beantwoord

NS Business Card 2e Klas naar 1e Klas na inchecken

  • 9 februari 2017
  • 26 reacties
  • 2895 Bekeken

Reputatie 2
Beste NS,

Onlangs ben ik met de trein naar m'n werk gegaan en ik zag dat de trein aardig vol was.
Ik had op dat moment natuurlijk al ingecheckt met m'n business card, 2e klasse.
Ik zag op de mobiele app van NS dat het mogelijk is om ook tijdens de reis te switchen van 2e klasse naar 1e klasse.
Dit is alleen mogelijk met een ns business card.
Ik heb toen gekozen voor 1e klasse, maar ben helaas niet gecontroleerd.

Is dit trouwens toegestaan?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 februari 2017, 12:26

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.
Bekijk origineel

26 reacties

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.
Beste Klaas-Jan, wellicht kan er meegedacht worden om dit wel mogelijk te maken? Voor het inchecken is het niet duidelijk hoe vol een trein zit en als de trein er staat kan dit lastig op het laatste moment gedaan worden. Daarnaast moeten ook veel mensen overstappen en zijn ze dus al ingecheckt. Bij een overvolle trein, zoals tegenwoordig helaas vaak het geval is, kies ik dan ook liever voor de 1e klasse. Dit zou mijn inziens technisch op te lossen moeten zijn en dit levert wellicht nog extra inkomsten op ook.
Welkom op het NS serviceforum AAdnr9.

Goed punt inderdaad! Je suggestie hierover ga ik intern doorzetten. Helaas kan ik je niet op de hoogte houden van dit interne proces.
Reputatie 2
Ik had het antwoord wel verwacht dat het niet toegestaan is, maar zover ik kan zien, is het wel mogelijk. Tenminste ik heb mijn business card op de ns app op mn telefoon gekoppeld en de mogelijkheid is er dat ik kan switchen van 2e naar 1e klas ook na het inchecken. Dat het niet is toegestaan is het 2e.
Voorheen mocht je met een business card gewoon in de 1e klasse gaan zitten en noteerde de conducteur in zijn systeem dat hij je had aangetroffen in de 1e klasse zodat het later alsnog verrekend werd. Volgens mij is dat toen bevestigd door Loes.

Waarom is dit nu niet meer mogelijk? En waarom mag het dan ook niet via de app worden gewijzigd? Ik vind dit echt een manco. 1e klasse reizen is behoorlijk aan de prijs dus ik zou ook liever pas in de trein kiezen. Door gezondheidssituatie kan ik namelijk niet staan. Dus dan is het fijn de uitwijkmogelijkheid te hebben naar de 1e klasse.
De registratie mogelijkheid is niet veranderd, alleen heb ik geen enkel idee hoe de backoffice ermee omgaat. Ik doel dan op de volgende optie. Reiziger met een BC 2e klas. Is ingechecked en wil toch 1e klas reizen. Voor hij of zij de trein instapt, doet ie een klassewissel via internet. Vergelijkbaar in principe met reizigers die een papieren upgrade inzetten.
Tijdens de reis upgraden lijkt me niet handig, maar zoals ik al aangeef, ik heb geen idee hoe de backoffice ermee omgaat.
Manier van werken en registreren is niet gewijzigd.
De conducteur geeft alleen aan in welke klasse de reiziger zit op de scanner. Achteraf legt het systeem de reisklasse op de kaart en de registratie van de conducteur naast elkaar. Indien een reiziger met een Business Card 2e klas in de 1e klas zit zonder upgrade zal er een boete in rekening worden gebracht. En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.
Jammer en vreemd want dit was toen ik nog vaak met de trein ging wel degelijk een mogelijkheid. En is voor mij een reden om dan dus geen business card meer te nemen. Als ik reis is dat een lang traject (vanuit het zuiden naar of Utrecht of Amersfoort en weer terug) een traject waar regelmatig een gebrek aan zitplaatsen is in de 2e klasse. Om dan elke keer 40% meer uit te geven omdat het wellicht druk is en ik anders moet staan gaat 'm niet worden want dat gaat uiteindelijk teveel in de papieren lopen.
Check je altijd in, in de spits? Anders zou je wellicht kunnen kiezen voor Dal Vrij 1e klas voor slechts 129 euro per maand. Maar ik snap dat de spits vermijden niet altijd kan.
En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.
Sinds wanneer is dat geen correctietarief meer a 10 of 20 euro, afhankelijk van het product?
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html
Check je altijd in, in de spits? Anders zou je wellicht kunnen kiezen voor Dal Vrij 1e klas voor slechts 129 euro per maand. Maar ik snap dat de spits vermijden niet altijd kan.

