beantwoord

Klassewissel van 2e naar 1e klas op NS Businesscard

  • 4 september 2014
  • 57 reacties
  • 14604 Bekeken

Ik reis regelmatig met de trein en gebruik daarbij een Businesscard. Nu heb ik sinds ik de kaart heb een klassewissel doorgevoerd op de kaart.

Al mijn reizen zijn1e klas en zo komt het ook in mijn reishistorie te staan. Bij de klassewissel staat dat bij het inchecken nog wel 2e klasse wordt getoond maar dat je dat kan negeren en in de eerste klas kan plaatsnemen.

Echter jullie personeel is hier helemaal niet van op de hoogte en sturen constant mensen terug (incl. Mijzelf) naar de tweede klasse terwijl uiteindelijk gewoon de eerste klasse prijs betaald wordt! Andere conducteurs adviseren te bellen met de backoffice waar ik vervolgens te horen krijg dat ik bij het inchecken die 2e klasse melding op het scherm van de zuil kan negeren en gewoon eerste klas kan reizen.

Zou het niet veel makkelijker zijn dat de kaart daadwerkelijk 1e klasse toont?! Ik wordt langzamerhand doodmoe van het elke keer uitleggen dat dit juist is. Daarnaast verlopen die discussies soms heftig, en moet ik de NS app onder de neus duwen waar letterlijk staat dat ik in de eerste klasse mag zitten om het gesprek enigszins te sussen. Bovendien is het raar dat het personeel daar niet van op de hoogte is.

Ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem. Mij wordt door de backoffice verteld dat ik juist handel maar in de trein leidt het vaak tot discussie en verontwaardiging. Wat gaan jullie hier aan doen?

In afwachting van u antwoord en met vriendelijke groet,

T. Veldhuis
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 december 2015, 17:46

Alle informatie kun je lezen via http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Het kan best zijn dat er sinds 2014 het één en ander gewijzigd is.
Bekijk origineel

57 reacties

Welcome to the NS Community @Ekaterina !
(...)
If you have an NS Business Card, no questions should be asked when traveling 1st Class. Never!

(...)
So, steps are being made! Until it all works seamlessly, wait a few years (my best guess).


@Robert B thank you for your understanding and explanations. I have NS business card, yes, but still these conversations happen quite often and it's very frustrating. "Wait a few years " - sounds great 🤣 Very optimistic!)
Badge +3
Welcome to the NS Community @Ekaterina !

Good to bring this up again, and most of us here will totally agree with you.

The situation is as follows (as far as I know):

If you have an NS Business Card, no questions should be asked when traveling 1st Class. Never!

Train conductors silently make the 'registration' (if they can't see 1st Class) on their device -some call it a Nintendo Gameboy- and the background system will afterwards check if actually you have some 1st class product, or else invoice you (or your boss/employer) for travelling 1st class.

There is now the option to login to the NS app using a Business (Zakelijk) Mijn NS account. Before, that only worked for Consumers.

So, steps are being made! Until it all works seamlessly, wait a few years (my best guess).

When you have NS Flex (similar to a Business Card, but clearly the card is a Consumer one!) they usually do exactly the same...

Register 1st Class and say nothing, move on with their round. Technically, it makes perfect sense but 'consumers' really would like to know of any corrections/registrations made, because threatening e-mails will be sent minutes afterwards when you have NS Flex, sometimes.
Dear Ns,
4 years passed as I can see and still there is no solution. Then why do you still sell this possibility of upgrade? If you are not able to support (technically) this upgrade, then stop selling it.
it’s just impolite to sell to your customers something that brings them additional headache and makes them make excuses to your employees. I have conversations like "do you know that you are in the first class? are you sure that you are allowed to stay here?" almost every week for several months already. Why should I explain something like it is my fault, why should I convince somebody if I paid for it? 4 years!!! Maybe it is time to print special stikers or change something in the system? 4 years seems to be more than enough, do you agree with me?
Best wishes,
Ekaterina.
Badge +3
Ik neem aan dat het treinpersoneel inmiddels wel op de hoogte is van de nukken van een (tijdelijke) klassewissel op een NS Business Card.

Ze zullen je dus niet wegsturen en hooguit een registratie maken voor in het systeem... dat vervolgens gewoon kan 'zien' dat je die dag geldig 1e klas reist, zonder verdere gevolgen zoals correctietarieven.

Dat de app en Mijn NS je klasse niet goed tonen is dus puur cosmetisch, maar moet natuurlijk gewoon opgelost worden.
Reputatie 1
@Jalmer en @Arnold NS

We schrijven inmiddels 04-07-2019 en er zijn nog steeds problemen met klassewissels. Ik ervaar dit als zéér vervelend. Zeker wanneer ik moet constateren dat dit al ruim 4 (!) jaar speelt!
Hallo Jalmer,

