beantwoord

Klassewissel van 2e naar 1e klas op NS Businesscard

  • 4 september 2014
  • 57 reacties
  • 14604 Bekeken

Ik reis regelmatig met de trein en gebruik daarbij een Businesscard. Nu heb ik sinds ik de kaart heb een klassewissel doorgevoerd op de kaart.

Al mijn reizen zijn1e klas en zo komt het ook in mijn reishistorie te staan. Bij de klassewissel staat dat bij het inchecken nog wel 2e klasse wordt getoond maar dat je dat kan negeren en in de eerste klas kan plaatsnemen.

Echter jullie personeel is hier helemaal niet van op de hoogte en sturen constant mensen terug (incl. Mijzelf) naar de tweede klasse terwijl uiteindelijk gewoon de eerste klasse prijs betaald wordt! Andere conducteurs adviseren te bellen met de backoffice waar ik vervolgens te horen krijg dat ik bij het inchecken die 2e klasse melding op het scherm van de zuil kan negeren en gewoon eerste klas kan reizen.

Zou het niet veel makkelijker zijn dat de kaart daadwerkelijk 1e klasse toont?! Ik wordt langzamerhand doodmoe van het elke keer uitleggen dat dit juist is. Daarnaast verlopen die discussies soms heftig, en moet ik de NS app onder de neus duwen waar letterlijk staat dat ik in de eerste klasse mag zitten om het gesprek enigszins te sussen. Bovendien is het raar dat het personeel daar niet van op de hoogte is.

Ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem. Mij wordt door de backoffice verteld dat ik juist handel maar in de trein leidt het vaak tot discussie en verontwaardiging. Wat gaan jullie hier aan doen?

In afwachting van u antwoord en met vriendelijke groet,

T. Veldhuis
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 december 2015, 17:46

Alle informatie kun je lezen via http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Het kan best zijn dat er sinds 2014 het één en ander gewijzigd is.
Bekijk origineel

57 reacties

Alle HC kunnen de voorwaarden terugvinden in hun railpocket onder "Kaartassortiment Binnenland" onder "NS Business Card".
Terwijl het allemaal zo duidelijk voor ons is 😞.
Reputatie 7
Badge
Het zal niet in de business case van de business afdeling passen dat business rules worden aangepast voor de business klanten met een business card. Rare business van de NS!
Reputatie 1
@Jalmer en @Arnold NS

We schrijven inmiddels 04-07-2019 en er zijn nog steeds problemen met klassewissels. Ik ervaar dit als zéér vervelend. Zeker wanneer ik moet constateren dat dit al ruim 4 (!) jaar speelt!
Hallo,

Is hier al iets over bekend?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Groet Huub
Onze werkorder is om reizigers met de nieuwe Business Card niet uit de eerste klas te mogen zetten. Dit probleem kunnen wij namelijk zeer makkelijk oplossen door het te registreren.

Het gaat als volgt. De Business Card staat vast op tweede klas. Via internet wordt de klassewissel aangevraagd en dat weet die OV-chipkaart niet. Vandaar dat bij inchecken en controle wij tweede klasse zien staan. Echter, wij hebben een knop "registreer afwijking" om dit probleem op te lossen. Staat netjes in onze railpocket vermeldt. De instructie wat betreft deze Business Cards is een hele duidelijke geweest

Ik heb er een foto bij geplaatst voor de duidelijkheid.

Ik hoop dat het snel tot het verleden zal behoren.
Ik had inderdaad reeds een reactie ontvangen, maar dit nog niet teruggekoppeld. Het klopt dat als reizigers een klasse wissel doen op de kaart deze op tweede klasse blijft staan. Onze conducteurs zouden moeten weten dat onze klanten online een klasse wissel kunnen doen en deze niet zichtbaar is ... helaas werkt het dus in de praktijk niet altijd zo. Er is nog niet echt een oplossing voor, enige wat je zou kunnen doen is de klasse permanent wijzigen. Op de website staat hier ook wat informatie over:

Ik heb via Mijn NS Zakelijk een klassewissel aangevraagd, maar dit is niet terug te zien?

Dat klopt. De online aangevraagde klassewissel is niet zichtbaar op de kaart zelf, omdat deze niet opgehaald hoeft te worden bij de NS-kaartautomaat. Hierdoor geven de paaltjes, poortjes of de NS-kaartautomaat 2e klas aan. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in de reisoverzichten en op de facturen staan.