Ik reis zelf vooral na de spits als het even kan. Ironisch genoeg is het juist dan vanuit het zuiden soms moeilijker om een zitplaats te vinden dan in de spits. Maar ik reis ook niet elke dag (of op het moment elke week) dus hoewel aanlokkelijk op de lange afstanden niet direct iets voor mij.

Ik hoop dat er ooit nog iets komt waarbij je flexibel kan reizen. In Utrecht is het bijvoorbeeld niet te doen om eerst in te checken om vervolgens op het perron te kijken of het druk is om daarna weer terug te lopen om uit te checken en een klassewissel te doen. Dus reizen via een app waarin je de klasse kan kiezen op het moment dat je in de trein stapt zou super zijn. En niet alleen voor mensen met een gezondheidsprobleem zoals ik (al kan ik zitten in de 2e klasse als het daar rumoerig is betaal ik graag extra voor de 1e klasse) maar er zal vast meer vraag zijn als het onverhoopt druk is om dan flexibel toch in de 1e klasse plaats te kunnen nemen.
Badge +3
Ik hoop dat er ooit nog iets komt waarbij je flexibel kan reizen. In Utrecht is het bijvoorbeeld niet te doen om eerst in te checken om vervolgens op het perron te kijken of het druk is om daarna weer terug te lopen om uit te checken en een klassewissel te doen. Dus reizen via een app waarin je de klasse kan kiezen op het moment dat je in de trein stapt zou super zijn.
NS werkt aan de invoering van NS Flex, waarbij het tot een kwartier na inchecken nog mogelijk is om via de app een klassewissel uit te voeren. Zie ook dit nieuwsbericht en dit topic.
Reputatie 2

De conducteur geeft alleen aan in welke klasse de reiziger zit op de scanner. Achteraf legt het systeem de reisklasse op de kaart en de registratie van de conducteur naast elkaar. Indien een reiziger met een Business Card 2e klas in de 1e klas zit zonder upgrade zal er een boete in rekening worden gebracht. En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.

is dit nog steeds zo? een boete toekennen met een wettelijke verhoging? Waarom doe je dat dan niet met mensen die ten onrechte in de 1e klas reizen? Ik ken iemand die hoofdconducteur is bij NS en volgens haar wordt er nooit een boete opgelegd aan reizigers die geen 1e klas kaart hebben. Klopt ook, ik reis al bijna 9 jaar 1e klas en heb nog nooit een conducteur gezien aan iemand die ten onrechte in de 1e klas zat. 

Iemand die een BC kaart heeft, wordt wel even een toeslag in rekening gebracht. Lekker bezig NS.

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.


inmiddels is dit aangepast - ik kan met mijn business card na inchecken nog een klassewissel toepassen.

Reputatie 2

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.


inmiddels is dit aangepast - ik kan met mijn business card na inchecken nog een klassewissel toepassen.


Ah fijn dat het nu mogelijk is, sinds november helaas mijn BC moeten inleveren. Wil graag een BC hebben, maar ik heb geen eigen bedrijf en mijn werkgever levert geen BC uit, dus moet helaas met een NS Flex gaan reizen. Gelukkig reis ik altijd 1e klas. 