Ik ben het helemaal met je eens! We hebben nog niet een (makkelijke) technische oplossing gevonden voor deze situatie. Ik zie dat het ook al meerdere keren is aangemeld en de situatie is dan ook bij oNS bekend. Mochten er problemen ontstaan door deze situatie, neem dan direct contact met ons op!
Reputatie 1
Ik had helaas gisteren ook iemand (beveiligingsmedewerker, in een geel hesje) die hier niet van wist. Ik reis nog maar sinds kort met een 2e klas businesscard en klassewissel naar 1e klas, dus ik wist zelf ook nog niet hoe het precies werkt. Ik mocht uitendelijk wel van hem blijven zitten.
Na wat gegoogle weet ik nu gelukkig wel wat ik mag gaan uitleggen als iemand het bij een controle niet snapt, wel vervelend dat dit 3 jaar na het starten van deze topic nog steeds gebeurt...
Het zal niet in de business case van de business afdeling passen dat business rules worden aangepast voor de business klanten met een business card. Rare business van de NS!
Maar dit is toch gewoon een business policy? 🆒
Ik blijf het zo apart vinden he. Het systeem is goed, alleen de uitvoering laat te wensen over. Aangezien nog steeds geldt dat een Business Card houder altijd goed zit.
Reputatie 7
@Wpvbalen Ik ga dit onder de aandacht brengen. Het is niet wenselijk dat ons personeel hier niet van op de hoogte is.
Reputatie 7
Badge
Het zal niet in de business case van de business afdeling passen dat business rules worden aangepast voor de business klanten met een business card. Rare business van de NS!
Ik zelf en collega reizigers die regelmatig een eerste klas upgrade aanzetten worden nog steeds geconfronteerd met negstieve opmerkingen / onbegrip van de NS conducteurs. Ik ben hier zo spuugzat van.

Het achteraf controleren systeem is gewoon een brakke constructie. Als de app weet dat ik mijn klasse wissel waarom het controle apparaat va de conducteur dan niet?

Ik vind dit amateuristisch en bijzonder klantonvriendelijk van de NS
Helemaal met de komst van de nieuwe interface en wat handzamere apparatuur lijkt me dat een vrij snel uit te voeren handeling. Met de 'oude' interface kom ik een hoop HC's tegen die er wat moeite mee hebben, het duurt allemaal veel te lang om met de dikke vingers te pielen met de relatief kleine knopjes.

Daar zijn wel businessrules op te bedenken 🆒
We krijgen allemaal een nieuw controle apparaat, die op zich nog steeds hetzelfde registreert en ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit nog steeds verkeerd gaat. Voor de huidige Business Card hadden we exact hetzelfde systeem, vandaar dat ik het gewoonweg niet snap dat dit niet goed gaat.

Eigenlijk vind ik het niet interessant welke klasse er op de Business Card staat. Om dit probleem kwijt te raken, kunnen we beter overstappen op het systeem waar wij geen klasse zien bij uitlezen, wel de rest en dat wij dan altijd de klasse waar men in zit moeten registreren. Dan voorkom je deze onnodige discussies.
Helaas heb ik vandaag ook tot 2x toe (traject Woerden - Groningen en vice versa) mogen ervaren dat de klassewissel voor de conducteurs nog niet vanzelfsprekend is. Nu kon ik het aantonen omdat ik de bevestigingsmail op mijn smartphone had, maar het is wel vervelend dat het blijkbaar niet zichtbaar is op de Business Card.
Haha ik geef dit topic ook nog even een schop! Had hier vandaag ook een discussie over met de conducteur en ik krijg sowieso al veel vragende blikken wanneer ik het uitleg.

Op m'n vaste dagelijkse reis van en naar rotterdam-utrecht heb ik ook de klassenwissel aanstaan, sommige conducteurs begrijpen het maar de meesten nog niet! Wellicht toch een idee om dit ergens aan te laten vinken /op te halen bij een automaat zodat het bij controle duidelijk is?
Terwijl het allemaal zo duidelijk voor ons is 😞.
+10 van mij, afgelopen tijd de nodige mensen weggestuurd horen worden met deze onzin.
Vervelend dat je hiermee te maken had luijt050. Er is reeds een interne melding gedaan. Ik hoop dat dit in de toekomst niet weer voorkomt.
Ik heb het net ook weer gehad. Bij de controle door de beveligers. Ook daar is het na een aantal jaar nog steeds niet bekend omdat ze dit niet in hun railpocket zien staan. Waarom kan dit niet gewoon gefixed worden in de systemen van de ns. Levert allemaal gedoe op in de trein waar controleur en ik als reiziger niet op zit te wachten.
Erg vervelend Nienke93. Ik ga het nogmaals aankaarten bij mijn collega's van de zakelijke afdeling. Hopelijk komt dit niet weer voor.
Helaas ging het ook bij mij weer mis. De app was volgens de conductrice niet voldoende, ik moest het regelen via de automaat. Pas toen ik de mail liet zien, geloofde ze mij en erkende ze dat het haar fout was. Erg onprettig! Zou fijn zijn als medewerkers hier nogmaals op gewezen kunnen worden.
Welkom op het NS Serviceforum, Ton de Waal. Zoals Loes al aangeeft, klinkt dit inderdaad als een vreemde situatie. Wil je dat ik hier een melding van maak?
Reputatie 6
Gelukkig kwam de trein toen aan op mijn plaats van bestemming en besloot men het "voor deze keer door de vingers te zien". Ik werd door het NS-personeel als een soort crimineel behandeld en vond het een erg onplezierige ervaring.

Koningin Elizabeth ziet dat soort volk ook door de vingers. . 😛
@Ton de Waal

Ik schrik wederom wat u verteld nav uw ervaring over deze regeling. Ik weet nl niet beter dat juist de Business Card houders (ook oude situatie) kon registreren en dat de nieuwe situatie juist meer kaarten geregistreerd konden worden. Wat ik persoonlijk niet snap, is dat mijn collega's zelf ook in het bezit zijn van een Business Card.

Reageer