beantwoord

Klassewissel van 2e naar 1e klas op NS Businesscard

Ik reis regelmatig met de trein en gebruik daarbij een Businesscard. Nu heb ik sinds ik de kaart heb een klassewissel doorgevoerd op de kaart.

Al mijn reizen zijn1e klas en zo komt het ook in mijn reishistorie te staan. Bij de klassewissel staat dat bij het inchecken nog wel 2e klasse wordt getoond maar dat je dat kan negeren en in de eerste klas kan plaatsnemen.

Echter jullie personeel is hier helemaal niet van op de hoogte en sturen constant mensen terug (incl. Mijzelf) naar de tweede klasse terwijl uiteindelijk gewoon de eerste klasse prijs betaald wordt! Andere conducteurs adviseren te bellen met de backoffice waar ik vervolgens te horen krijg dat ik bij het inchecken die 2e klasse melding op het scherm van de zuil kan negeren en gewoon eerste klas kan reizen.

Zou het niet veel makkelijker zijn dat de kaart daadwerkelijk 1e klasse toont?! Ik wordt langzamerhand doodmoe van het elke keer uitleggen dat dit juist is. Daarnaast verlopen die discussies soms heftig, en moet ik de NS app onder de neus duwen waar letterlijk staat dat ik in de eerste klasse mag zitten om het gesprek enigszins te sussen. Bovendien is het raar dat het personeel daar niet van op de hoogte is.

Ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem. Mij wordt door de backoffice verteld dat ik juist handel maar in de trein leidt het vaak tot discussie en verontwaardiging. Wat gaan jullie hier aan doen?

In afwachting van u antwoord en met vriendelijke groet,

T. Veldhuis
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 december 2015, 17:46

Alle informatie kun je lezen via http://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Het kan best zijn dat er sinds 2014 het één en ander gewijzigd is.
Bekijk origineel

52 reacties

Alle HC kunnen de voorwaarden terugvinden in hun railpocket onder "Kaartassortiment Binnenland" onder "NS Business Card".
Terwijl het allemaal zo duidelijk voor ons is 😞.
Onze backoffice controleert dit soort zaken altijd achteraf. Het is overigens niet aan treinpersoneel hier een 'mening' over te hebben. Als ze 2de klas zien en iemand met een business card zit 1ste klas, dan maakt de conducteur daar een aantekening van. Achteraf controleren we of er daadwerkelijk een klassewissel vooraf heeft plaatsgevonden.
Reputatie 7
Badge
Het zal niet in de business case van de business afdeling passen dat business rules worden aangepast voor de business klanten met een business card. Rare business van de NS!
Onze werkorder is om reizigers met de nieuwe Business Card niet uit de eerste klas te mogen zetten. Dit probleem kunnen wij namelijk zeer makkelijk oplossen door het te registreren.

Het gaat als volgt. De Business Card staat vast op tweede klas. Via internet wordt de klassewissel aangevraagd en dat weet die OV-chipkaart niet. Vandaar dat bij inchecken en controle wij tweede klasse zien staan. Echter, wij hebben een knop "registreer afwijking" om dit probleem op te lossen. Staat netjes in onze railpocket vermeldt. De instructie wat betreft deze Business Cards is een hele duidelijke geweest

Ik heb er een foto bij geplaatst voor de duidelijkheid.

Ik hoop dat het snel tot het verleden zal behoren.
Ik sta hier persoonlijk versteld van. Ik heb onze info nog bekeken en de foto die ik erbij heb geplaatst komt uit een instructie van ons van juni dit jaar.
Intern weer onder de aandacht brengen kan nooit kwaad en mocht u het nogmaals meemaken, geef svp de trein door waar het op is gebeurd dat deze collega's gericht hierop aangesproken kunnen worden.

Misschien dat u ook iets aan de foto heeft en de collega heeft deze info ook in zijn railpocket staan. Ik hoop echt dat het nu voor onze collega's allemaal duidelijk is. Ik kan me helemaal voorstellen dat deze situaties niet prettig zijn.
Alle HC zouden nu onderhand wel op de hoogte mogen zijn. Dat uw collega's dit nog steeds tegenkomen is absoluut niet de bedoeling. Het is nog steeds dat de Business Card houder altijd goed zit en wij dienen te registreren. De procedure is niet veranderd.
Euh, nope, er is aan de procedure niets gewijzigd. Gisteren heb ik het een 1e klas reiziger eens nagevraagd, hij zat toch alleen in de 1e klas. Gaf mij een BC card ter controle, stond op 2e klas,,terwijl hij al tijden via internet een klassewissel plaatst. Vreemde opmerking van mijn collega.
De werkorder is niet veranderd, net zo min als de werkinstructie. Ik heb geen dienst vandaag, zal hier een recente foto plaatsen zo van wat er in onze railpocket aan werkinstructie staat.
Daar heb ik geen antwoord op zo. Ik verwacht dat dit ook te regelen moet zijn online, maar ik moet nu eerlijk bekennen dat ik daar geen panklaar antwoord op heb. Zal eens gaan zoeken of ms dat een ander forumlid daar antwoord op heeft?
Het registreren nu van een tweede klas kaart in de eerste klas kost mij twee handelingen, ik denk als mijn railpocket tegenwerkt dat het max 5 seconden extra duurt. Zou niet teveel werk voor ons zijn. Backoffice lijkt me geautomatiseerd, dus dat valt wel mee lijkt mij.
@Ton de Waal

Ik schrik wederom wat u verteld nav uw ervaring over deze regeling. Ik weet nl niet beter dat juist de Business Card houders (ook oude situatie) kon registreren en dat de nieuwe situatie juist meer kaarten geregistreerd konden worden. Wat ik persoonlijk niet snap, is dat mijn collega's zelf ook in het bezit zijn van een Business Card.
We krijgen allemaal een nieuw controle apparaat, die op zich nog steeds hetzelfde registreert en ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit nog steeds verkeerd gaat. Voor de huidige Business Card hadden we exact hetzelfde systeem, vandaar dat ik het gewoonweg niet snap dat dit niet goed gaat.

