beantwoord

NS Business Card 2e Klas naar 1e Klas na inchecken

• 9 februari 2017
  • 12 reacties
  • 1498 Bekeken

Reputatie 1
Beste NS,

Onlangs ben ik met de trein naar m'n werk gegaan en ik zag dat de trein aardig vol was.
Ik had op dat moment natuurlijk al ingecheckt met m'n business card, 2e klasse.
Ik zag op de mobiele app van NS dat het mogelijk is om ook tijdens de reis te switchen van 2e klasse naar 1e klasse.
Dit is alleen mogelijk met een ns business card.
Ik heb toen gekozen voor 1e klasse, maar ben helaas niet gecontroleerd.

Is dit trouwens toegestaan?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 februari 2017, 12:26

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.
Bekijk origineel

12 reacties

Dit is niet toegestaan. Je dient een klassewissel (zakelijk) altijd te activeren vóór het inchecken.
Beste Klaas-Jan, wellicht kan er meegedacht worden om dit wel mogelijk te maken? Voor het inchecken is het niet duidelijk hoe vol een trein zit en als de trein er staat kan dit lastig op het laatste moment gedaan worden. Daarnaast moeten ook veel mensen overstappen en zijn ze dus al ingecheckt. Bij een overvolle trein, zoals tegenwoordig helaas vaak het geval is, kies ik dan ook liever voor de 1e klasse. Dit zou mijn inziens technisch op te lossen moeten zijn en dit levert wellicht nog extra inkomsten op ook.
Welkom op het NS serviceforum AAdnr9.

Goed punt inderdaad! Je suggestie hierover ga ik intern doorzetten. Helaas kan ik je niet op de hoogte houden van dit interne proces.
Reputatie 1
Ik had het antwoord wel verwacht dat het niet toegestaan is, maar zover ik kan zien, is het wel mogelijk. Tenminste ik heb mijn business card op de ns app op mn telefoon gekoppeld en de mogelijkheid is er dat ik kan switchen van 2e naar 1e klas ook na het inchecken. Dat het niet is toegestaan is het 2e.
Voorheen mocht je met een business card gewoon in de 1e klasse gaan zitten en noteerde de conducteur in zijn systeem dat hij je had aangetroffen in de 1e klasse zodat het later alsnog verrekend werd. Volgens mij is dat toen bevestigd door Loes.

Waarom is dit nu niet meer mogelijk? En waarom mag het dan ook niet via de app worden gewijzigd? Ik vind dit echt een manco. 1e klasse reizen is behoorlijk aan de prijs dus ik zou ook liever pas in de trein kiezen. Door gezondheidssituatie kan ik namelijk niet staan. Dus dan is het fijn de uitwijkmogelijkheid te hebben naar de 1e klasse.
De registratie mogelijkheid is niet veranderd, alleen heb ik geen enkel idee hoe de backoffice ermee omgaat. Ik doel dan op de volgende optie. Reiziger met een BC 2e klas. Is ingechecked en wil toch 1e klas reizen. Voor hij of zij de trein instapt, doet ie een klassewissel via internet. Vergelijkbaar in principe met reizigers die een papieren upgrade inzetten.
Tijdens de reis upgraden lijkt me niet handig, maar zoals ik al aangeef, ik heb geen idee hoe de backoffice ermee omgaat.
Manier van werken en registreren is niet gewijzigd.
De conducteur geeft alleen aan in welke klasse de reiziger zit op de scanner. Achteraf legt het systeem de reisklasse op de kaart en de registratie van de conducteur naast elkaar. Indien een reiziger met een Business Card 2e klas in de 1e klas zit zonder upgrade zal er een boete in rekening worden gebracht. En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.
Jammer en vreemd want dit was toen ik nog vaak met de trein ging wel degelijk een mogelijkheid. En is voor mij een reden om dan dus geen business card meer te nemen. Als ik reis is dat een lang traject (vanuit het zuiden naar of Utrecht of Amersfoort en weer terug) een traject waar regelmatig een gebrek aan zitplaatsen is in de 2e klasse. Om dan elke keer 40% meer uit te geven omdat het wellicht druk is en ik anders moet staan gaat 'm niet worden want dat gaat uiteindelijk teveel in de papieren lopen.
Check je altijd in, in de spits? Anders zou je wellicht kunnen kiezen voor Dal Vrij 1e klas voor slechts 129 euro per maand. Maar ik snap dat de spits vermijden niet altijd kan.
En dat is voor de duidelijkheid een boete zoals we die kennen, dus mét wettelijke verhoging.
Sinds wanneer is dat geen correctietarief meer a 10 of 20 euro, afhankelijk van het product?
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarieven.html
Check je altijd in, in de spits? Anders zou je wellicht kunnen kiezen voor Dal Vrij 1e klas voor slechts 129 euro per maand. Maar ik snap dat de spits vermijden niet altijd kan.

Ik reis zelf vooral na de spits als het even kan. Ironisch genoeg is het juist dan vanuit het zuiden soms moeilijker om een zitplaats te vinden dan in de spits. Maar ik reis ook niet elke dag (of op het moment elke week) dus hoewel aanlokkelijk op de lange afstanden niet direct iets voor mij.

Ik hoop dat er ooit nog iets komt waarbij je flexibel kan reizen. In Utrecht is het bijvoorbeeld niet te doen om eerst in te checken om vervolgens op het perron te kijken of het druk is om daarna weer terug te lopen om uit te checken en een klassewissel te doen. Dus reizen via een app waarin je de klasse kan kiezen op het moment dat je in de trein stapt zou super zijn. En niet alleen voor mensen met een gezondheidsprobleem zoals ik (al kan ik zitten in de 2e klasse als het daar rumoerig is betaal ik graag extra voor de 1e klasse) maar er zal vast meer vraag zijn als het onverhoopt druk is om dan flexibel toch in de 1e klasse plaats te kunnen nemen.
Badge +3
Ik hoop dat er ooit nog iets komt waarbij je flexibel kan reizen. In Utrecht is het bijvoorbeeld niet te doen om eerst in te checken om vervolgens op het perron te kijken of het druk is om daarna weer terug te lopen om uit te checken en een klassewissel te doen. Dus reizen via een app waarin je de klasse kan kiezen op het moment dat je in de trein stapt zou super zijn.
NS werkt aan de invoering van NS Flex, waarbij het tot een kwartier na inchecken nog mogelijk is om via de app een klassewissel uit te voeren. Zie ook dit nieuwsbericht en dit topic.

Reageer