De conducteur geeft alleen aan in welke klasse de reiziger zit op de scanner. Achteraf legt het systeem de reisklasse op de kaart en de registratie van de conducteur naast elkaar. Indien een reiziger met een Business Card 2e klas in de 1e klas zit zonder upgrade zal er een boete in rekening worden gebracht. En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.

is dit nog steeds zo? een boete toekennen met een wettelijke verhoging? Waarom doe je dat dan niet met mensen die ten onrechte in de 1e klas reizen? Ik ken iemand die hoofdconducteur is bij NS en volgens haar wordt er nooit een boete opgelegd aan reizigers die geen 1e klas kaart hebben. Klopt ook, ik reis al bijna 9 jaar 1e klas en heb nog nooit een conducteur gezien aan iemand die ten onrechte in de 1e klas zat. 

Iemand die een BC kaart heeft, wordt wel even een toeslag in rekening gebracht. Lekker bezig NS.

Naar mijn weten is dit nog steeds zo, maar het is onjuist dat iemand die onterecht in de 1e klasse zit nooit een boete zal krijgen. Iemand die met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas plaatsneemt, heeft een ongeldig vervoerbewijs. Een conducteur kan die persoon bij een controle dan ook beboeten, waarbij ook de wettelijke verhoging in rekening gebracht wordt. Uit coulance kan en conducteur iemand ook sommeren om te verplaatsen naar de 2e klas. Dit is een oordeel van de betreffende conducteur.

Reputatie 2

De conducteur geeft alleen aan in welke klasse de reiziger zit op de scanner. Achteraf legt het systeem de reisklasse op de kaart en de registratie van de conducteur naast elkaar. Indien een reiziger met een Business Card 2e klas in de 1e klas zit zonder upgrade zal er een boete in rekening worden gebracht. En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.

is dit nog steeds zo? een boete toekennen met een wettelijke verhoging? Waarom doe je dat dan niet met mensen die ten onrechte in de 1e klas reizen? Ik ken iemand die hoofdconducteur is bij NS en volgens haar wordt er nooit een boete opgelegd aan reizigers die geen 1e klas kaart hebben. Klopt ook, ik reis al bijna 9 jaar 1e klas en heb nog nooit een conducteur gezien aan iemand die ten onrechte in de 1e klas zat. 

Iemand die een BC kaart heeft, wordt wel even een toeslag in rekening gebracht. Lekker bezig NS.

Naar mijn weten is dit nog steeds zo, maar het is onjuist dat iemand die onterecht in de 1e klasse zit nooit een boete zal krijgen. Iemand die met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas plaatsneemt, heeft een ongeldig vervoerbewijs. Een conducteur kan die persoon bij een controle dan ook beboeten, waarbij ook de wettelijke verhoging in rekening gebracht wordt. Uit coulance kan en conducteur iemand ook sommeren om te verplaatsen naar de 2e klas. Dit is een oordeel van de betreffende conducteur.


Dat laatste gebeurt altijd. Wat ik laatst heb meegemaakt vond ik erg bijzonder. Conducteur vroeg aan mij om mijn sportas van de stoel te halen, terwijl er genoeg zitplaatsen waren. Op dat moment was een stel buitenlanders met kleine kinderen die 1e klas zaten (ik was overtuigd dat deze mensen geen 1e klas kaartje hadden) en werd er niet gecontroleerd.

Lekkere conducteurs hebben jullie in dienst! NS = No Service.

Badge +3

Kers op de appelmoes.. 

@NS_online ik vind het heel bijzonder dat het personeel trein 1166 de vertrekprocedure afrond, enkel ons controleert, en vervolgens, zonder verder iets te doen, 1ste klas gaat zitten. Dit voelt een beetje als leeftijdsdiscriminatie.

Bron: https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1211353958842806273

Tja, veel anders verwacht je als HC toch niet in deze tijden? Hele gezinnen 1e klas en een stiltezone/coupé wat is dat dan?