Wanneer u in Mijn NS Zakelijkexterne link de kaartgegevens bekijkt, ziet u daar wél de juiste klasse staan (eventueel pas nadat u een keer uit- en ingelogd bent na het aanvragen van de klassewissel). Indien er een klassewissel naar 1e klas actief is, ziet u tevens tot en met wanneer deze actief is.

Let op: Indien u online van klasse wisselt is dit ook niet zichtbaar voor de conducteur. Een NS-Business Card is altijd geldig, de conducteur zal dus slechts een aantekening maken die achteraf wordt vergeleken met de afgenomen klassewissel. Op basis daarvan wordt de juiste toeslag in rekening gebracht. U kunt dus gewoon reizen in de door u gekozen klasse.
Ik sta hier persoonlijk versteld van. Ik heb onze info nog bekeken en de foto die ik erbij heb geplaatst komt uit een instructie van ons van juni dit jaar.
Intern weer onder de aandacht brengen kan nooit kwaad en mocht u het nogmaals meemaken, geef svp de trein door waar het op is gebeurd dat deze collega's gericht hierop aangesproken kunnen worden.

Misschien dat u ook iets aan de foto heeft en de collega heeft deze info ook in zijn railpocket staan. Ik hoop echt dat het nu voor onze collega's allemaal duidelijk is. Ik kan me helemaal voorstellen dat deze situaties niet prettig zijn.
Het registreren nu van een tweede klas kaart in de eerste klas kost mij twee handelingen, ik denk als mijn railpocket tegenwerkt dat het max 5 seconden extra duurt. Zou niet teveel werk voor ons zijn. Backoffice lijkt me geautomatiseerd, dus dat valt wel mee lijkt mij.
Bijzonder vervelend dit. Net een discussie gehad met een conducteur die het deed voorkomen alsof hij me een dienst deed. Zijn argument: ik ben maar een simpele conducteur. Maw , ik kijk alleen naar het kaartje.
Grappig. ik zit op dit moment in de trein en heb zojuist een discussie met de conductrice die zegt dat dit recentelijk veranderd is. Ik reis al jaren op deze manier.
Zij wilde mij dus terugverwijzen naar de tweede klas.
Sinds kort kunnen zij dit zien dus als ze het niet zien zit ik fout.
Vandaar dat ik even googelde en hier terecht kwam.



Aan bovenstaande recatie van 8 dagen geleden maak ik op dat dit dus onzin is tenzij het de afgelopen paar dagen veranderd is.



Vanmiddag voor het eerst een conductrice die aangaf dat ik met mijn businesscard in de 2e klas hoorde te zitten. Stond in haar scherm 2e klas. Dit terwijl ik al 2jaar klassewissel naar 1e klas aan heb staan.

Pas nadat ik in de NS app heb kunnen laten zien was het goed.

Niet echt klantvriendelijk☹️
Onze backoffice controleert dit soort zaken altijd achteraf. Het is overigens niet aan treinpersoneel hier een 'mening' over te hebben. Als ze 2de klas zien en iemand met een business card zit 1ste klas, dan maakt de conducteur daar een aantekening van. Achteraf controleren we of er daadwerkelijk een klassewissel vooraf heeft plaatsgevonden.
Zojuist dit zelfde meegemaakt.
Ook in dit geval was de conducteur hier niet van op de hoogte. Gelukkig kon ik op de laptop laten zien dat er een klassewissel is geweest en was de dame in kwestie heel vriendelijk.

blijf het toch apart vinden dat dit na 2 jaar blijkbaar nog niet algemeen bekend is of dat de NS niet een betere oplossing kan bedenken (het gewoon overal omzetten bijvoorbeeld)
Gisteravond had ik hier ruzie over met een hoofdconducteur en zo te zien twee beveiligingsmedewerkers van de NS. Eerst wilden ze dat ik in de tweede klasse ging zitten. Ik vertelde dat ik mijn NS-businesscard via Internet permanent op de 1e klasse had gezet en dat zij hier alleen een aantekening van moeten maken. Dat geloofden ze niet en zeiden dat zoiets niet meer kan. Toen ik weigerde naar de 2e klasse te gaan wilden ze me een boete geven. Dat weigerde ik natuurlijk. Gelukkig kwam de trein toen aan op mijn plaats van bestemming en besloot men het "voor deze keer door de vingers te zien". Ik werd door het NS-personeel als een soort crimineel behandeld en vond het een erg onplezierige ervaring.
@Ton de Waal

