beantwoord

Nieuwe Business card koppelen aan bestaand daluren abonnement

• 6 september 2015
  • 12 reacties
  • 1586 Bekeken

Wanneer ik een Business card ga aanvragen kan ik deze (onder meer) koppelen aan een daluren abonnement. Nu héb ik al een dergelijk abonnement. Vraag: kan ik dit bestaande abonnement koppelen aan de aan te vragen business card? Of moet ik dat oude abonnement opzeggen en een nieuwe aanschaffen bij de business card?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 6 september 2015, 20:50

NS ziet privéabonnementen en abonnementen op de businesscard (plat gezegd) als twee totaal verschillende systemen met geheel eigen mogelijkheden. Een privéabonnement Dal Voordeel en een Dalabonnement op de NS Businesscard hebben dus niets met elkaar te maken, behalve dat u geregistreerd kunt staan als houder van beide kaarten.
Wat u dus zou moeten doen is uw privé-abonnement opzeggen en een NS Businesscard aanvragen met Dalabonnement. Let wel op: met een NS Businesscard kunt u niet op saldo reizen. Alle reizen die u maakt worden dus rechtstreeks aan uw werkgever gefactureerd. Eigenlijk kunt u de kaart dus niet goed privé gebruiken. Tenzij u zelfstandige bent natuurlijk.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +1
NS ziet privéabonnementen en abonnementen op de businesscard (plat gezegd) als twee totaal verschillende systemen met geheel eigen mogelijkheden. Een privéabonnement Dal Voordeel en een Dalabonnement op de NS Businesscard hebben dus niets met elkaar te maken, behalve dat u geregistreerd kunt staan als houder van beide kaarten.
Wat u dus zou moeten doen is uw privé-abonnement opzeggen en een NS Businesscard aanvragen met Dalabonnement. Let wel op: met een NS Businesscard kunt u niet op saldo reizen. Alle reizen die u maakt worden dus rechtstreeks aan uw werkgever gefactureerd. Eigenlijk kunt u de kaart dus niet goed privé gebruiken. Tenzij u zelfstandige bent natuurlijk.
Dank voor reactie, ik snap de systematiek.
Wat ik wil weten: hoe het een over te zetten naar het ander.
Badge +3
Zoals Keuzereiziger al zei moet u uw particuliere Dal Voordeel-abonnement beëindigen en een NS Business Card met Dal-abonnement aanvragen.
Reputatie 6
Badge +1
Exact. Het één is niet over te zetten naar het ander. U dient een nieuw abonnement af te sluiten.
Helder. Dank.
Ik vind de mogelijkheid dat een dalurenkaart niet gekoppeld kan worden niet klantvriendelijk.

Werknemers die nu al een vergoeding krijgen voor een Daluren abonnement (die ook privé gebruikt mag worden) zouden we nu ook een zakelijk daluren abonnement moeten geven als we een splitsing tussen zakelijk en privé reizen in stand willen houden.

Een dal abonnement (ongeacht of het een zakelijke of privé is) is persoonlijk, op naam; en dus voor één en dezelfde persoon gedurende het gehele jaar.

Waarom zou een reiziger TWEE dal abonnementen moeten hebben?

Eén abonnement omdat hij een deel van zijn tijd zakelijk reist (à €50 per jaar) plus één abonnement voor zijn privé reizen (à €60 per jaar)

Dat levert NS 2 x abonnementskosten op voor één en dezelfde reiziger.

De Zakelijke abonnementsvoorwaarden kunnen toegevoegd worden op een privékaart waardoor deze (het is en blijft immers dezelfde reiziger) ook gebruikt kan worden voor privé reizen.
Dit voorkomt dat er verrekeningen met de werkgever moeten worden gemaakt voor privé gebruik.

Het mag technisch niet moeilijk zijn om een koppeling te maken tussen uitsluitend de dal-uren of abonnement voorwaarden op beide kaarten, waarbij de betalingen afhankelijk van de gebruikte kaart aan de werkgever of aan de reiziger privé worden doorbelast.

