beantwoord

Met "trein vrij" uit-& inchecken bij een "via" reis?

• 22 februari 2017
  • 6 reacties
  • 350 Bekeken

Ik reis af en toe van Schiphol naar Veenendaal-De Klomp,via Ede-Wageningen. Op mijn NS Business Card is "trein vrij" geladen.
Al enkele keren ben ik aangesproken door dienstdoend personeel dat ik dan in Ede-W moet uit-&inchecken. Is dit de correcte lezing?
Zo ja,waar in de AVR kan ik dit vinden?
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 22 februari 2017, 19:48

@BvdE75 Eigenlijk zou u in- en uit moeten checken op Ede-Wageningen vanwege het zogenaamde terugsteekverbod. Dat betekent dat het verboden is om langs het bestemmingsstation te reizen en vervolgens een trein terug te pakken. Bijvoorbeeld. U reist met uw trein van Oosterbeek naar Ede. U bent erachter gekomen dat u sneller in Ede bent via Arnhem, maar dat is de handeling die niet mag zonder in- en uitchecken op Arnhem.

Gelukkig voor u heeft dit in de daadwerkelijke prijs geen effect daar u al een afgekocht reisrecht heeft, namelijk Trein Vrij.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge
@BvdE75 Eigenlijk zou u in- en uit moeten checken op Ede-Wageningen vanwege het zogenaamde terugsteekverbod. Dat betekent dat het verboden is om langs het bestemmingsstation te reizen en vervolgens een trein terug te pakken. Bijvoorbeeld. U reist met uw trein van Oosterbeek naar Ede. U bent erachter gekomen dat u sneller in Ede bent via Arnhem, maar dat is de handeling die niet mag zonder in- en uitchecken op Arnhem.
Gelukkig voor u heeft dit in de daadwerkelijke prijs geen effect daar u al een afgekocht reisrecht heeft, namelijk Trein Vrij.
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb op dit forum inmiddels het volgende gevonden :

Toelichting: In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat de volgende definitie van reisroute:
Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten schreef:
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag a eggen.

Daarin is geen sprake van een terugsteekverbod. Hieronder vallen:
Altijd Vrij
OV Vrij
Altijd Voordeel
• Dal Vrij
Dal Voordeel
Weekend Vrij
Kids Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement

Als ik dit lees ben ik er eerder van overtuigd dat het een zgn. terugsteekverbod met mijn abo-vorm niet van toepassing is.
Reputatie 5
Badge
@BvdE75 Dat klopt omdat u al een abonnement voor onbeperkt reizen heeft, maar officieel zou u in Ede-Wageningen moeten in- en uitchecken. Ondanks dat het een beetje onzinnig is in uw geval. Echter weet het desbetreffende NS-personeel ook niet met wat voor product u reist, want niet iedere NS-Business Card heeft Trein Vrij.
@BvdE75 Dat klopt omdat u al een abonnement voor onbeperkt reizen heeft, maar officieel zou u in Ede-Wageningen moeten in- en uitchecken. Ondanks dat het een beetje onzinnig is in uw geval. Echter weet het desbetreffende NS-personeel ook niet met wat voor product u reist, want niet iedere NS-Business Card heeft Trein Vrij.

Ik weet niet waar u dit op baseert maar op de Business Card van mijn collega kunnen ze aflezen dat het een "Traject vrij" produkt betreft.
Reputatie 5
Badge
@BvdE75 Het zou ook een klein misverstandje kunnen zijn tussen ons. Ik heb dat antwoord gebaseerd op dienstdoend servicepersoneel op het station en niet het controlerend personeel op de trein. Dat is een klein foutje aan mijn zijde.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb op dit forum inmiddels het volgende gevonden :

Toelichting: In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat de volgende definitie van reisroute:
Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten schreef:
Reisroute: het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste overstappen wordt bereikt of het treintraject dat u op basis van uw vervoerbewijs mag a eggen.

Daarin is geen sprake van een terugsteekverbod. Hieronder vallen:
Altijd Vrij
OV Vrij
Altijd Voordeel
• Dal Vrij
Dal Voordeel
Weekend Vrij
Kids Vrij
Traject Vrij
Grensabonnement

Als ik dit lees ben ik er eerder van overtuigd dat het een zgn. terugsteekverbod met mijn abo-vorm niet van toepassing is.

Op basis van deze voorwaarden mag u nog steeds niet zonder uit- en inchecken via Ede-Wageningen reizen. Die route is namelijk niet sneller, niet korter en heeft niet minder overstappen dan wanneer u in Utrecht zou overstappen op de trein die wél in Veenendaal stopt.
Conducteurs zullen dit misschien door de vingers zien, of u niet treffen op het zeer korte stukje Ede-Veenendaal, maar naar de letter van de voorwaarden mag het niet.

Reageer