Ik schrik wederom wat u verteld nav uw ervaring over deze regeling. Ik weet nl niet beter dat juist de Business Card houders (ook oude situatie) kon registreren en dat de nieuwe situatie juist meer kaarten geregistreerd konden worden. Wat ik persoonlijk niet snap, is dat mijn collega's zelf ook in het bezit zijn van een Business Card.
Helaas ging het ook bij mij weer mis. De app was volgens de conductrice niet voldoende, ik moest het regelen via de automaat. Pas toen ik de mail liet zien, geloofde ze mij en erkende ze dat het haar fout was. Erg onprettig! Zou fijn zijn als medewerkers hier nogmaals op gewezen kunnen worden.
Ik heb het net ook weer gehad. Bij de controle door de beveligers. Ook daar is het na een aantal jaar nog steeds niet bekend omdat ze dit niet in hun railpocket zien staan. Waarom kan dit niet gewoon gefixed worden in de systemen van de ns. Levert allemaal gedoe op in de trein waar controleur en ik als reiziger niet op zit te wachten.
Haha ik geef dit topic ook nog even een schop! Had hier vandaag ook een discussie over met de conducteur en ik krijg sowieso al veel vragende blikken wanneer ik het uitleg.

Op m'n vaste dagelijkse reis van en naar rotterdam-utrecht heb ik ook de klassenwissel aanstaan, sommige conducteurs begrijpen het maar de meesten nog niet! Wellicht toch een idee om dit ergens aan te laten vinken /op te halen bij een automaat zodat het bij controle duidelijk is?
Helaas heb ik vandaag ook tot 2x toe (traject Woerden - Groningen en vice versa) mogen ervaren dat de klassewissel voor de conducteurs nog niet vanzelfsprekend is. Nu kon ik het aantonen omdat ik de bevestigingsmail op mijn smartphone had, maar het is wel vervelend dat het blijkbaar niet zichtbaar is op de Business Card.
We krijgen allemaal een nieuw controle apparaat, die op zich nog steeds hetzelfde registreert en ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit nog steeds verkeerd gaat. Voor de huidige Business Card hadden we exact hetzelfde systeem, vandaar dat ik het gewoonweg niet snap dat dit niet goed gaat.

Eigenlijk vind ik het niet interessant welke klasse er op de Business Card staat. Om dit probleem kwijt te raken, kunnen we beter overstappen op het systeem waar wij geen klasse zien bij uitlezen, wel de rest en dat wij dan altijd de klasse waar men in zit moeten registreren. Dan voorkom je deze onnodige discussies.
Helemaal met de komst van de nieuwe interface en wat handzamere apparatuur lijkt me dat een vrij snel uit te voeren handeling. Met de 'oude' interface kom ik een hoop HC's tegen die er wat moeite mee hebben, het duurt allemaal veel te lang om met de dikke vingers te pielen met de relatief kleine knopjes.

Daar zijn wel businessrules op te bedenken 🆒
Ik zelf en collega reizigers die regelmatig een eerste klas upgrade aanzetten worden nog steeds geconfronteerd met negstieve opmerkingen / onbegrip van de NS conducteurs. Ik ben hier zo spuugzat van.

Het achteraf controleren systeem is gewoon een brakke constructie. Als de app weet dat ik mijn klasse wissel waarom het controle apparaat va de conducteur dan niet?

Ik vind dit amateuristisch en bijzonder klantonvriendelijk van de NS
Reputatie 7
@Wpvbalen Ik ga dit onder de aandacht brengen. Het is niet wenselijk dat ons personeel hier niet van op de hoogte is.
Ik blijf het zo apart vinden he. Het systeem is goed, alleen de uitvoering laat te wensen over. Aangezien nog steeds geldt dat een Business Card houder altijd goed zit.
Reputatie 1
Ik had helaas gisteren ook iemand (beveiligingsmedewerker, in een geel hesje) die hier niet van wist. Ik reis nog maar sinds kort met een 2e klas businesscard en klassewissel naar 1e klas, dus ik wist zelf ook nog niet hoe het precies werkt. Ik mocht uitendelijk wel van hem blijven zitten.
Na wat gegoogle weet ik nu gelukkig wel wat ik mag gaan uitleggen als iemand het bij een controle niet snapt, wel vervelend dat dit 3 jaar na het starten van deze topic nog steeds gebeurt...

Reageer