Eenvoudig: geef de mogelijkheid om een koppeling te maken met een eigen NS OV Chipkaart, uiteraard op dezelfde naam, geboortedatum en met foto.

(Desnoods met eenmalige extra kosten voor het aanmaken van een NS business kaart met foto)

Op deze wijze is het zuiver en klantvriendelijk en biedt het de werkgever ook de mogelijkheid om als 'secundaire arbeidsvoorwaarde' de werknemer met korting buiten werktijd de trein te laten nemen.
Wat NS weer reis inkomsten oplevert doordat medewerkers ook buiten werktijd met korting kunnen reizen (wat anders door veel werkgevers gezien de benodigde verrekeningen-administratie naar alle waarschijnlijkheid niet toegestaan zal worden)
Reputatie 6
Badge +1
Het hele punt is dat er bij het opzetten van het OV-chipkaartsysteem voor gekozen is om zakelijke klanten te laten reizen op rekening (=achteraf betalen), terwijl particuliere abonnementen uitgaan van reizen op saldo (=direct betalen op basis van saldo op de kaart). Deze twee manieren van werken zijn onverenigbaar. Ik vermoed dat er bij NS een strikte scheiding bestaat tussen de afdeling 'particulier' en de afdeling 'zakelijk', en het niet gemakkelijk is de eenmaal gemaakte structuur aan te passen.

Verder is bij een privé-abonnement iemand zelf abonnementhouder, terwijl hij bij een businesscard niet abonnementhouder maar slechts kaarthouder is. Mogelijk is dat ook nog van belang hierbij.
Volgens mij is dat koppelen af te raden als je een oude dalurenkaart hebt. Die biedt nl meer korting (ook avondspits) dan een nieuwe en dat ben je dan onherroepelijk kwijt.
Het gaat niet om het achteraf/vooraf betalen. Dat kan volledig gescheiden blijven.
Het gaat allen over het kunnen reizen met korting. Als die koppeling er is dan is het goed.
En dat voorkomt dat er voor de reiziger 2x een 'kortingskaart ' aangeschaft moet worden.

Kortom: geef een reiziger die korting krijgt op zijn zakelijke kaart, ook het recht die korting op zijn persoonlijke NS ov chipkaart te gebruiken. (Uiteraard is daarbij dan wel een foto vereist)
Dat is geen lastige koppeling, eenvoudig softwarematig toe te voegen.
Dan zijn we er.
Reputatie 4
Badge
Ik vraag me wel af hoe dat dan werkt als de werknemer bij de werkgever vertrekt of het abonnement door de werkgever wordt beëindigd. Ik neem aan dat als de werkgever het abonnement waarmee de werknemer reist beëindigd, dat de ov-chipkaart waarop dat business abonnement staat gewoon wordt geblokkeerd. Als een werknemer op een privé kaart ook een abonnement heeft staan is dat lastiger, want dan zal een (oud) werknemer eerst via een kaartautomaat het abonnement moeten beëindigen (net als bij privé abonnementen), om dan een privékaart van een werknemer te blokkeren gaat wel erg ver.

En natuurlijk is dat allemaal anders op te lossen (b.v. doordat een cico ook een abonnement kan verwijderen/deactiveren of dat de werknemer ook op rekening via een privé contract reist wat makkelijk in de backoffice is te wijzingen) maar dat is met de huidige stand van de ov-chipkaart nu denk ik niet mogelijk.
Op het moment dat de business kaart van een werknemer komt te vervallen, vervalt ook de kortings-koppeling met de privé ov kaart, waardoor de privé ov kaart geldig blijft maar alleen de gekoppelde korting vervalt.

Daarnaast: het maken van de koppeling dient een keuze van de werknemer te zijn.
En deze koppelingsregeling kan natuurlijk v.v. geïmplementeerd worden.

Reageer