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat we vaak de negatieve dingen hebben, die opvallen en gemeld worden. Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat dit onzin is of niet gebeurd.

Wat ik wel jammer vind, is dat alles weer over 1 kam wordt geschoren. 

Soms moet ik ook een controle afronden in een coupe en moet de laatste banken nog. Staan reizigers ook vaak vreemd te kijken. Waarom zij wel en wij nieuwe instappers niet?

Laten we de goeien ook eens benoemen. Die zijn er absoluut, maar die vallen veel minder op helaas en wordt weinig over gemeld.

Badge +3

Dat Ruben H. een luis in de pels is weet half de NS inmiddels.

Maar hij heeft een punt, qua ‘even een paar suspects snel controleren op die 1e klas en dan zelf ergens gaan zitten’ (zichtbaar of achter een deurtje tot het volgende station).

Gebeurt te vaak, net als een 1e klas ICM stiltehokje ‘reserveren’ voor eigen doeleinden in internationale treinen. Wees dan in ieder geval stil als je besluit daar te gaan zitten of je spullen daar dropt en de boel afsluit.

Werkoverleg prima, maar om serviceronde bijna als polonaise te doen (blijf lekker zitten mensen!) en het daarna over “lekkere wijven” en zo te hebben in die ceconfisqueerde ‘werkruimte’.…

Dan heeft Ruben (of iedereen) een punt. Die wil daar ook kunnen zitten op zijn minst!

Is gewoon een 1e klas 6-zitje en mond dicht daar! Dus niet met zijn drieën of vieren jezelf opsluiten en gaan zitten kakelen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen NS weet dat. Hij reist, lijkt het wel, 10 uur per dag, gooit er 20 tweets per minuut uit richting NS over iedere poep of scheet die hem dwars zit; een reis geen controle hoppa een tweet, wel controle ook een tweet, trein voller of korter naar zijn zin ook maar een tweet ipv de druktemelder invullen, paar minuten vertraging tweet of hij zijn aansluiting wel haalt ipv zelf de reisplanner te raadplegen. Dit is niet meer even een punt maken, maar obsessief gedrag. Heeft hij niets anders in zijn leven om zich druk over te maken? 

Misschien kennen de dames en heren HC hem wel van de vele klachten dat hij niet gecontroleerd werd en zijn hem nu met alle soorten van genoegen van dienst. :laughing:

Badge +3

Haha ja dat dus,

Of een @Henk_NL die een sleutel heeft voor ongeveer alles en zich niet stoort aan een afgesloten stiltecoupé en daar gewoon vrolijk gaat zitten naast de (bagage van) HC’s of zo.

En dan (g)een eens een bedankje voor het oppassen voor de bagage krijgt, zegt dat het een stiltecoupé is… en vervolgens zelf maar zijn bek moet houden volgens dat (Nederlande of Belgische) personeel? :sleeping: Want je weet goed hoe je hier bent binnen gekomen in dit/ons hokje!

Ehh… Deur was niet ‘op slot’… Dus weg die tassen, mondje dicht (want stiltecoupé) Ik ga hier geldig zitten en nu jullie weer! 

Works both ways dus.

Of een @Henk_NL die een sleutel heeft voor ongeveer alles en zich niet stoort aan een afgesloten stiltecoupé en daar gewoon vrolijk gaat zitten naast de (bagage van) HC’s of zo.

Da’s wel heel kort door de bocht en zonder context ;)

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal wel iets gemist hebben, maar ben nu toch wel benieuwd naar die context … :wink:

Badge +3

Laat maar…

Bij hoe personeel een 1e klas stilteruimte in ICM voor zichzelf claimt houdt het wel op inderdaad.

Wat ze daar verder doen is hun context en niet die van mij of anderen. Hooguit andere reizigers die daar misschien zouden willen zitten (en kwebbelen met risico op een boete van €95 want da’s geen UvB tenslote) 

Reageer