het mogelijk is (ook na inchecken een klassenwissel via ns app). Vind het wel fijn als dat wel toegestaan is (ook na inchecken).
Reputatie 7
Via de NS app mag je een klassewissel doen, voor je reis en niet tijdens je reis. Als het ook niet voor je reis had gemogen hadden ze die functie er niet in hoeven stoppen natuurlijk..

De reden dat kan na inchecken omdat de klassenwissel niets fysiek op een kaart schrijft, maar puur back-office na je reis alles verrekend.
Reputatie 1
dag slidestops, ook na het inchecken is het mogelijk om via de app een klassenwissel te doen. Ik krijg ook netjes van NS zakelijk een bevestiging dat ik mijn reis kan vervolgen in de 1e klas. Zoals u merkt, ontstaat alleen maar verwarring en frustraties als een conducteur dreigt een UVB uit te schrijven.

Als het niet is toegestaan om na het inchecken een klassewissel te doen via de app, zorg er dan ook voor dat het niet mogelijk is.
Ik heb al meerdere keren een klassewissel na het inchecken gedaan, omdat de trein aardig vol was en ik in de eerste klas nog redelijk kon zitten. Ik ga dan niet terug naar de paal om uit te checken en dan een klassewissel doen en dan opnieuw inchecken want dan heeft de trein het station al lang verlaten.
Dus mijn voorstel is, geef de business card houders (zeker ik als trouwe klant) de mogelijkheid om na het inchecken toch te kunnen upgraden naar de 1e klas. Ik betaal de rekening toch. Ik snap niet waarom de conducteurs niet op de hoogte zijn. Dat vind ik dus erg jammer van NS. jullie hebben de middelen, maar vind dat NS net even niet goed gebruik maakt.
Reputatie 7
Nogmaals het kan wel mogelijk zijn dat je het tijdens de reis doet maar dat betekent nog niet dat het mag. Ik kan ook met mijn auto door een verkeerslicht rijden als hij op rood staat.

Als je via de app een klassewissel doet verandert er niets met de kaart. Er komt niets op of bij de kaart. Er is geen schrijfactie want daarvoor moet je langs een paal of automaat. Puur backoffice wordt er geregeld dat achteraf het verschil berekend wordt. Op de korte termijn is hier geen makkelijke oplossing voor.

Sommige conducteurs zijn heel goed op de hoogte, de anderen weer wat minder. Maar we hebben dus niet de middelen en daar kunnen we dus ook geen gebruik van maken. Het zou fijn zijn als we op een of andere manier ook de klassenwissel zouden kunnen zien, via een soort extra scherm waarbij in de backoffice gekeken wordt oid.

Het enige middel wat we nu hebben is een afwijking registreren op de kaart, die backoffice geregeld wordt.
Reputatie 1
dank voor je snelle reactie Slidestops. Ik ga de komende periode bewust na het inchecken via de app een klassewissel doen. ik ben erg benieuwd wat de conducteur gaat zeggen. Zodra ik gecontroleerd wordt, zal ik mijn telefoon aan de conducteur laten zien dat ik volgens mijn app 1e klas reis. daar staat ook nummer van de business card erop en de naam van mijn werkgever.
Helaas ben ik al die tijd nooit gecontroleerd. Hoop dat ik de komende periode gecontroleerd word.
Ik heb al meerdere keren 1e klas gereisd. By the way, heb nooit een rekening van m'n werkgever gehad van de 1e klas reizen 🙂
Je dient de klassewissel vóór je reis te activeren. Slidestops geeft volgens mij een uitstekende uiteenzetting hoe het werkt. Ik kan daar weinig aan toevoegen.
Wat ik nog wel duidelijk wil vermelden is dat wanneer je een klassewissel doet ná het inchecken je dus een 2de klas vervoerbewijs hebt! De conducteur zal dus ook een notitie maken dat je 1ste klas zit en onze backoffice zal dat ook zo benaderen.
De klassewissel is pas bij de volgende check-in die dag (als die plaatsvindt) actief. Alleen wanneer de klassewissel voor check-in plaatsvindt hangt het systeem een vlaggetje aan je check-in en zal onze backoffice niets meer nakijken. Doe je het op de veronderstelde manier zoals in dit topic geopperd wordt dan zal backoffice extra kosten in rekening brengen omdat je niet de juiste handelswijze volgt. Ik adviseer nsfreak2011 dus sterk af af te wijken van de procedure.
Reputatie 1
Beste Klaas-Jan NS. Of ik nu VOOR of NA het inchecken via de NS app de klassewissel doe: ik zie nog steeds bij de incheckpaal: NS Businesscard 2e klas. Ongeacht ik vooraf een klassewissel heb gedaan. Ik krijg ook heel netjes van NS zakelijk een e-mail ter bevestiging dat ik vanaf NU in de 1e klas mag reizen. Ook biedt zelfs NS aan om tot een bepaald tijdstip aan te geven.
Ik ben nog steeds niet gecontroleerd in de trein. Ook zonder klassewissel reis ik terug in de 1e klas met een 2e klas. De trein is structureel bij mijn terugreis bommetje vol. Ervaring leert dat er toch nagenoeg niet gecontroleerd wordt en als ik toch gecontroleerd wordt is 99% van de gevallen dat de conducteur slechts verzoekt om plaats te nemen in de 2 klas. 😛

Reageer