beantwoord

NS-Business Card bestellen met mijn vaders bedrijf

• 27 juli 2019
  • 13 reacties
  • 320 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hey, mijn vader heeft een bedrijf op zijn naam en ik vroeg me af of ik op het bedrijfsnaam een business kaart kan aanvragen en gebruiken terwijl ik niet bij hem werk?
icon

Beste antwoord door masd 28 juli 2019, 13:25

Inderdaad. En als je wel een business card hebt is het ook niet aan NS om bij elk gebruik te controleren of het wel zakelijk is.

Er zijn trouwens ook gewoon business cards te bestellen die niet op naam staan. Bij een van mijn vorige werkgevers hadden we er bij personeelszaken vier of vijf liggen met de bedrijfsnaam erop. Als een medewerker voor het werk moest reizen, dan haalde hij of zij deze op en bracht deze na gebruik weer terug. In theorie kan iedereen die kaart natuurlijk gebruiken, want het is niet zo dat je in de trein ook aan moest tonen dat je ook echt voor ons werkte.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Die Business Card zal je vader dan moeten aanvragen. Uiteraard krijgt die dan ook de facturen voor je reizen of abonnement.

Zie ook ns.nl/zakelijk
Hallo B.B, welkom op de NS Community.

Zoals Robert B aangeeft kan je vader de kaart aanvragen. Waarom wil je met een Business Card reizen? We hebben ook NS Flex producten, reguliere abonnementen, e-tickets en je kan ook gewoon met een OV-chipkaart reizen zonder abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
@Maxime NS
Minderjarig misschien, dan is Flex niet mogelijk.

Een andere mogelijkheid is om de reiskosten via de zaak van Pa van de belastingen af te trekken, alhoewel dat fraude is als de betrokkene geen werknemer is. Ik zou me daarom kunnen voorstellen dat NS aan houders van een business card de eis stelt dat ze ook daadwerkelijk bij het betrokken bedrijf in dienst zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van het bedrijf, niet van NS. En om reiskosten af te kunnen trekken, hoef je ook geen businesscard te hebben. Dat staat los van elkaar.
Reputatie 4
Inderdaad. En als je wel een business card hebt is het ook niet aan NS om bij elk gebruik te controleren of het wel zakelijk is.

Er zijn trouwens ook gewoon business cards te bestellen die niet op naam staan. Bij een van mijn vorige werkgevers hadden we er bij personeelszaken vier of vijf liggen met de bedrijfsnaam erop. Als een medewerker voor het werk moest reizen, dan haalde hij of zij deze op en bracht deze na gebruik weer terug. In theorie kan iedereen die kaart natuurlijk gebruiken, want het is niet zo dat je in de trein ook aan moest tonen dat je ook echt voor ons werkte.
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me de verantwoordelijkheid van het bedrijf, niet van NS.
NS kan aansprakelijk worden gesteld voor het meewerken aan fraude als ze die voorwaarde niet stellen. Daarom ligt het voor de hand die eis wel te stellen.

Zonder die eis zou ik me kunnen voorstellen dat sommige slimme jongens er op deze manier een illegaal handeltje van maken.

En om reiskosten af te kunnen trekken, hoef je ook geen businesscard te hebben.
Als die reiskosten niet voor woonweekverkeer zijn maar bijv. prive kun je ze zonder businesscard echt niet aftrekken.
Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af hoe de belastingdienst hiermee omgaat. Want die snappen natuurlijk ook wel dat daarmee gefraudeerd wordt voor privégebruik.
De kaarthouder hoeft geen medewerker te zijn

Kaarthouder: de door Uw Bedrijf aangewezen natuurlijke persoon
(veelal een werknemer) die houder is van de NS-Business Card op
naam en die recht heeft op het gebruik van een of meerdere
Diensten.
Badge +3
Zie www.tripkey.nl (en andere varianten zoals de Utrecht Region Pass).

Dat zijn eigenlijk ook gewoon Business Cards die je voor een prikkie in bruikleen krijgt, met factuur achteraf voor je reizen. Uiteraard wel een creditcard nodig, dat is dan de 'borg'.

Handig voor toeristen die geen € 7,50 (plus saldo opladen) willen betalen voor een ov-chipkaart waar ze na vertrek toch niets meer aan hebben.

Hoe het belastingtechnisch zit als je vader een BC voor je regelt weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +3

Diensten.

De vraag is wat "die recht heeft op het gebruik van een of meerdere diensten" betekent.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Ik neem alleen aan dat tripkey de tripjes van zijn klanten niet als bedrijfskosten af mag trekken.

Diensten.
De vraag is wat "die recht heeft op het gebruik van een of meerdere diensten" betekent.

Dat heeft betrekking op de door het bedrijf aangewezen natuurlijke persoon.
Badge +3
Beetje off-topic maar ik werkte ooit bij een klein bedrijfje waarvan de baas (boom van een kerel) ooit problemen kreeg met de Belastingdienst omdat hij regelmatig 4 broodjes shoarma declareerde. Belastingdienst zei "voor je hele gezin shoarma bestellen mag niet".

Oké, kom maar langs en ga maar mee naar de shoarmatent... "Hoi Hassan (of andere naam), wat kom ik hier wekelijks doen?"

Shoarma eten m'neer, 4 broodjâs.. En waar doe ik dat? Nou ehh.. hier, met 2 glazen melk erbij.
Opgelost 🤣

Reageer