Eigenlijk vind ik het niet interessant welke klasse er op de Business Card staat. Om dit probleem kwijt te raken, kunnen we beter overstappen op het systeem waar wij geen klasse zien bij uitlezen, wel de rest en dat wij dan altijd de klasse waar men in zit moeten registreren. Dan voorkom je deze onnodige discussies.
Ik blijf het zo apart vinden he. Het systeem is goed, alleen de uitvoering laat te wensen over. Aangezien nog steeds geldt dat een Business Card houder altijd goed zit.
Dag T. Veldhuis, goed dat je het forum hebt gevonden om dit probleem aan te kaarten. Ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend is. Ik ga dit probleem aankaarten voor je de Business-afdeling. Zodra ik een reactie van hen heb, laat ik je dit direct weten. Groet Ramon
Ik had inderdaad reeds een reactie ontvangen, maar dit nog niet teruggekoppeld. Het klopt dat als reizigers een klasse wissel doen op de kaart deze op tweede klasse blijft staan. Onze conducteurs zouden moeten weten dat onze klanten online een klasse wissel kunnen doen en deze niet zichtbaar is ... helaas werkt het dus in de praktijk niet altijd zo. Er is nog niet echt een oplossing voor, enige wat je zou kunnen doen is de klasse permanent wijzigen. Op de website staat hier ook wat informatie over:

Ik heb via Mijn NS Zakelijk een klassewissel aangevraagd, maar dit is niet terug te zien?

Dat klopt. De online aangevraagde klassewissel is niet zichtbaar op de kaart zelf, omdat deze niet opgehaald hoeft te worden bij de NS-kaartautomaat. Hierdoor geven de paaltjes, poortjes of de NS-kaartautomaat 2e klas aan. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in de reisoverzichten en op de facturen staan.

Wanneer u in Mijn NS Zakelijkexterne link de kaartgegevens bekijkt, ziet u daar wél de juiste klasse staan (eventueel pas nadat u een keer uit- en ingelogd bent na het aanvragen van de klassewissel). Indien er een klassewissel naar 1e klas actief is, ziet u tevens tot en met wanneer deze actief is.

Let op: Indien u online van klasse wisselt is dit ook niet zichtbaar voor de conducteur. Een NS-Business Card is altijd geldig, de conducteur zal dus slechts een aantekening maken die achteraf wordt vergeleken met de afgenomen klassewissel. Op basis daarvan wordt de juiste toeslag in rekening gebracht. U kunt dus gewoon reizen in de door u gekozen klasse.
Het zou goed zijn als NS dit intern nogmaals bij hun conducteurs onder de aandacht brengt. Afgelopen weekend nog via de nsonlinezakelijk site moeten bewijzen dat ik toch echt een klasswissel actief heb om te voorkomen te worden weggestuurd uit eerste klas. Je voelt je tegenover je medepassagiers voor schut gezet,terwijl je veel geld betaalt voor de reis in de 1e klasse.
Bovendien is de toon waarop dat gebeurt, als je zegt recht te hebben op 1e klasse, dus tegenspreekt, nu bepaald vaak niet vriendelijk.
Reputatie 1
Haha gewoon op de app klassewissel doen na inchecken en laten zien dat je eerst klas reist.

Dan is het ook goed:)
Reputatie 4
Badge
Wanneer je dat toe wilt staan zul je bij elke businesskaart die je aantreft in de 1e klas de afwijkingsregistratie bij moeten houden ongeacht de klasse op de kaart. Gaat dat (te) veel extra werk opleveren of valt dat mee Loes? Want dat dat teveel werk is lijkt mij de enige goede reden om het niet toe te staan.
Super Ramon, dank!
Hallo,

Is hier al iets over bekend?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Groet Huub
Toevallig sprak ik een van mijn collega's hierover. Die had dit probleem van de week ook. Is dit probleem nog steeds niet opgelost of bekend bij alle conducteurs?
Hoe moeilijk kan het zijn om dit te registreren? Andersom kan natuurlijk ook. Als je Bussinesscard standaard op 1e klas staat en je hem tijdelijk via internet op 2 zet, zien de conducteurs dat ook niet. Lijkt me erg fraudegevoelig.
Het lijkt wel alsof de NS de problemen niet wil oplossen als de reiziger in het nadeel is. Maar als het opeens andersom is dan wordt het probleem vast en zeker snel opgelost. Als reizigers een NS businesscard hebben op 1e klas en online klassewissel doen, dan zien de conducteurs dit neem ik aan ook niet.
Waarom kan je niet van 1e klas tijdelijk 2e klas reizen?

Reageer