beantwoord

Met korting reizen op privé kaart als je op de business card een abonnement hebt

Ik heb van mijn werkgever een NS Businesscard met traject vrij 1e klas. Als ik privé 2e klas wil reizen, dan kan dat niet omdat een klassewissel bij een 1e klas abonnement niet mogelijk is. Is de enige mogelijkheid om privé 2e klas te reizen, op een andere kaart? Maar daar staat geen kortingsabonnement op. Is het dan niet mogelijk om privé met korting te reizen? Moet ik daar ook een abonnement voor aanschaffen?
icon

Beste antwoord door Henk_NL 9 september 2017, 14:44

Omdat op de kaart blijft staan dat er 1e klas reisrecht is. Bij controle mag je dus gewoon 1e klas reizen, en specifiek voor de Businesscard zal er ook geen registratie plaatsvinden van het reizen in de 1e klas, en dus ook geen correctietarief worden berekend.

Bij een Businesscard zonder abonnement zie je ook dat een klassewissel van 2e naar 1e klasse volledig online kan (poortjes blijven '2' aangeven, conducteur of controleur registreert maar bij verwerking in backoffice is klassewissel aangevraagd dus geen correctietarief), terwijl andersom via de kaartautomaat moet. Dan wordt het product op de kaart aangepast.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo jvleijden1980.

Het is inderdaad niet mogelijk om met 40% korting te reizen met een andere kaart. Ik raad je daarom aan om een Dal Voordeel abonnement aan te vragen op een tweede kaart. Wanneer je geen persoonlijke OV-chipkaart in je bezit hebt kun je deze gratis meebestellen 🙂
Hallo Gabriëlle, wat is de reden dat een klassewissel van 1 naar 2 niet mogelijk is? Op je vaste traject maakt het zoiezo niks uit, dan kost het niks extra's of je nou 1e of 2e klas reist. Maar buiten het vaste traject maakt kan het alleen maar extra geld kosten. Kan ik een suggestie doen om dat ook aan te bieden?
Want ik weet niet of ik zoveel privé ga reizen dat ik er 50 euro uit ga halen in een jaar.
Ik vind het lastig om hier echt een antwoord op te geven jvleijden1980. Ik weet dat het bij meerdere abonnementen niet altijd mogelijk is om terug te schakelen naar 2e klasse, maar de reden hierachter kan ik niet achterhalen. Het lijkt een technisch probleem te zijn.
Omdat op de kaart blijft staan dat er 1e klas reisrecht is. Bij controle mag je dus gewoon 1e klas reizen, en specifiek voor de Businesscard zal er ook geen registratie plaatsvinden van het reizen in de 1e klas, en dus ook geen correctietarief worden berekend.

Bij een Businesscard zonder abonnement zie je ook dat een klassewissel van 2e naar 1e klasse volledig online kan (poortjes blijven '2' aangeven, conducteur of controleur registreert maar bij verwerking in backoffice is klassewissel aangevraagd dus geen correctietarief), terwijl andersom via de kaartautomaat moet. Dan wordt het product op de kaart aangepast.
Mag je dan op de prive kaart de samenreiskorting aanzetten? Er is tenslotte recht op korting?
Overigens heb ik net met NS zakelijk gebeld. Die zei dat dat het wel degelijk mogelijk is om een dag 2e klas te reizen als je een NS business card traject Vrij 1e klas hebt. Zowel binnen als buiten het traject.

Reageer